שתף קטע נבחר

פסיכיאטר על התרסיס נגד דיכאון: "יכול להציל חיים"

אישור שיווקו של תרסיס אף המבוסס על "סם המועדונים" קטאמין כטיפול מיידי לדיכאון קשה, הוא פריצת דרך של תקווה לחולים שהתרופות הקיימות לא מצליחות לעזור להן. הפסיכיאטר ד"ר ערד קודש מסביר איך זה פועל ולמה הטיפול יכול להציל חיים

אתמול (ד') פרסמנו כי מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, אישר את שיווקו של טיפול פורץ דרך מיידי בדיכאון קשה: תרסיס אף  בשם ספרבאטו, ובשמו הגנרי "אסקטאמין", המבוסס על סם המועדונים "קטאמין".

 

זאת בעקבות ניסויים שמצאו כי הטיפול בו מביא לשיפור מהיר בדיכאון קשה. התרסיס, שמיוצר על ידי חברת יאנסן, צפוי להגיע לישראל בחודשים הקרובים, כך נודע ל-ynet.

 

התרסיס החדש דומה, כאמור, בהרכבו לסם קטאמין, משכך כאבים שהפך במרוצת השנים לסם המועדונים המכונה "Special K". התרופה החדשה יעילה במיוחד לטיפול בדיכאון עיקש שאינו מגיב לטיפולים אחרים.

 

בעקבות ההצהרה הדרמטית פנינו לד"ר ערד קודש, פסיכיאטר מומחה, כדי שיסביר האם מדובר במהפכה של ממש.

 

צפו בראיון:

 

 

"אין ספק שזה אירוע פורץ דרך אבל צריך לראות אותו כחלק מתהליך שמתחולל בעולם הפסיכופרמקולגי של כניסת סמים, הפיכתם מאויב של הפסיכיאטריה לתרופות שנותנות מענה למחלות פסיכיאטריות מהופכות", מסביר ד"ר קודש.

 

מה יהיה האפקט של הדבר הזה?

"אחד הדברים המשמעותיים, בניגוד לתרופות נוגדות דיכאון אחרות שלוקח להן הרבה זמן עד שהן משפיעות. כאן אנחנו רואים השפעה שמתרחשת בתוך ארבע שעות. דבר שני, לגבי האופן שבו זה יינתן, עדיין יש הרבה נעלמים. ככל הנראה מדובר בנתינה בשאיפה תחת השגחה רפואית, לא יקבלו את המשאף הביתה, המטופל יצטרך להגיע למסגרת רפואית ולהיות בהשגחה".

 

זה יציל אנשים?

"בוודאי. הסימנים הראשונים מעידים שכן, מכיוון שמדובר מראש באוכלוסיית יעד, זה לא כל חולי הדיכאון אלא רק חולים שיש להם דיכאון עמיד ששם אנחנו די חסרי אונים מבחינת המענים שיש לנו".

 

יצרנית התרופה החדשה טוענת כי התרסיס יסייע ל-30 עד 40 אחוזים מהחולים שאינם מגיבים לתרופות נוגדות דיכאון. התרסיס פועל מהר יותר מתרופות הנלקחות דרך הפה, משום שהוא עובר מרירית האף ישירות לזרם הדם, לכבד ולמוח.

 

התוצאה, כאמור, היא הקלה בתסמינים כבר תוך 4 שעות. התרופה, מאמינה היצרנית, תביא לקיצור משך האשפוז של חולים קשים, כולל אלה בעלי מחשבות אובדנות, ואף ימנע החמרה נוספת במצבם.

 

בעקבות אישור התרופה בארה"ב התרופה צפויה, כאמור, להגיע לישראל בחודשים הקרובים, לאחר אישור שיווקה על ידי משרד הבריאות.

  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תרסיס הקטמין שפועל נגד דיכאון
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים