שתף קטע נבחר

היום בחינות המיצ"ב: "כל השכבה לא תגיע"

תלמידי כיתות ה' ו-ח' אמורים להיבחן בשפה, מדע, מתמטיקה ואנגלית - אבל ועדי ההורים והסתדרות המורים קראו לא להשתתף כי "המבחן לא משקף וגורם לתסכולים". נויה מנהריה: "לא כל הילדים יגיעו". ניקול מבת ים: "הבחינה סתם מלחיצה, עדיף שתתבטל"

 

ניקול זרנקביץ'  ()
ניקול זרנקביץ'. "הבחינה סתם מלחיצה ומפריעה"
 

היום (ג') ב-9:30 בבוקר תתקיים בחינת המיצ"ב בכיתות ה' ו-ח' בבתי הספר בישראל על רקע התנגדות עזה מצד ועדי ההורים והסתדרות המורים. אלה טוענים שמבחני המיצ"ב האחרונים ותוצאותיהם שובשו ועוותו, בין היתר על ידי מתן הקלות והיעדרות של תלמידים הנחשבים "חלשים" ביום הבחינה. כך או אחרת, משרד החינוך הודיע שלא יפרסם את תוצאות הבחינה, בניגוד להנחיית בג"ץ מ-2012.

 

לעת עתה הבחינות צפויות להתקיים כרגיל, למעט שיבושים בכמה יישובים שבהם קראו ועדי ההורים שלא לשלוח את התלמידים לבתי הספר: דימונה, הרצליה, בת ים, רמת גן, ערד ורמת השרון. עם זאת, גם ביישובים הללו צפויים רבים מההורים לשלוח את ילדיהם לבחינה בכל זאת.

 

בחינת המיצ"ב, המתקיימת אחת לשלוש שנים בכל בית ספר בשכבות ה' ו-ח', בודקת את ידע התלמידים בשפת האם, במדע וטכנולוגיה, במתמטיקה ובאנגלית. זה שנים, וביתר שאת מאז החובה לפרסם את תוצאות הבחינות, סופגת הבחינה ביקורת רבה על כך שאינה משקפת באמת את הידע של התלמידים ואינה מקנה להם ערך מוסף, אלא למעשה מביאה לתחרות בין בתי הספר ומנהליהם. על רקע זה הכריזה הסתדרות המורים על סכסוך עבודה בדרישה למנוע את קיום הבחינות, אך בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוציא צו מניעה.

 

בלב הסערה עומדים כמובן התלמידים. "זה המיצ"ב הראשון שלי", מספרת נויה שושנה, תלמידת כיתה ה' מנהריה. "אני מאוד מתרגשת אבל לא לחוצה, כי לימדו אותי טוב ואני מאוד אוהבת שפה. לדעתי כדאי לעשות את המיצ"ב, כי בוחנים אותנו ומגלים את הידע שלנו. אני לא כל כך אוהבת את התחרות בין בתי הספר, וזה לא אמור להיות כך". לדבריה, לא כולם צפויים להגיע לבחינה: "יש ילדים שלא יבואו כי הם אומרים שלא צריך את הבחינה הזו, ושזה לא חשוב כל כך. לדעתי זו בחירה שלהם".

נויה שושנה ()
נויה שושנה. "זה לא חשוב"

אמה טובה מוסיפה: "סיפרו לתלמידים שיש מבחן כלל ארצי והילדים לא מקבלים עליו ציון. לדעתי, סתם מלחיצים אותם לגבי הבחינה. עדיף לבטל את הבחינה כי זה משקף את הרמה של בית הספר, ופחות את זו של התלמידים. הבחינה מיותרת כי היא באמת הביאה לתחרות בין בתי הספר".

 

תלמידת כיתה ה' מהרצליה אמרה: "אני מרגישה נהדר לקראת הבחינה. לא היה צריך ממש ללמוד לקראתה, אלא בעיקר לקרוא. חלק מהחברות שלי יבואו לבחינה וחלק לא. הן אומרות שזה לא הכי חשוב כי זה לא הולך לתעודה. במקום זה הן יכינו את חגיגת יום ההולדת לאחת החברות שלנו".

 

אביה הוסיף: "אני לא מצליח להבין למה ההורים מתנגדים ולמה הם מונעים מהילדים שלהם להיבחן. אני מבין את הביקורת על הבחינה, אבל מערכת החינוך צריכה לעשות מה שנראה לה נכון. אני נגד התערבות יתר של ההורים. כל החברות של אשתי לוחצות עליה לא לשלוח את הילדה לבית הספר, אבל החלטנו לשלוח אותה".

מכתב עריית בת ים מבחן בית ספר בתי ספר מיצ
הקריאה של עיריית בת-ים: שלחו את הילדים למבחן

מנגד, חלק מהתלמידים צפויים להיעדר מהבחינה. בהודעה שקיבלו הורים בערד מוועד ההורים העירוני נכתב: "אנו קוראים לכל ההורים שילדיהם לומדים בשכבות ה' ו-ח' לא להיות שותפים למבחן חסר תועלת, הגורם לתסכולים, עוגמת נפש ואינו משקף את הלמידה".

 

בבת ים כתב הוועד להורים: "כל המשאבים שמקבלים כשעות תגבור מופנים להכנה למבחני מיצ"ב במקום להשקיע בילדים שבאמת זקוקים לעזרה. בנוסף, הלחץ העצום שמופעל על הילדים הוא לא סביר וילדים אף חוששים מאוד מהמבחן". לעומת זאת, מנהל אגף החינוך בבת ים, אהרן קצב, פרסם הודעה מיוחדת להורים ובה קרא להם "לגלות אחריות ומנהיגות, לשלוח את ילדיכם למסגרת החינוכית ולקיים את המבחנים כסדרם".

 

חלק מההורים החליטו להיעתר לדרישות הוועדים. "אני לא הולכת לבחינה כי המיצ"ב לא נכנס לתעודה", אומרת ניקול זרנקביץ', תלמידת כיתה ח' מבת ים. "הבחינה סתם מלחיצה ומפריעה לנו ללמוד. המחנכת שלנו סיפרה על כך שהבחינות לא נכנסות לתעודה ובהמשך קיבלנו הודעה מוועד ההורים של בית הספר שבה התבקשנו לא להגיע. כל השכבה לא תגיע. עדיף שהיא תתבטל, כי היא סתם מפריעה לנו".


פורסם לראשונה 04/03/2019 22:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים