שתף קטע נבחר

בעקבות לוק פרי: 6 הסימנים שידליקו נורה אדומה לשבץ

שבץ מוחי יכול להתרחש בכל גיל. "שבץ מוחי הוגדר בעולם כסיבת המוות השלישית בהיקפה", אומר מנהל המכון הנוירולוגי באסותא אשדוד ומוסיף: "אפשר להתמודד עם תוצאותיו כאשר מודעים לתסמינים ומגיעים לבית החולים במהירות. כל דקה קובעת"

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

הזמן הוא קריטי. חוסר מודעות וחוסר הפנמה שמדובר במצב חירום רפואי, מביאים לכך ש-50% מהלוקים בשבץ מוחי לא חוזרים לקהילה ועוברים למצב סיעודי או מתים ועוד 30% זקוקים לשיקום. כיום בישראל רק 10% מהלוקים בשבץ מוחי מגיעים לקבלת טיפול בזמן.

 

בין 17,000 ל-20,000 אירועים מוחיים חדשים בכל שנה הביאו את השבץ להיות סיבת המוות החמישית בישראל ובעולם זו סיבת המוות השלישית בהיקפה, והגורם מספר אחד לנכות. לא מדובר באירוע שלא ניתן לטפל בו, ההפך הוא הנכון. הכול מתחיל במודעות לתסמינים, מהירות ההגעה לבית החולים והגשת הסיוע לאדם שלקה בשבץ.

 

חשוב לדעת כי אירוע מוחי יכול לקרות בכל שלב בחיים, אפילו בעובר הנמצא ברחם אמו ועד הגילאים המבוגרים ביותר, אלא שככל שהגיל עולה כך גם הסיכון עולה.

 

עוד במדור 60 פלוס:

סולמות וחבלים: להתמודד נכון עם שינויים בגיל מבוגר 

מחקר הוכיח: פעילות קבועה בגיל מבוגר שומרת את הגוף צעיר

נמצאו: 13 ההרגלים שישמרו על מוח פעיל בגיל מבוגר

 

שבץ מוחי יכול להתרחש בכל גיל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שבץ מוחי יכול להתרחש בכל גיל(צילום: shutterstock)
 

גורמי סיכון: לחץ דם גבוה, סוכרת, עישון וגיל 

בין גורמי הסיכון אותם ניתן למנות מוביל יתר לחץ דם. מיד לאחריו מחלות הסוכרת, עישון, כולסטרול גבוה, מחלות לב, חוסר פעילות גופנית ורקע משפחתי. על כל אלה כמובן הגיל שהוא גורם סיכון משמעותי בפני עצמו.

 

כמובן שיש חשיבות באיזון המחלות הללו על מנת למנוע אירוע מוחי, אבל כאשר השבץ מחליט להופיע הרבה תלוי בחולה וגם בבני משפחתו כדי להציל אותו.

 

זיהוי התסמינים במהירות: הצלת חיים

הדבר החשוב ביותר בנושא השבץ היא המודעות. בחלק מהמקרים החולה יכול לזהות על עצמו את התסמינים, אך במקרים רבים הסובבים אותו הם אלו שיזהו וצריכים להיות מודעים.

 

לפניכם 6 סימנים נפוצים וברורים לאירוע מוחי, כל סימן בנפרד צריך להדליק נורת אזהרה:

 

1. חולשה פתאומית של יד או רגל.

 

2. חיוך עקום או לא סימטרי באופן פתאומי.

 

3. דיבור שאינו ברור.

 

4. הפרעת ראייה פתאומית.

 

5. אי שיווי משקל פתאומי.

 

6. כאב ראש עוצמתי מאוד ופתאומי.

 

ברגע שמופיע אחד מהסימנים הללו, יש להתייחס לכך כאירוע מוחי קשה ומצב חירום רפואי. ההוראה הראשונה היא כי אסור לחכות ולראות מה יהיה המצב בעוד שעה.

 

פעמים רבות אני רואה מטופלים שהפסידו חלק מהזמן הטיפולי כי חשבו לחכות למרות שזיהו את הסימנים – הזמן הוא קריטי. מיד עם הופעת אחד הסימנים צריך להתקשר 101 בבהילות, האמבולנס יודיע לבית החולים עוד לפני ההגעה וחדר המיון כבר יהיה ערוך לקבל את המטופל ברגע שיגיע.

 

כיום בישראל פחות מ-50% מגיעים עם אמבולנס ויש קשר בין הגעה עם אמבולנס לתוצאה.

 

בישראל: פחות מ-10% מגיעים לטיפול בזמן

זמן ההגעה הוא חשוב משתי סיבות. הראשונה בכל דקה שעוברת במהלך האירוע מוחי מתים שני מיליון תאי מוח והנזק הופך להיות גדול יותר.

 

הסיבה השנייה היא הטיפול בתרופה ממיסה קריש דם, שיכול להינתן רק בפרק זמן של 4.5 שעות מרגע תחילת האירוע.

 

בישראל כיום פחות מ10% מצליחים לקבל את הטיפול– הסיבה העיקרית לכך היא ההגעה המאוחרת והזמן כאמור הוא קריטי.

 

לבסוף שבץ מוחי משפיע גם לאחר שהחולה יצא מכלל סכנה, אך למטופלים שמגיעים מהר יותר יש סיכוי יותר גדול לעבור זאת ללא נכות. הנתונים מראים כי כיום חצי מהמטופלים לא יחזרו לקהילה כלומר יגיעו לשיקום או יעברו למוסד סיעודי, כאשר חלק גם ימותו כתוצאה מהאירוע המוחי.

 

מתוך מחצית המטופלים שכן יחזרו לקהילה, 60% יצטרכו שיקום בקהילה ופיזיותרפיה. כאמור את כל זאת אפשר למנוע, הכירו את הסימנים ושתפו את בני המשפחה שיכירו גם הם, התייחסו לכך כאירוע חירום רפואי, התפנו במהירות למיון והיעזרו באמבולנס. זכרו – הזמן הוא קריטי, כל דקה קובעת.

 

 

הכותב הינו מנהל המכון הנוירולוגי בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד

 

 

הסימנים לשבץ מוחי

בשיתוף מגדלי הים התיכון 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
הזמן הוא קריטי בהתמודדות עם נזקי השבץ
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים