שתף קטע נבחר

מאג משופר, קסדה חדשה, אפוד ומפצח קירות: כך מכינים את לוחמי החי"ר לחמאס וחיזבאללה

על רקע הביקורות על החשש להפעיל את כוחות היבשה, ושורת הליקויים במוכנות למלחמה, מבצע צה"ל מתיחת פנים לציוד של החיילים. בתוכנית: מטול שישגר טילים קטנים, תחמושת מתקדמת לנגב 7.62 שיחליף את המאג המיתולוגי, אמצעי ראיית לילה חדשים וכוונות מתוכחמות. כך זה ייראה

 

 

מקלע הנגב 7.62 שיחליף את המאג המסורבל, המטול החדש שישגר טיל קטן, מפצח הקירות קל המשקל והקסדה הטקטית: בענף החי"ר של מחלקת אמצעי הלחימה בזרוע היבשה צפויים בשנה הקרובה להכניס לגדודים סדרה של חידושים, אמצעים ויכולות מתקדמות, שאמורים לחזק באופן משמעותי את הלוחמים. ללוחמי החי"ר בחטיבת הקומנדו כבר נוספו זה מכבר מדי קרב חדישים ומתקדמים של חברת יונידרס, חסיני אש, קלים ונוחים. יתר לוחמי החי"ר יקבלו מדים חדשים אף הם, אך פשוטים יותר ועדיין קלים ועם נראות חדשה.

 

לוחמי צה
לוחם צה"ל עם המדים החדשים(צילום: דובר צה"ל)

הדגש שניתן במתיחת פנים הזו היא לקטלניות לוחם החי"ר של צה"ל, בעיקר בממד הלילי, שם יתרונו נשחק בשנים האחרונות. יותר ויותר לוחמים בחיזבאללה ובחמאס צוידו באמצעים לראיית לילה ואף בשכפ"צים קרמיים, שאיתם הם מתאמנים לקראת העימות הבא.

שפנפן חד עיני (צילום: דובר צה
מאג משופר, קסדה חדשה, אפוד ומפצח קירות(צילום: דובר צה"ל)

השדרוג יגיע כצפוי בעיקר לגדודים הסדירים, וגם בהם - לפי סדר עדיפות שייתן קדימות ללוחמי החוד. יכולות מתקדמות יחסית שכבר יש ללוחמים הסדירים יועברו בהתאם לגדודי החי"ר במילואים, אבל המדיניות הדיפרנציאלית של צה"ל היא להשקיע יותר משאבים בכוחות הסדירים, שיופעלו ראשונים במלחמה.

 

התוכנית, שבה מושקעים עשרות מיליוני שקלים, תיושם על רקע הביקורות הפנימיות שנחשפו בתקופה האחרונה, על ידי בכירים בצה"ל ובקרב כוחות היבשה, מפני הפחד של הדרג הצבאי הבכיר והדרג המדיני להפעיל את יחידות השדה.

 

עשר שנים מאז שצבא היבשה תמרן בפעם האחרונה בשטח אויב (מבצע עופרת יצוקה), ובימים של מתיחות גוברת בגבול עם עזה, אלה החידושים המרכזיים ללוחמי החי"ר:

 

המטול החדש: נפתח לצדדים ויורה לטווח של ק"מ

"בכל מפגש של לוחם החי"ר בצה"ל עם האויב צריך להיות לו יתרון טכנולוגי מובהק. עלינו לפעול להשגת עליונות בלחימת הלילה ולדאוג שכל כדור שהלוחם יורה – פוגש את המטרה", הסביר ל-ynet קצין בזרוע היבשה שאמון על פיתוח האמצעים ללוחמים.

 

חידוש מרכזי שנוגע לקטלניות האש הקלה שמפעילה מחלקת החי"ר בגדוד הוא המטול החדש, שיגיע לגדודים החל מהחודש הבא. הוא נפתח גם לצדדים ולא רק קדימה, ובכך ניתן יהיה בהמשך לשגר מתוכו גם טיל קטן בקוטר המוכר של 40 מ"מ, לטווח של ק"מ אחד.

 

המטול החדש ימשיך לירות רימונים נפיצים, עשן ותאורה, אך כבר כעת מפתחים עבורו גם חימושים לפריצת דלתות - שיחליפו את חימוש הסיימון, וייתכן שגם את טיל הלאו, לחדירת קירות.

 

 

מטול IWI (צילום: חברת IWI)
המטול החדש(צילום: חברת IWI)

התפיסה שמאחורי הפיתוח היא שהמטוליסט המחלקתי יוכל לירות חימוש ברבע משקל ביחס לקיים ובשליש מחיר. לטיל העתידי שמפותח למטול החדש יהיה מנוע רקטי, וכבר בחודשים הקרובים הרימונים שישוגרו יפגעו בטווח מוגדל יותר במאות מטרים, עם בליסטיקה משופרת וגם עם פונקצית "רסיק אוויר" – רימון הרסס שישוגר מהמטול יוכל להתפוצץ באוויר מעל ליעד כדי לפזר את רדיוס ההרג שלו.

 

במטול החדש תהיה תושבת גם לכוונות חכמות, שיבטלו למעשה את אחת המגבלות העיקריות שהיו למטול: חישוב מדויק של טווח הפגיעה. הכוונת החדשה למטול תעניק באופן אוטומטי ללוחם את הטווח שלו מהמטרה ותמליץ על נקודת פגיעה. בירי בלילה הלוחם ייהנה מאמר"ל (אמצעי ראיית לילה, ראו להלן) חד עיני. המטול החדש יותקן על נשקי ה-4M והתבור וימשיך להיות בהיקף של 3-2 בכל מחלקת חי"ר.

 

אמר"ל: קטן וחד-עיני, על בסיס מחזיר אור כוכבים

אחד הליקויים שעליהם הצביעו דוחו"ת הביקורת על מוכנות צבא היבשה נגע ללחימה בלילה, עם מחסור מדאיג באמצעים לראיית לילה, בעיקר למפקדים הזוטרים. בצה"ל רכשו 9,000 ערכות שפנפן חד-עיני משופר, שמבוסס על טכנולוגיית מחזירת אור כוכבים, ובכך תוענק למפקד רזולצית צפייה חדה ואינטואיטיבית יותר בחשיכה.

שפנפן חד עיני (צילום: דובר צה
שפנפן חד עיני(צילום: דובר צה"ל)

שפנפן חד עיני (צילום: דובר צה
מבעד לשפנפן (צילום: דובר צה"ל)

המכשיר, שנרכש מארה"ב בכספי הסיוע, נקרא 14PVS, שדורות קודמים שלו הוכיחו את יעילותם. בנוסף נרכשו כ-1,000 ערכות אמצעים לראיית לילה מסוג עדי, הדו-עיניות, בגרסתם החדשה.

 

לקלעים בגדודי החי"ר יוכנסו כוונות תרמיות לירי מדויק בלילה, בשם "מכבים", שכבר קיימות ובהצלחה ביחידות הקומנדו. ה"מכבים" לא יחליפו את הליאור, אלא התמהיל בין שני סוגי כוונות הלילה יישמר בשל יתרונותיהם השונים בצפייה לעומק.

 

אפודים קלים, קסדות טקטיות

"יש קשר חזק בין הנראות של הלוחם למסוגלות שלו", טוען הקצין מזרוע היבשה בשיחה עם ynet בהקשר של אפודי הווסט החדשים. שלוש שנים מאז הוחלפו כבר האפודים ללוחמי החי"ר יצאו בצה"ל במכרז חדש: לוחמים שנבחרו בפיילוט בדקו בעצמם, על עיוור ובהתנסויות בשטח, שלושה וסטים מסוגים שונים, של חברות שונות, ובהתאם לחוות הדעת המוצלחות ביותר נבחר הווסט החדש.

 

הדגם שנבחר דומה לדגמים שכבר קיימים בחלק מיחידות החי"ר אך הוא עם בד קל יותר, בגוון ריינג'ר גרין האמריקני (ולא החאקי הישראלי הוותיק). הארגונומיה שלו מביאה לכך שההתאמה לגוף הלוחם היא אישית יותר, נוחה, עם תפרים משופרים להכנסת פלטות המיגון הקרמיות ושליפתן החוצה בהתאם למשימה או האימון.

נשק נשקים חדשים אמצעים אמצעי לחימה חי
נווסט החדש לחי"רניקים(צילום: דובר צה"ל)

קסדה (צילום: דובר צה
קסדה שלא "רוקדת" על הראש(צילום: דובר צה"ל)

בנוסף לאפודים החדשים, יקבלו לוחמי החי"ר בחודשים הקרובים קסדה טקטית חדשה שנחשבת לאחת הטובות בעולם מבחינת נוחות החבישה וביחס שבין צורתה למשקלה. גולת הכותרת של הקסדה נמצאת על הציפה החיצונית שלה: מתאם "שראודר" מובנה לכל סוגי האמצעים לראיית לילה, ללא רתמת הראש המסורבלת שבה השתמשו עד היום מפקדים.

 

מתאם צד נוסף ומובנה יאפשר נשיאת אמצעי תיעוד כגון מצלמה קטנה, וכל קסדה תגיע מראש עם כיסוי מובנה בגוון ריינג'ר גרין. מפתחי הקסדה שילבו בה כיס קטן לאטמי אוזניים, שעד כה התערבבו עם פריטים נוספים בכיס מכנס או חולצת הלוחם.

 

משקל הקסדה דומה למשקל הקסדות הנוכחיות, אך החומרים שמהן היא עשויה נחשבים למוגנים יותר מאיומי רסס. ברפידה הפנימית יש מתאמים מיוחדים ש"נועלים" אותה על הראש ומונעים "ריקוד" שלה בעת ריצה. על הקסדה ניתן יהיה לשאת בקלות גם נצנצים לסימון שמונע ירי דו-צדדי וכן משקפי מגן. היא תגיע בשלוש מידות, ולפעימת החלוקה הראשונה נרכשו כבר כ-18 אלף יחידות.

 

בנוסף, צה"ל רוכש ללוחמי החי"ר כפפות לחימה חדשות, עם שתי אצבעות חשופות לירי קל בנשק, רפידות הגנה קשיחות יותר וסגירה טובה יותר על כף יד הלוחם.

 

המאג המיתולוגי אאוט, נגב 7.62 אין

מקלע הנגב הישראלי צבר פז"ם מכובד של 22 שנים, ולא צפוי להיעלם כל כך מהר. להיפך: גרסת ה-7.62 שלו תפסה יותר ויותר מוניטין חיוביים הן בניסויים שבוצעו והן בלחימה. בצה"ל כבר הבשילה ההחלטה שגרסה זו של הנגב תחליף, ייתכן שכבר בשנה הקרובה, את המאג העתיק והכבד. גדוד 202 של הצנחנים, שיבצע אימון בחודשים הקרובים, יערוך את מבחן הניסוי האחרון והסופי ככל הנראה לנגב 7.62 לפני הפרידה הסופית מהמאג.

 

גרסת הקליבר, המעט גדולה יותר מה-5.56 של הנגב, מגיעה עם קת בולמת רתע הכוללת פטנט ייחודי למטרה זו, ובניגוד למאג, יש בה, כיאה לנגב, לא רק מצב של ירי אוטומטי.

 

נגב 7.62 (צילום: דובר צה
נגב 7.62(צילום: דובר צה"ל)

M24 (צילום: דובר צה
M24(צילום: דובר צה"ל)

"השמרנות הצה"לית ששמרה על השימוש במאג כל כך הרבה שנים לא נבעה מהמקלע עצמו אלא מהצורך בתחמושת שלו", הסביר הקצין. "לאפקט ההרס של המאג לא נמצא תחליף. זו תחמושת שמפרקת בלוקים ושקי פק"ל".

 

התחמושת החדשה לנגב 7.62 שמתמודדת במבחן נגד קליעי המאג היא חדישה, עם יותר אבקת שריפה וקליע שעשוי מהרכב חומרים שונה.

 

מפצח קירות קל וכוונת לרחפנים

כוונת הסמארט שוטר (פיגיון) החכמה, בעלת יכולת כיוונון ופגיעה טובים יותר, גם בלילה, תשולב בגדודים ברבעון האחרון של השנה. קודם כל, ככל הנראה, בגדודי גבעתי.

 

לכוונת החכמה יש אפשרות לעקוב אחרי מטרות בתנועה, לסייע באבחנה בין מחבל לאזרח בלתי מעורב, ואף לפגוע ברחפנים. "המוח" של הכוונת מחשב בעצמו את טווח הלוחם מהאויב, וממליץ לו בהתאם מתי לירות.

 

יכולת אש ותצפית מדויקת ומהפכנית נוספת של התעשיות שנבחנת כעת בצה"ל היא רחפני "מעוז", שיודעים לעלות לשטח מאוים ונסתר, הרחק מהכוח, דוגמת רחוב שבו שולט ארגון טרור, להסתתר באחת הפינות ולחפות בכך על הכוח שמגיע לכבוש אותו. היתרון המרכזי: על רחפן המעוז יותקן חימוש זעיר, שיתפוצץ וישמיד כמעט כל מטרה, כמו כוח האש הראשוני בהסתערות.

 

מפצח קירות חדש, יחליף את מפצח האגוזים (המטאדור). מפצח הקירות החדש יהיה קל יותר, שלושה ק"ג במקום תשעה, כך שיכולת הנשיאה שלו תשתפר ותקל בכך על הלוחמים. קוטר ראש הקרב של המפצח החדש יהיה אף הוא קטן יותר אך מידת הקטלניות שלו תישמר. יכולת החדירות של המפצח שופרה, וכך גם הטווח: 350-300 מטר לעומת 150-100 מטרים של טיל הלאו. המפצחים הקלים הראשונים יגיעו בשנת 2020.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים