שתף קטע נבחר

מצע כחול לבן המלא פורסם: "לא תהיה התנתקות שנייה"

התפרסם מצע הרשימה שמובילה בסקרים. "כל החלטה היסטורית תובא להכרעה במשאל עם או תאושר בכנסת ברוב מיוחד", נכתב. בפרק אחר צוין: "נתקן את חוק היסוד כך שראש ממשלה לא יוכל לכהן יותר מ-8 שנים ברצף"

 

בני גנץ בפתיחת ההצהרה המשותפת עם יאיר לפיד, משה בוגי יעלון וגבי אשכנזי לקראת הבחירות (צילום: AFP)
אשכנזי, לפיד, גנץ ויעלון(צילום: AFP)

נחשף המצע של הרשימה שמובילה בסקרים: מצע כחול לבן התפרסם במלואו. באחד מסעיפיו נכתב כי "לא תהיה התנתקות שנייה", ומוסבר כי "מהלך המבוצע באורח חד-צדדי מוביל את האויב בהכרח למסקנה שההתנגדות האלימה שלו הכריעה אותנו. כל החלטה מדינית היסטורית תובא להכרעת העם במשאל עם או תאושר בכנסת ברוב מיוחד". לחצו כאן לעיון במצע המלא.

 

כל העדכונים על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

השבוע נחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" חלקים מהמצע שעוסק בסוגיות כלכליות וחברתיות. בנושא המדיני ניכר שנעשה מאמץ למניעת הברחת מצביעי ימין. פתרון שתי המדינות לא מוזכר במצע, ולמעשה המושג "מדינה פלסטינית" כלל אינו מופיע שם.

 

לפי סעיף אחר, "רמת הגולן היא חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל, וסעיף זה אינו נתון למשא ומתן. נפתח וניישב את האזור. בחזית הצפון נשמר את המערכה המתמשכת נגד התבססות איראן והתעצמות חיזבאללה, ונכין את צה"ל לאפשרות של מערכה".  

 

"מעל לכול חסרה לישראל מנהיגות מדינית יוזמת, שתפעל כדי לנצל הזדמנויות ולשנות את המציאות באזור ובגבולותינו", כותבים חברי הרשימה בביקורת על נתניהו. "חמאס, שיכולותיו זעירות ביחס לצה"ל, מתגרה בנו וממרר את חייהם של תושבי הדרום.

 

"למרות המערכה המוצלחת שמנהל צה"ל נגד התעצמות חזבאללה, שהוא הכוח החזק ביותר בלבנון כיום, ונגד התבססות איראן בסוריה, מתעצבת מעבר לגבולותינו הצפוניים מציאות מאיימת. הפעילות הישראלית אינה משפיעה על הדרך שבה פוטין, ארדואן ורוחאני קובעים הסדרה חדשה בסוריה".

 

על הסכסוך עם הפלסטינים כתבו חברי הרשימה: "ניזום ועידה אזורית עם מדינות ערב השואפות ליציבות, ונעמיק את תהליכי ההיפרדות מהפלסטינים תוך שמירה בלתי מתפשרת על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל ועל חופש הפעולה של צה"ל בכל מקום.

 

"כמו כן ידון בוועידה האזורית נושא חשוב לא פחות: מעמדה האזורי של ישראל ככוח מוביל עם השותפות שלה לאינטרס. לא יהיה עוד מצב שבו ייערכו דיונים על הסכם גרעין עם איראן או על הסדרה בסוריה בלי שהשותפות האלה, וישראל בראשן, יציגו את האינטרסים שלהן ויזכו למענה".  

 

בחלק אחר נכתב: "נרפא את הפצעים שיצרה הממשלה הנוכחית ביחסים עם יהדות העולם, ובעיקר בארה"ב".

 

בפרק אחר, שכותרתו המלחמה בשחיתות, נכתב: "נתקן את חוק היסוד כך שראש ממשלה לא יוכל לכהן בתפקידו במשך יותר משמונה שנים ברצף או יותר משלוש קדנציות (התקופה הקצרה משתיהן). בנוסף נכתב: "נבטל את חוק ההמלצות, נגדיר עבירת הפרת אמונים בחקיקה, נחזק את ההגנה על חושפי שחיתויות ונשמור על תקשורת חופשית".

 

בפרק החינוך במצע נכתב כי ממשלה בראשות כחול לבן תקדם חוק לימודים ארוך בהדרגה, תסבסד בהיקף רחב ובהדרגה מעונות יום, תשפר את מעמד המורים ותחזק את תנועות וארגוני הנוער.

  

 
בפרק שעוסק בבריאות נכתב: "היעדר תכנון, בעיקר תכנון ארוך טווח של כוח אדם רפואי, תקצוב נמוך והפרטה זוחלת גרמו לכך שמערכת מפוארת נקלעה למשבר עמוק המתבטא בין היתר במחסור קשה באחיות ובצוותי סיעוד, במיטות אשפוז ובציוד רפואי.
 
"התורים מתארכים וחולים מופקרים. הצפיפות בבתי החולים פוגעת בכבוד האדם, יוצרת עומס בלתי נסבל ומובילה לאלימות. הבעיה חמורה במיוחד בפריפריה אשר סובלת ממחסור בכוח אדם רפואי איכותי".
 
במצע צוין כי בכוונתם "להגדיל את ההשקעה בתשתיות בריאות ובהוצאה על שירותי הבריאות הציבורית בישראל", כמו גם הפעלת תוכנית חירום להפחתת העומס בבתי החולים, קידום חוק ביטוח סיעודי ממלכתי שיאפשר טיפול סיעודי למשך חמש שנים לכל אזרח ישראלי, בניית בתי חולים חדשים בדרום ובצפון והעלאת מספר הרופאים ועובדי הרפואה.
 
בתחום התחבורה הצהירה הרשימה כי בכוונתה לתמרץ חברות שיאפשרו לעובדיהן להישאר פעם אחת בשבוע בבית ולעבוד בשעות גמישות על-מנת לווסת את התנועה בכניסה למטרופולין ת"א. עוד נכתב כי יקדמו מהלכים לעידוד תחבורה שיתופית, יגבירו ויסבסדו את התחבורה הציבורית בפריפריה.
 
עוד נכתב כי חברי הרשימה יקדמו "תרבות מגוונת וחופש יצירה מתוך הכרה בחשיבות התרבות לקידום השיח והחשיבה בחברה הישראלית". לפי המצע, בכוונתם להגדיל תמיכה באמנים ובמוסדות תרבות, תמיכה בשידור ציבורי חופשי, קידום תרבות בפריפריה ותמיכה בתאטרון ובקולנוע הישראלי לצד הגדלת התקציבים.

 

המצע חובר על ידי חילי טרופר (חוסן לישראל), עפר שלח (יש עתיד) ויועז הנדל (תל"ם). במצע נכתב במפורש כי לא תהיה התנתקות חד-צדדית משטחי יהודה ושומרון וכי לא תהיה נסיגה מארבעה אזורים אסטרטגיים: גושי ההתיישבות, בקעת הירדן, ירושלים ורמת הגולן. את המושגים "פתרון שתי המדינות" ו"מדינה פלסטינית" מחליפה במצע המדיני של כחול לבן כותרת שנקראת "ועידה אזורית שתקדם היפרדות מהפלסטינים".

 

"אנחנו בעד משא ומתן, אבל ללא נסיגה חד-צדדית או התנתקות", אמרו גורמים ברשימה. "זו מפלגת מרכז שמדברת אל הימין. הטיעון של הליכוד הוא שאנחנו מפלגת שמאל, נתניהו קורא לנו שמאל - אבל אחרי שהוא יראה את המצע שלנו זה יתנפץ לו בפנים. זה מצע מעשי מתוך הבנה שלא יהיה פה הסכם שלום מחר בבוקר, אבל עם תקווה לשלום מתוך מטרה למצות את האפשרויות הקיימות".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אפי שריר
יעלון, לפיד, אשכנזי וגנץ
צילום: אפי שריר
מומלצים