שתף קטע נבחר

לאחר התקלה: תמרון מוצלח לחללית הישראלית

בשעה 21:30 הופעלו מנועי החללית "בראשית", העושה את דרכה לירח, למשך כארבע דקות. מנכ"ל SpaceIL: "ממשיכים בדרך לירח"

חדשות טובות בדרך לירח: החללית הישראלית "בראשית" ביצעה הערב (יום ה') תמרון מוצלח, לאחר שמוקדם יותר השבוע התמרון נדחה מכיוון שמחשב החללית ביצע אתחול. למרות התקלה בתמרון, היעד לנחיתה על הירח נותר ב-11 באפריל.

 

 

בתעשייה האווירית וב-SpaceIL אמרו כי לאחר השלמת הבדיקות והבחינה של תופעת האתחול במחשב המשימה ויישום מנגנוני ההגנה, בוצע התמרון בשעה 21:30 (שעון ישראל) והחללית בדרכה למסלול אליפטי שבו הנקודה הרחוקה מכדור הארץ הינה במרחק כ-131,000 ק"מ. עוד נמסר כי התמרון בוצע על פי התכנון ובמהלכו הופעל המנוע הראשי של 'בראשית' במשך כארבע דקות. התמרון הבא צפוי בעוד כשבוע. 

 

מנכ"ל SpaceIL ד"ר עידו ענתבי אמר הערב: "במשך הימים האחרונים עבדנו כדי למצוא את מקור הבעיה ולראות כיצד מחסנים את תוכנת בקרת הניווט בפני אתחולים מסוג זה. לאחר שסיימנו את הפעילות, ביצענו תמרון בצורה מוצלחת. התמרון עבד על פי התוכנית בצורה מצוינת. החללית מתפקדת בצורה מצוינת ואנחנו ממשיכים בדרכנו לעבר הירח".

 

מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, עופר דורון, אמר בתדרוך: "כל מערכות החללית עובדות בצורה טובה. לא הכול אפשר לבדוק על הקרקע. התמרון הבא יהיה בשבוע הבא. אנחנו בדרכנו לירח". דורון אמר כי החללית שברה את שיא המהירות ואת העצם הישראלי שהגיע למרחק הגדול ביותר מכדור הארץ. בין הנוכחים סמוך לחדר הבקרה, בזמן התמרון, היה גם מוריס קאהן שתרם 40 מיליון דולר לפרויקט.

 

 

התמרון המקורי נערך בלילה שבין שני לשלישי, אך כיוון שמחשב החללית ביצע אתחול שלא לצורך - נדחה התמרון. מאז עבדו מהנדסי SpaceIL והתעשייה האווירית על תיקון התקלה וכאמור היום בוצע תמרון מוצלח.

 

תקלה נוספת, שאיתה מתמודדים המהנדסים, אירעה בעוקב הכוכבים. בטור, שפרסם אתמול ב-ynet יהונתן ויינטראוב - אחד משלושת מייסדי SpaceIL - הוא הסביר על התקלה באחת ממערכות הניווט. "עוקב כוכבים הוא סוג של מצלמה רגישה, שמצלמת את השמיים ומחפשת כוכבים. את הכוכבים שבתמונה היא מתאימה למידע שיש לנו, וכך החללית יודעת לאן היא 'מסתכלת' - איפה זה למעלה, איפה זה למטה ולאן צריך לכוון את המנוע" הוא כתב. "הבעיה היא שכדי לראות כוכבים, המצלמה צריכה להיות רגישה מאוד, ולכן היא מסתנוורת בקלות. יש כל מיני פתרונות שאמורים לסייע לעוקב הכוכבים, כמו מצחייה (buffle) שתגן על המצלמה הרגישה, ובאופן פעולה נומינלי היא לא צריכה להסתנוור כי אנחנו לא מכוונים את החללית לכיוון השמש".

 

ד"ר ענתבי התייחס לתקלה ואמר כי הדבר מקשה על המשימה, אבל "כפי שאנחנו רואים כרגע זה לא ימנע מאיתנו להמשיך את המשימה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: spaceX
שיגור החללית "בראשית" לירח
צילום: spaceX
מומלצים