שתף קטע נבחר

בוטלה החלטת אקוניס לפסול את הפרופ' שתמכה בסרבנות

השר מנע את מינוי פרופ' יעל אמיתי לחברה במועצת הנגידים של קרן גרמניה ישראל בגלל עצומה שעליה חתמה ב-2002. כעת הורה בג"ץ לשר לבחון מחדש את ההחלטה. באגודה לזכויות האזרח מבקרים את פסק הדין: "פגיעה בחופש הביטוי הפוליטי, השר יוכל לפסול אם לא מיישרים קו עם עמדתו"

 

השר אופיר אקוניס (צילום: הדס פרוש/פלאש90) (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
השר אופיר אקוניס(צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בג"ץ הורה היום (ב') לבטל את החלטתו של שר המדע אופיר אקוניס לא לאפשר לפרופ' יעל אמיתי להתמנות לחברה במועצת הנגידים של קרן גרמניה ישראל. אקוניס התנגד למינוי משום שלפני כ-17 שנה חתמה היא על עצומה שהביעה תמיכה בסטודנטים שסירבו לשרת בשטחים.

 

עם זאת, השופטים כתבו כי חרף ביטול ההחלטה, "המינוי לא יאושר בשלב זה, והסוגיה תוחזר לשולחן שר המדע, אשר יידרש לבחון אותה מחדש תחת ההנחות הבאות: ראשית, כי העצומה עליה חתמה פרופ' אמיתי אינה בגדר עבירה פלילית – על כל המשתמע מכך. שנית, כי דבריה בראיונות שהוצגו בהליך דנן אינם מהווים עילות עצמאיות לפסילת המינוי, וניתן לראותם רק כהיעדר חרטה על החתימה בשנת 2002".

 

בניגוד לשופטים ניל הנדל ואלכס שטיין, השופט ג'ורג' קרא החזיק בדעת מיעוט בפסק הדין וביקש לקבוע כי לא רק שהחלטתו של אקוניס בטלה, אלא שיש למנות את פרופ' אמיתי באופן מיידי לתפקיד בקרן. "ענייננו אפוא במועמדת אחת שמועמדותה נפסלה בשל התבססות השר על סיבה אחת ויחידה", כתב. "משנפסלה החלטת השר בנימוק של חוסר סבירות, ומשנפלה הסיבה היחידה שבה תלה השר את סיבת התנגדותו למינוי, לא נותר אלא להורות לשר להפעיל את סמכותו ולמנות את העותרת לתפקיד".

 

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה: "פסק הדין בעניינו של השר אופיר אקוניס מהווה פגיעה קשה בחופש הביטוי הפוליטי בישראל. בית המשפט בעצם התיר לשר לבחון את השקפת עולמה של מועמדת לתפקיד ולפסול אותה אם היא לא מיישרת קו עם עמדתו. בכך סטו השופטים מהקו שהנחה את בית המשפט למעלה מ-65 שנה, עוד מהתקופה שבן גוריון ניסה למנוע מאיש לח"י להתקבל לעבודה כמורה".

 

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר בתגובה להחלטת בג"ץ כי פרופ' אמיתי "היא מינוי ראוי ומוצדק שהומלץ על ידי סגנית המדען הראשי ויועמ"ש משרד המדע, זאת על סמך הישגיה המדעיים והמקצועיים ומומחיותה האקדמית. נציגי אקדמיה ישראלים, הפועלים בקרנות מחקר בינ"ל כדוגמת פרופ' אמיתי, מחזקים את תדמיתה של ישראל בעולם כמדינה המובילה במדע פורץ דרך וחופשית מכל פוליטיזציה - וזה האינטרס של כולנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מארק ישראל סלם
השר אופיר אקוניס
צילום: מארק ישראל סלם
מומלצים