שתף קטע נבחר

המאבק נגד סגירת שדה דב: "בכל העולם בונים שדות תעופה עירוניים - אצלנו סוגרים"

רון חולדאי ומאיר יצחק הלוי התייצבו בשדה התעופה דב הוז עם חברי כנסת וחולי סרטן - וקראו לממשלה לאתר תוכנית חלופית ראויה. "מאות תושבי אילת מגיעים למרכז הארץ לקבל טיפולים רפואיים - לאף אחד לא אכפת"

 
 
ראשי הערים של אילת ותל אביב ממשיכים במאבק נגד סגירת שדה דב : השניים כינסו היום (ה') מסיבת עיתונאים בשדה התעופה דב הוז שבתל אביב וקראו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, "לעצור את הטירוף והאיוולת של סגירת שדה דב וניתוקה של העיר אילת ממרכז הארץ".
 

"אני בטוח שאפשר לשנות את ההחלטה, וחייבים לשנות אותה גם בגלל השכל הישר, גם בגלל ההגיון וגם בזכות החמלה", אמר ראש עירית אילת, מאיר יצחק הלוי. הלוי ציין כי ביום ראשון הקרוב יוקם אוהל מחאה, בו הוא ותושבים נוספים יצאו בשביתת רעב "עד שההחלטה תשונה - וביום שלישי העיר אילת תיסגר".

מסיבת עיתונאים שדה דב נגד סגירת שדה דב (צילום: מוטי קמחי)
ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, וראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, בשדה דב היום(צילום: מוטי קמחי)

"מאות מתושבי אילת מגיעים למרכז הארץ לקבל טיפולים רפואיים, ועשרות רופאים טסים לאילת כדי לטפל בחולים", הוסיף הלוי, "רופאים לא מעטים כבר אמרו שהם לא יעברו את כל המסלול הארוך של טיסה משדה דב לרמון". הלוי טען כי ההחלטה על סגירת השדה "נעשתה במחשכים" מבלי להתייעץ עם ראשי העיר.

 

"הממשלה באה ואמר שיש חלופה - שנתב"ג מסוגל לקלוט את כל התנועה האווירית של שדה דב. נתנו לרשות שדות התעופה 200 מיליון שקל כדי לייצר את החלופה הזו. אבל אני אומר לכם שזה בלוף. נתב"ג לא מסוגל היום אפילו לקלוט את הגידול בתעופה הבינלאומית. כראייה, הם העבירו טיסות בינלאומיות לשדה דב", הדגיש הלוי.

 

בריאיון באולפן ynet מוקדם יותר היום אמר הלוי כי ההחלטה לסגור את שדה התעופה שגויה - "בעיקר כשלא נותנים לתושבי העיר אילת מענה איכותי. הסגירה מהווה פגיעה אנושה בעיר אילת, בכלכלתה, זה בעצם לקחת את תושבי העיר אילת ולסגור אותם". לדבריו, "יש באילת 65 אלף תושבים. כשההחלטה התקבלה הם היו שקופים. במשך ארבע שנים התקיימו דיונים ואיש לא טרח לשאול את הלקוח העיקרי, תושבי העיר אילת, שמשתמשים כעורק חיים בשדה דב".

 

"אם לא היו בעלי קרקע פרטיים - לא היו סוגרים את השדה" 

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר כי "מזמן כבר לא עמדתי בפני טיפשות כל כך גדולה - שמדינה מוותרת על תשתית לאומית כל כך חשובה, גם לתעופה הפנים-ארצית וגם לתעופה הבינלאומית". הוא הוסיף כי "בכל העולם בונים שדות תעופה עירוניים - ואצלנו סוגרים שדה בגלל החלטה אומללה. הרי אם לא היו בעלי קרקע פרטיים, איש לא היה מעלה על דעתו לסגור את שדה דב. כולם מסכימים שמדובר בשדה שהוא הכרחי וחיוני".

 

חולדאי טען שמדינת ישראל מעולם לא הכינה תוכנית סטטוטורית שתציג כיצד תיראה התעופה בישראל. "מה שגרם להחלטה לסגור את שדה התעופה אלה דרישות של בעלי הקרקע. מדובר באנשים שיש להם בהחלט זכויות. אבל אפשר היה לפתור את הנושא עם מתן קרקע חלופית או בדרכים אחרות," אמר.

שדה דב (צילום: טל שחר)
שדה דב(צילום: טל שחר)
חולדאי הוסיף כי סגירת שדה דב היא "לא בעיה של תל אביב אלא של כל תושבי המדינה". לדבריו, הוא הזכיר את התוכנית החלופית שהציע באחרונה לבניית אלפי יחידות דיור במקביל להחזקת טרמינל "אפילו עם שני מסלולים"; אך הדגיש כי "אף לא אחד מאנשי האוצר רוצה לדון בה כדי לא להיווכח כמה שהיא טובה. גם אם היום ילכו על התוכנית של מינהל התכנון, הרי שיחלפו עוד 10 שנים עד שיקרה משהו. בינתיים אפשר לדחות את סגירת השדה עד שימצאו פתרונות חלופיים כמו בניית שדה בים".

 

גם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ׳, מיקי לוי, איילת נחמיאס ורבין, איתן ברושי ועודד פורר הצטרפו לקריאת ראשי הערים שלא לסגור את שדה דב. "אילת היא מפעל שהוא 100% ציונות וכסף לא עומד מול ציונות״, אמר ח"כ סמוטריץ'. גם ח"כ לוי קרא לראש הממשלה "לעצור את האיוולת שתגרום מכה אנושה לעיר אילת".

 

ח"כ נחמיאס ורבין הוסיפה כי "הנזק הצפוי כתוצאה מסגירת השדה יהיה בכייה לדורות"; וח"כ ברושי ציין כי "ההצעה לשמירת שדה מינימלי עם תעופה מקסימלית היא הצעה שצריך לקבל אותה. סגירת שדה דב משיקוליי נדל"ן זה בגידה בתושבי הערבה הדרומית ואילת, פגיעה כלכלית קשה ואיום על הפריפריה הצפונית והדרומית. אם שדה דב יסגר זה יהיה יום שחור לציונות".

   (רשות מקרקעי ישראל/ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים)
הדמיית תוכנית המגורים על שטח השדה(רשות מקרקעי ישראל/ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים)

 

חולה סרטן: "לא רואה איך אוכל לנסוע לרמון ולנתב"ג - זה יגמור אותי"

בין המשתתפים באירוע היה גם דניאל בן אפרים בן ה-67, שמתגורר באילת כבר 61 שנים. "לפני שנתיים חליתי בסרטן הערמונית. נאלצתי כמעט כל יום לטוס למרכז לעבור טיפולים. חצי שנה עברתי טיפולים וזה לא היה פשוט", סיפר ל-ynet, "אני עדיין מגיע כל הזמן למרכז לבדיקות ומעקבים. אני לא רואה איך אוכל לנסוע לשדה התעופה ברמון, לטוס לנתב"ג, לקחת תחבורה לבית החולים - ולאחר הטיפול לחזור לאילת את כל הדרך הארוכה הזו. זה פשוט יגמור אותי".

 

בטי שטרן, בת 61, עמדה לידו. שטרן מנהלת את אגודת אילן ומטפלת בילדים ליקויי לימודים. "אנחנו התושבים השקופים של מדינת ישראל", טענה, "הזזת שדה דב תהיה עבורנו אסון ומכה קשה לכל תושבי העיר שזקוקים להגיע למרכז לקבל טיפולים רפואיים; ולהורים שרוצים לנסוע למרכז לבקר את הילדים. מעבר לתוספת של שעות רבות בדרכים, מדובר גם בהוצאה נוספת של מאות שקלים עבור התחבורה".

 

לדבריה, התחושה היא "שלאף אחד פשוט לא אכפת. יש באילת 65 אלף תושבים שהם פשוט שקופים ולא מעניינים את איש. נבצר ממני להבין למה אני לא יכולה ליהנות מרמה של שירותים בסיסיים, כשמישהו בהינף יד מחליט לנתק אותי ממרכז הארץ".

   ()
דניאל בן אפרים. "נאלצתי לטוס כמעט כל יום למרכז לעבור טיפולים"

   (צילום: דני שדה)
בטי שטרן. "התושבים שקופים"(צילום: דני שדה)

מהמנהלים מטעם בית המשפט לניהול שטח הגוש הגדול נמסר בתגובה כי "מדובר בקמפיין פוליטי בתקופת בחירות, המונע משיקולים צרים ואינטרסנטיים - ונועד להפעיל לחץ לא לגיטימי לעצירת פינוי השדה. הניסיון לתלות את מצבה של העיר אילת בפינוי השדה אינו אלא ספין פוליטי, אשר מעיד יותר מכל על ניסיון להתנער מאחריות כוללת למצבה של העיר. כמו כן, הצגת תוכנית, המתיימרת להיות אלטרנטיבית למתחם וכלל אינה ישימה, כל תכליתה נועד למשיכת זמן בלבד, תוך הטעיית מקבלי ההחלטות והציבור כולו.

 

"פינוי השדה נקבע בהוראת בית המשפט כבר לפני כעשור, ומאז קיבל תוקף בהחלטות ממשלה ואישור כל הגורמים המוסמכים אשר נערכו בהתאם. כל דחייה בפינוי תגרום לנזק של מיליארדי שקלים לתקציב המדינה; ולעצירה משמעותית של פיתוח הנגב וגוש דן. לפינוי תועלת כלכלית וחברתית חסרת תקדים.

 

"על פי ההסכם עם המדינה, שצפויה לקבל כמחצית מזכויות הבעלים הפרטיים במתחם, הפינוי יאפשר מימון העברת בסיסי צה"ל לנגב, ובנוסף פיתוח רחב היקף של מגורים, תחבורה ותשתיות ומתחמי פנאי ותיירות. בין היתר, תתאפשר הקמת אלפי יחידות לדיור בר השגה ודיור לזוגות צעירים, יצירת כ-25 אלף מקומות עבודה חדשים, פתיחת הגישה לים שסגור כיום לציבור והקמת הפארק החופי הגדול בארץ, לצד גינות ושטחים ציבוריים רבים". 

 

השתתפו בהכנת הידיעה: אלכסנדרה לוקש, ניר (שוקו) כהן, איתי בלומנטל ומאיר אוחיון
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, וראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, בשדה דב היום
צילום: מוטי קמחי
מומלצים