שתף קטע נבחר

"משפחתי קבורה בקבר אחים". ישראלית דורשת בדיקת רקמות

לאחר גילוי קבר האחים הענק בעיר ברסט שבבלארוס, מבקשת רחל הררי ממדינת ישראל לסייע לה לבדוק אם בני משפחתה קבורים בו: "אני מוכנה לבצע בדיקת רקמות, גם לנסוע בעצמי לשם לצורך כך, כי אני יודעת בפירוש שהנאצים נכנסו לעיר של משפחתי בברסט ורצחו אותם"

 

לפני מספר שבועות ראתה רחל הררי כתבה ב-ynet שדיווחה על גילויו של קבר אחים יהודי מתקופת השואה, בעיר בעיר ברסט שבבלארוס, על גבול פולין. מאותו היום אין בה מנוח. כעת הררי, שגדלה על תעלומת הקורות את בני משפחתה בימים האפלים ההם, מבקשת ממדינת ישראל: עזרו לי לבדוק אם בני משפחתי קבורים שם.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >> 

 

בראיון לאולפן ynet היא אומרת כי תסכים לכל דבר: "אני מוכנה לבצע בדיקת רקמות, גם לנסוע בעצמי לשם לצורך כך, כי אני יודעת בפירוש שהנאצים נכנסו לעיר של משפחתי בברסט ורצחו אותם".

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

  • אמן החושים החרדי שרוצה להיות "המנטלדוס הבינלאומי הראשון"/ y+
  • בולגריה: האנטישמיות מתגברת - אבל היהודים חוזרים

     

    בטבח הנורא ההוא נרצחו סבתה של הררי ודודותיה – אחיותיה של אמה. "זה בערך מה שאני יודעת", היא אומרת. "גם לאבא הייתה שם משפחה, היו לו אחיות גדולות, נשואות עם ילדים. הוא היה אחד הקטנים".

     

    רחל הררי ()
    רחל הררי

     

    הררי בטוחה כי הם קבורים בקבר האחים הנורא – אחד משניים שהתגלה במקום, כאמור לפני שבועות ספורים. "ההורים שלי אף פעם לא רצו לספר, כי הם תמיד פחדו", אומרת הררי. "הם היגרו לארגנטינה, ואני הגעתי לישראל בשנת 77. הם לא רצו לספר כלום. הדבר היחיד שאמא שלי הייתה אומרת זה שהם נכנסו והרגו אותן. הייתה להם מאפייה ולקחו להם את התנור".

     

    תעלומה מייסרת

    הררי ובת דודתה מנסות ליצור קשר עם השלטונות בבלארוס, לאחר שלדבריה נסעה לפולין במסגרת חיפושיה, אך נמנע ממנה להיכנס לבלארוס. "הייתי בטרבלניקה ובמקרה ראיתי שם מצבות של הכפרים של ההורים. הם לא היו בגטו", כי לדבריה לא היו גטאות באזור ההוא. כעת היא פשוט מבקשת לשים קץ לתעלומה מייסרת של עשורים, ולדעת מה עלה בגורלם של בני משפחתה.

     

    הקבר התגלה לאחרונה במהלך עבודות באתר בנייה בעיר. עד כה הוצאו מהקבר כ-600 שלדים של גברים, ילדים ונשים, כולם עם סימני ירי בגולגולותיהם. לפי דיווחים מקומיים, השלדים נמצאו בבור שאורכו 20 מטר ועומקו 1.5 מטרים. 

     

    גורמת רשמית בעירייה מסרה כי בשלושת השבועות האחרונים נמצאו כ-40 שלדים מדי יום. "אנו מעריכים שמספר הקורבנות יגיע ליותר מאלף", היא הוסיפה. "למיטב ידיעתנו, ישנם שני קברים גדולים כאן. כמעט סיימנו עם הראשון. אחרי זה, מומחים יתחילו לעבוד על הקבר השני".

     

    ככל הנראה, הקורבנות היו יהודי העיר שהועברו לשני גטאות שהוקמו בה עם הכיבוש הנאצי. באוקטובר 1942 הם הוסעו לברונה גורה, אתר רצח המוני, שם נרצחו. יהודים שנתפסו מסתתרים בגטאות נטבחו במקום.

     

    קברי אחים כבר התגלו בעיר ב-1950 וב-1970. כ-900 שלדים שאותרו נקברו מחדש. נציגים של הרשויות נפגשו עם נציגי הקהילה היהודית בעיר והציעו לקבור מחדש את השרידים שאותרו. בנוסף, הרשויות דנות בעצומה שעליה חתמו מאות בני אדם, הקוראת להקים במקום אתר הנצחה במקום מרכז קניות ובנייני מגורים.


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים