שתף קטע נבחר

הרמטכ"ל: "אם לא בוצעו ההנחיות - נרים דגל אדום, לא נטשטש ונתבע אחריות"

הרמטכ"ל התייחס להחלטתו בעניין אסון נחל חילזון, שבו נהרג סמל יוספי ז"ל: "אירועים שאינם עולים בקנה אחד עם אחריותנו וחובתנו". הוא הוסיף: "האחריות לחיי אדם מגולמת באופן שבו אנו ניגשים ביסודיות לכל משימה"

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי התייחס היום (ב') לתקריות הבטיחות שהיו לאחרונה בצה"ל ולהחלטתו להדיח את מפקד גדס"ר צנחנים בעקבות מותו של סמל אביתר יוספי ז"ל: "אם הופרו הפקודות ולא בוצעו ההנחיות - נרים דגל אדום. לא נקבל זאת, לא נטשטש ונתבע אחריות".

טקס החלפת מפקד המכללות הצבאיות בהשתתפות אביב כוכבי (צילום: שאול גולן)
כוכבי. "אם הופרו הפקודות - לא נטשטש ונתבע אחריות"(צילום: שאול גולן)

"יש הבדל מהותי בין שגיאה לתקלה ולכן הכלל הוא חד ואחד - שגיאות הנובעות מטעות בשיקול הדעת - נגבה. במקום שבו הושקעו כל המאמצים והתוצאה בכל זאת לא הושגה - נגבה, אך במקרה של שיקול דעת החורג ממרחב הסבירות או תקלה הנובעת מאי ביצוע פקודות - נוקיע", אמר הרמטכ"ל.

 

הוא הוסיף: "לאחרונה התרחשו בצה"ל אירועים שאינם עולים בקנה אחד עם אחריותנו וחובתנו. האחריות לחיי אדם מגולמת במקצועיות ובדייקנות, באופן שבו אנו ניגשים ביסודיות לכל משימה קטנה או גדולה, בשגרה או בלחימה. האחריות לחיי האנשים כרוכה בהכנות יסודיות המבוססות על פקודות הצבא ועל הנחיותיו המקצועיות".

אביתר יוספי ז
סמל יוספי ז"ל. "אירועים שאינם עולים בקנה אחד עם אחריותינו וחובתנו"(צילום: עמוד הפייסבוק)

"אם הפקודות הן תמרורי אזהרה, ההוראות המקצועיות הן המצפן וחובה למלא אותן כשם שחובה לעקוב בניווט אחרי מחוג המצפן", אמר הרמטכ"ל. "הפקודות הן ביטוי לניסיון וללקחים שנצברו לאורך שנים ומהוות את תמרורי האזהרה בדרכה של היחידה. כל מי שאינו מקיים אותן - כאילו דוחה את ניסיון העבר ומתעלם מתמרור המצביע על עיקול חד בדרך או מזהיר מפני צומת סואן".

 

הרמטכ"ל הוסיף: "העשייה אינה כרוכה רק במילוי פקודות והוראות, היא גדושה בחופש פעולה, שיקול דעת, יצירתיות ויוזמה שמקדמים ביצוע ומחוללים שיפור ויש לעודד אותן בכל דרך. החלטה ומעשה שנובעים מיוזמה ומשיקול דעת עשויים להתגלות בדיעבד כשגיאה. אך אם הן זוהו וסומנו ביושר, הן הופכות להיות אבני הדרך במסלול ההצלחה. לכן, במקום ששיקול הדעת היה שגוי - נתחקר, נלמד ונגבה את המפקדים".

 

אתמול פורסמו מסקנות חקירת תאונת האימונים בנחל חילזון שבה נהרג סמל יוספי ז"ל. בעקבות המסקנות הדיח הרמטכ"ל כוכבי את מפקד גדוד הסיור של חטיבת הצנחנים וביטל את מינויו לתפקיד סגן מפקד חטיבת הצנחנים. מפקד החטיבה הנוכחי קיבל נזיפה פיקודית.

 

רשימת המודחים כוללת גם את מפקד המגמה, מפקד הפלוגה, סגן מפקד הפלוגה ומפקד הצוות. במקביל מתנהלת בנושא גם חקירה של המשטרה הצבאית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים