שתף קטע נבחר

הפרשנים לא התרשמו מהחגיגה של אפל

הביקורות אחרי השקת השירותים הדיגיטליים טענו שחלקם הוצגו בצורה מבלבלת, פרטים קריטיים נעדרו, וכל התחושה הייתה של הססנות ובלגן. דבר אחד ברור: אפל חייבת שינוי

מה שנראה שלשום כמו מסיבת השקה נוצצת לחזון החדש של אפל, התקבל אתמול בדאגה גם אצל מעריצי אפל המושבעים: חלק מהחידושים הוצגו בצורה מבלבלת, פרטים קריטיים נעדרו מהמצגות, והייתה תחושה של הססנות ואי-סדר.

 
עוד כתבות על אפל TV פלוס:

מלחמת סטרימינג: לנטפליקס יש יתרון על אפל

25 הסדרות החדשות של אפל TV פלוס

  

על דבר אחד אין חולק: אפל חייבת שינוי. כשההכנסות מהאייפון, האייפד והמק נשחקות, והיכולת לרגש בעזרתם פוחתת, החברה חייבת מנוע חדש. המספרים רמזו על פתרון: הכנסות אפל ממכשירים ברבעון האחרון ירדו ב-15% לעומת השנה הקודמת, עסקי השירותים צמחו ב-19%. 

טים קוק מציג את אפל TV פלוס (צילום: AFP)
טים קוק מציג את אפל TV פלוס(צילום: AFP)

 

זה התחיל טוב: בשבוע שעבר השיקה אפל במפתיע כמה מכשירים שתוכננו כנראה לחשיפה שלשום - אוזניות איירפודס, שני אייפדים ומחשבי מק. שלא יפריעו למסר העיקרי.

  

רק שהמסר העיקרי - שירותי טלוויזיה חדשים - יצא מעורפל למדי. באופן מוזר ולא אופייני, אפל חסכה בפרטים מרכזיים. כך, שלושה שירותי וידיאו שונים הוזכרו באותה נשימה - אפל TV, אפל TV פלוס, ואפל TV צ'אנלס. מעטים הצליחו להבין איזה מהם כבר קיים ורק יורחב, איזה חדש לגמרי, ואיך הם ישתלבו, אם בכלל. אפל לא טרחה גם לפרט מה תהיה צורת התמחור המדויקת של כל אחד.

 

ניפגש בסתיו

גם לגבי תאריכי ההשקה, אפל קבעה במעורפל כי מדובר ב"סתיו", ללא שום פרט מעבר לכך: אילו סדרות יהיו זמינות מיידית? באיזו תדירות יגיעו סדרות חדשות? האם הפרקים ישוחררו על בסיס שבועי או בבת אחת, לצפיית בינג' הפופולרית?

  

ויותר מזה: אפל לא רמזה על כוונה לאפשר את השירותים גם במכשירי אנדרואיד או מחשבי PC. בניגוד לציפיות, היא אפילו לא הזכירה אפשרות לשלבם בדפדפנים, רק אישרה שישולבו בטלוויזיות חכמות של סמסונג ב"אביב", ובטלוויזיות חכמות אחרות "בעתיד". עם כל הכבוד ל-1.4 מיליארד מכשירי iOS של אפל הפועלים בעולם, החברה באמת מתכוונת לוותר על כל האחרים?

 

אופרה וטים קוק בהשקה של אפל טיוי (צילום: AP)
אופרה וטים קוק בהשקה של אפל TV(צילום: AP)

ג'ניפר אניסטון וריס וויתרספון בהשקה של אפל טיוי (צילום: AP)
גם ג'ניפר אניסטון וריס ווית'רספון מככבות(צילום: AP)

לשירות החדשות סירבו להצטרף גופים מובילים, כמו "ניו יורק טיימס" ו"וושינגטון פוסט". וויליאם לואיס, מו"ל "וול סטריט ג'ורנל" שנכלל בו, הודיע שמדובר רק ב"אוסף מאורגן של חדשות", ושדיווחים עסקיים וניתוחים יישמרו למנויי העיתון.

 

אם זה לא מספיק, מתברר כי כרטיס האשראי, בשיתוף גולדמן זאקס ומאסטרקארד, לא מציע תנאים משופרים משמעותית מכרטיסים יריבים.

 

סטיבן ספילברג (צילום מסך)
סטיבן ספילברג(צילום מסך)
  

 

 

אך מעבר לחלקי הפאזל החסרים, היומרנות של אפל בתחום שירותי הווידאו מעוררת חששות כבדים. "הם מיצבו את עצמם כבעלי בית בייצור מכשירים, אבל עולם הבידור שונה לחלוטין", אומר מייק בלוקסהם, סגן נשיא בכיר למדיה ובידור בחברת הייעוץ Magid; "הכניסה של אפל לתחום התוכן המקורי", כתב אהרון רייקרס, אנליסט בוולס פארגו סקיוריטיס, בהתייחסו לחזית שפתחה החברה מול הוליווד, "משאירה את המשקיעים עם יותר שאלות מאשר תשובות".

 

המבקרים טוענים שעם כל הכבוד לטאלנטים שהיו על הבמה, כמו אופרה ווינפרי וסטיבן ספילברג, מדובר בקומץ הפקות בלבד, יחסית לעושר התכנים אצל המתחרות. האם אפל תשקיע, כמו נטפליקס, 10 מיליארד דולר בשנה בהפקות מקור?

 

קולין גיליס, מנהל המחקר של Chatham Road, קבע אתמול נחרצות: "שירות הווידיאו החדש של אפל לא יהיה 'נטפליקס קילר'".  

השירותים החדשים של אפל ()
השירותים החדשים של אפל

 

הסיבות לכך רבות, אבל העיקרית היא גודש ה"שחקנים" בשוק: גם חברות כמו דיסני ו-וורנר מדיה יכריזו בקרוב על שירותי סטרימינג, וענקיות טכנולוגיה נוספות, כמו פייסבוק, יוטיוב וסנאפ, משקיעות גם הן בהפקת תוכן מקורי.  

 

אפילו כניסת אפל לשוק משחקי הווידאו, בשירות אפל ארקייד, זכתה לביקורת: זה תחום עם תחרות קשה ושחקנים חזקים ומנוסים כמו סוני ומיקרוסופט, ומהשבוע שעבר - גם הענקית גוגל ושירות סטאדיה שלה.

 

אבל יש גם קולות אחרים. דן איבס, אנליסט ב-Wedbush, כתב בסוף השבוע האחרון, שלהערכתו שירות הטלוויזיה של אפל יכניס לחברה בעתיד 10-7 מיליארד דולר בשנה, וכי תוך 5-3 שנים, אפל תזכה ב-100 מיליון מנויים. יותר מזה - לדעתו השירות אף ייצור אפקט שיגרום למשתמשים להמשיך להשתמש במכשיריה, ובשירותים נוספים שלה.

 

אבל איבס, יש לומר, הביע את דעתו לפני הצפייה בחגיגה המדאיגה שנערכה שלשום בקופרטינו. לא ברור מה דעתו אחריה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים