שתף קטע נבחר

מקרה שני בעולם: מה גרם לנשא ה-HIV להחלים מהמחלה

נגיף ה-HIV נעלם מגופו של אמריקני לאחר שעבר השתלת מח עצם. מדובר במקרה השני של ריפוי מנגיף האיידס. האדם הראשון שעבר טיפול דומה נקי מהנגיף כבר 12 שנים

התקווה לריפוי מחלת האיידס מקבלת חיזוק נוסף: נשא HIV נרפא ככל הנראה מנגיף ה-HIV לאחר שעבר השתלת מח עצם: מדובר במקרה הריפוי השני בעולם, לאחר שמקרה דומה התרחש במטופל בברלין.

 

המקרה פורסם אתמול (ב') בכתב העת Nature ויוצג בכנס ה-HIV שיתקיים בסיאטל. שמו של המטופל כעת לא התפרסם.

 

קיראו עוד

איידס זו מחלה מידבקת? המיתוסים - והעובדות

טיפול מונע ל-HIV לאחר חשיפה (PEP) - מי צריך לקחת ומתי?

מעכשיו: התרופה שמונעת HIV תסובסד בכל הקופות

  

הטיפול הראה הצלחה מוקדמת כבר אצל טימותי ריי בראון, אמריקני שטופל בגרמניה. 12 שנים לאחר שעבר השתלת מח עצם, הוא עדיין נקי מנגיף ה-HIV.  עד היום, בראון נחשב לאדם היחיד בעולם שנרפא מנגיף ה-HIV.

 

ככל הנראה הטיפול אינו פרקטי במישור המעשי המיידי, כיוון שלא ניתן יהיה לבצע השתלות מח עצם למיליוני הנשאים ברחבי העולם.

  

השתלת מח עצם. התקווה לריפוי כולל של המחלה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
השתלת מח עצם. התקווה לריפוי כולל של המחלה(צילום: shutterstock)

 

על פי הידוע, החולה השני, אובחן כנשא HIV בשנת 2003, והחל ליטול תרופות נגד הנגיף בשנת 2012. לא ברור מדוע המתין שנים ארוכות כל כך עד שהחל בטיפול.

 

ייתכן שבשל העובדה שהמתין כל כך הרבה שנים, הוא לקה במחלת הלימפומה שאינה הודג'קין והסכים לעבור השתלת מח עצם בשנת 2016. רופאיו סברו שאם יימצא לו תורם מתאים, ייתכן שיבריא גם מנגיף ה-HIV.

 

הרופאים מצאו תורם מתאים שבגופו מוטציה גנטית הגורמת לעמידות ל-HIV. מוטציה זו שכיחה בכ-1% מיוצאי צפון אירופה ששני הוריהם חסינים לנגיף ה-HIV. לתורם היו שני עותקים של המוטציה לעמידות ל-HIV.

 

  ( )

 

השתלת מח העצם, לא רק שהביאה לריפויו מסרטן הדם אלא שינתה את מערכת החיסון שלו, וגרמה לו להיות עמיד ל-HIV. החולה הפסיק ליטול את התרופות נגד HIV כדי לבחון האם הווירוס ישוב להתפשט בגופו.

 

אצל רוב הנשאים, הפסקת נטילת התרופות ל-HIV מסוכנת ביותר וגורמת להתפשטות של הנגיף בתוך שבועיים שלושה. זה לא קרה אצל המטופל הנוכחי, ושנה וחצי לאחר ההשתלה מדווחים רופאיו שהוא עדיין נקי מ-HIV.

 

ד"ר גרו האטר, הרופא הגרמני שטיפל במטופל הראשון בראון, הגיב ואמר: "אלה חדשות נפלאות, ופיסה אחת בדרך לפאזל ריפוי ה-HIV".

 

ישראל: עלייה במספר הנדבקים ב-HIV

על פי נתוני משרד הבריאות, חיים בישראל כ-9,593 נשאי HIV וחולי איידס, מהם מתו או עזבו את הארץ 1,848 איש. לפיכך רשומים 7,745 ישראלים החיים עם הנגיף כחולים או נשאים.

 

על פי הדו"ח, יש מעל 250 בני נוער מתחת לגיל 15 נשאי HIV. מספר הנשאים הגבוה ביותר מכל קבוצות הגיל הוא בקרב צעירים בני 25-34 – 2,750 ישראלים, ו-2,031 נשאים בגילאי 35-44.

 

בשנים האחרונות נצפית עלייה בשיעור ההדבקה בקרב הומואים עם 146 מקרי הדבקה חדשים בשנת 2017, ו-128 בשנת 2016.

 

עלייה במספר הנשאים נרשמה גם בקרב עולים חדשים ממדינות נגועות – אפריקה והמזרח הרחוק, כשבשנת 2017 דווח על 88 נשאים מקבוצה זו. מנגד חלה ירידה בשיעור ההדבקה בקרב הטרוסקסואלים (סטרייטים) עם 88 נשים חדשים בשנת 2017.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
האם נמצאה התרופה לאיידס?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים