שתף קטע נבחר

חשיפה: כך נשלחים עולים לבדיקות "DNA יהדות"

הרב הראשי טען שבדיקות DNA לבירור יהדות מתקיימות במקרים בודדים וללא כפייה. אבל עדויות שהגיעו לידי ynet חושפות שביותר מ-20 מקרים השנה נשלחו עולים או בני משפחותיהם לבדיקה, כתנאי לרישום נישואיהם או יהדותם. הרב לאו: "במקרים בודדים מציעים בדיקה, אך לא כופים". ליברמן: "קורא לרבנים הראשיים להתפטר לאלתר"

  

 

בשבוע שעבר סערה המערכת הפוליטית לאחר ששר הפנים אריה דרעי הודה כי מכיוון שישנם מאות אלפים שעלו במסגרת חוק השבות, אך אינם יהודים על פי ההלכה, עולים קשיים ברישומם לנישואים. ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) האשים אז שמדובר באפליה בוטה של הממסד הדתי נגד העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר, והאשים שהם נדרשים לבצע בדיקות DNA להוכחת יהדותם.

 

לפני שבועיים כבר נחשף ב-ynet כי קרוב ל-20 זוגות שבהם אחד מבני הזוג (או שניהם) יוצאי חבר העמים, התבקשו לבצע בדיקת DNA כדי להוכיח יהדות כתנאי לרישום נישואים במהלך השנה האחרונה.

 

דרעי הכחיש בתחילה את קיומן של בדיקות אלו, אולם הרב הראשי לישראל דוד לאו הודה כי הן אכן מתקיימות. עם זאת, הוא טען כי מדובר רק במקרים מיוחדים ובודדים, וכי הבדיקות מבוצעות ללא כפייה. אבל עדויות ופרוטוקולים שונים שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" חושפים תמונה אחרת.

חשיפה בדיקות DNA עולים חדשים יהדות יהודים (צילום: דורון קופרשטיין)
דרעי הכחיש - אבל כעת העדויות נחשפות(צילום: דורון קופרשטיין)

הרב הראשי דוד לאו ()
הרב לאו. הודה שמתקיימות בדיקות DNA במקרים בודדים וללא כפייה

לפי התמונה המצטיירת מדיונים בבתי דין אזוריים בערים רבות, כמו גם מפניות שהתקבלו לאחרונה בארגון "עתים" המטפל בסיוע והכוונה בשירותי הדת בישראל, עולה כי ב-20 מקרים לפחות בשנה החולפת נדרשו מבקשים להירשם לנישואים לעבור בדיקות DNA - ולעיתים נדרשו לכך גם בני משפחותיהם. העדויות מראות כי מדובר בהליך ארוך ומסורבל, ולעיתים משפיל.

 

באחד המקרים נאמר לצעירה שהגיעה לרבנות לפני חתונתה וביקשה להירשם כי עליה להביא בדיקת DNA של אמה ושל בת דודתה, לצורך שלילת חשש אימוץ של אמה בידי הוריה. אמנם לא היה חשש בדבר יהדותה של הסבתא, אך ברבנות בכל זאת התעקשו על בדיקה גנטית, בין היתר בגלל עיכוב ישן מאוד שחל בהוצאת תעודת הלידה של אם המבקשת. נאמר לה כי אם תסרב - בקשתה להירשם לנישואים תסורב.

 

מקרה נוסף שנידון הוביל לכך שמבקש להירשם לנישואים הוכנס לרשימת "מעוכבי נישואים" לאחר שחזר בו מהסכמתו לערוך בדיקה לבירור יהדותו, שנדרשה ממנו בשל סתירות לכאורה שהתגלו בתעודות בנוגע ליהדותה של סבתו.

 

כך נראות החלטות בתי הדין הרבניים לשלוח עולים לבדיקות DNA:

חשיפה: כך נשלחים עולים לבדיקות

חשיפה: כך נשלחים עולים לבדיקות

אביגדור ליברמן אריה דרעי (צילום: יאיר שגיא)
דרעי וליברמן. מקרה שעורר סערה פוליטית(צילום: יאיר שגיא)

במקרה אחר שבו עלתה לדיון שאלת יהדותה של צעירה, נכתב כי על מנת שבית הדין יקבע שהמבקשת יהודייה הוא מורה לה ולאמה על "בדיקת רקמות, כולל בדיקה מיטוכונדרית, כדי לוודא שהמבקשת היא אכן בתה הביולוגית של אמה". היא התבקשה לעבור את הבדיקות בבית החולים שיבא תל השומר, וכל ניסיון למצוא דרך חלופית לקיום הבדיקה מחוץ לשיבא בשל קושי פיזי של האם להגיע ובשל גילה המבוגר לא הועילו. מלבד אלו קיימים עוד מקרים ועדויות שהצטברו, ומכולם עולה תמונה זהה - המבקשים מחויבים לעבור בדיקות כדי להירשם כיהודים או כדי להינשא.

 

ליברמן אמר בתגובה לכתבה: "בדיקות DNA מעידות על אפליה בוטה וגזענות מצד הממסד החרדי כלפי העולים מברית המועצות לשעבר. הרבנות הראשית צריכה להחליט האם היא גוף ממלכתי, או שהיא האינקוויזיציה. אני קורא לרבנים הראשיים הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, שנתנו הכשר לבדיקות המשפילות האלו, להתפטר מתפקידם לאלתר!".

 

"לא ייתכן שהמדינה שהביאה את העולים ארצה, היא זו שמטילה ספק ביהדותם", אמר הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים" המסייע לעולים בהוכחת יהדותם מול הרבנות הראשית. "העולים, שנאבקו לשמר את זהותם היהודית בתפוצות אל מול האנטישמיות הגואה, מוצאים עצמם נדרשים להוכיח את אותה זהות שורשית דווקא במדינה שאמורה להיות להם למגן ובית".

 

מלשכת נשיא בית הדין, הרב הראשי לישראל דוד לאו, נמסר בתגובה: "לצערנו ישנם עולים אשר למרות זכאותם לחוק השבות אינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה. אדם הפונה לבירור יהדות מוטלת עליו החובה להוכיח את יהדותו בפני בית הדין - ובתי הדין מונחים ופועלים לפעול בכל מקרה ברגישות, לסייע ולהקל בהליך בירור היהדות. במקרים בודדים קורה לא פעם שיש מי שטוען כי הוא יודע שהוא יהודי אולם אין בידיו את המסמכים המאשרים את דבריו, או לחילופין מוצאים סתירה בין דבריו לבין מה שנתברר לגביו. במקרה שכזה עשוי בית הדין, אך ורק על מנת לסייע בידי המבקש, להציע לו לעבור בדיקת DNA שתחזק את טענתו. אולם מעולם לא נכפה על אף אדם לעבור אותה. בדיקת DNA אינה משמשת כבירור יהדות על פי ההלכה, אלא אך ורק מסייעת בהליך הבירור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:דורון קופרשטיין
חשיפה
צילום:דורון קופרשטיין
מומלצים