שתף קטע נבחר

לסולטן נגמר הנפט, אז הומואים ייסקלו באבנים

הזעם העולמי לא עזר: בברוניי הוחלו היום חוקי השריעה, הקובעים שהומואים ייסקלו למוות ולגנבים ייכרתו ידיים ורגליים. מומחים מעריכים: הנפט שבו תלויה הסולטנות יאזל תוך 20 שנה, והסולטן מקווה שלגיטימציה דתית תשמר את כוחו. מנגד: החרם של ג'ורג' קלוני תופס תאוצה

למרות המחאה העולמית, בסולטנות ברוניי שבדרום-מזרח אסיה נכנסו היום (ד') לתוקף החוקים החדשים והחמורים שמבוססים על השריעה, ההלכה האיסלאמית, ושקובעים, בין השאר, עונש מוות בסקילה למי שינאפו וכן לגברים שיקיימו יחסי מין חד-מיניים.

 

נוסף על כך, על פי החוקים החדשים ייענשו גנבים בכריתת יד ימין בעבירה הראשונה ובכריתת רגל שמאל בעבירה השנייה. בימים האחרונים עוררה הכוונה להכניס את החוקים לתוקף גינויים חריפים מצד ארגוני זכויות אדם ומצד פוליטיקאים וידוענים ברחבי העולם.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

תמונה מחולקת סולטן ברוניי עם ג'ורג' קלוני (צילום: MCT, רויטרס)
הסולטן של ברוניי אל-בולקייה ומוביל החרם ג'ורג' קלוני(צילום: MCT, רויטרס)

סולטן ברוניי חאג'י חסן אל בולקייה זעם עולמי חוקי שריעה סקילה הומואים (צילום: EPA)
52 שנות שלטון. הסולטן אל-בולקייה(צילום: EPA)

החוקים הופכים את ברוניי, הנשלטת על-ידי הסולטן הכל-יכול חאג'י חסן אל-בולקייה, למדינה היחידה במזרח אסיה או בדרומה שהחוק הפלילי שלה כפוף לחוקי השריעה ברמה הארצית. היא מצטרפת בכך לכמה מדינות אחרות בעולם, רובן במזרח התיכון – למשל סעודיה. במסגרת החוקים החדשים ניתן יהיה גם לגזור עונש מוות על אנסים ועל שודדים, ורבים מהחוקים החדשים, כגון זה הקובע עונש מוות על העלבת הנביא מוחמד, יחולו לא רק על מוסלמים – אלא גם על בני דתות אחרות.

 

החלטת ברוניי לקדם את מערכת החוקים החדשה עוררה תדהמה בעולם. האו"ם כינה את החוקים "אכזריים ובלתי-אנושיים", וידוענים, ובראשם השחקן ג'ורג' קלוני, הזמר אלטון ג'ון ומנחת הטלוויזיה אלן דג'נרס, קראו להחרים מלונות בבעלות ברוניי. "אנחנו באמת הולכים לעזור לממן רוצח של אזרחים תמימים?", כתב בשבוע שעבר קלוני. האיחוד האירופי פרסם הצהרה שלפיה חלק מהחוקים הם בגדר עינויים.

 

הסולטן לתיירים: "יש פה הרמוניה"

בנאום שנשא היום קרא סולטן ברוניי אל-בלקייה, השולט במדינה מאז 1967, להרחיב את מקומה של הדת בחיי האזרחים, אך נמנע מלהתייחס לחוקים החדשים. בדבריו התעקש שברוניי היא מדינה "הוגנת" ושתיירים הבאים אליה ימצאו בה אווירה "בטוחה והרמונית". זמן קצר אחר כך אישרו גורמי ממשל רשמיים שהחוקים החדשים נכנסו לתוקף.

סולטן ברוניי חאג'י חסן אל בולקייה זעם עולמי חוקי שריעה סקילה הומואים (צילום: AFP)
מתרחק מהמערב, מתקרב לסין. נאום הסולטן, היום(צילום: AFP)

סולטן ברוניי חאג'י חסן אל בולקייה זעם עולמי חוקי שריעה סקילה הומואים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

החוקים החדשים מחרידים במיוחד את הקהילה הלהט"בית הקטנה שחיה בברוניי. עוד לפני כניסתם לתוקף היה המין בין גברים מנוגד לחוק, ואפשר היה לגזור בגינו עד עשר שנות מאסר, אבל החוק החדש, שלפיו העונש על מין בין גברים יהיה סקילה למוות, הוא החמרה דרמטית במצבם. לפי החוקים החדשים, על נשים שיקיימו יחסים מין עם נשים אחרות ייגזרו עד 40 מלקות והן יוכלו להישלח לעשר שנות מאסר.

 

צעיר הומו בן 33 מברוניי ששוחח בעילום שם עם סוכנות הידיעות הצרפתית AFP אמר שהחוק אכזרי ושאין לו מקום: "הוא ממש גוזל ממני את השמחה ואת חופש הביטוי, זה דיכא אותי כל כך". זולהלמי בין מוחמד, טרנסג'נדרית שברחה אשתקד מברוניי ומבקשת מקלט בקנדה, אמרה ל-AFP שהאווירה בברוניי תהיה כעת מבעיתה עוד יותר עבור הקהילה הלהט"בית, שגם כך ניהלה עד היום חיי מחתרת. "יש מי שממש פוחדים ורוצים לברוח מהמדינה לפני שיגלו שהם לא הטרוסקסואלים", אמרה הצעירה בת ה-19.

 

הסולטן של ברוניי, שהוא אחד האנשים העשירים בעולם וחי בארמון זהב ענקי, הכריז כבר ב-2013 על התוכנית להחיל את חוקי השריעה. חוקים ראשונים נכנסו לתוקף ב-2014 וכללו עונשים חמורים פחות, כגון קנסות או עונשי מאסר בגין עבירות כמו התנהגות לא צנועה, היריון מחוץ לנישואים או אי-הגעה לתפילת יום השישי. הכוונה להחיל מעתה גם את החוקים האכזריים ביותר, וקריאתו של ג'ורג' קלוני בשבוע שעבר להחרים את המלונות באירופה ובארה"ב שנמצאים בבעלות ברוניי, הביאו את הנושא לכותרות בתקשורת העולמית.

סולטן ברוניי חאג'י חסן אל בולקייה זעם עולמי חוקי שריעה סקילה הומואים (צילום: AP)
70% מוסלמים מלאים. מסגד בברוניי(צילום: AP)

סולטן ברוניי חאג'י חסן אל בולקייה זעם עולמי חוקי שריעה סקילה הומואים (צילום: AFP)
לא מדברים נגד השלטון. אזרחים בפארק בברוניי(צילום: AFP)

בשני מלונות יוקרה בפריז השייכים לסולטן כבר יש לקוחות שמביעים תמיכה בחרם. ליד מלון Meurice hotel סיפר פיליפ, לקוח קבוע, שהוא אינו חש עוד בנוח לבקר בספא של המלון, שאליו נהג להגיע ב-15 השנים האחרונות. תיירת מנורבגיה, אניה אנדרסון, סיפרה שאילו הייתה יודעת על החרם לפני שהזמינה מקום במלון Plaza Athénée השייך לסולטן הייתה מזמינה מקום במלון אחר.

 

החברה החדשה היא סין

פרשנים מעריכים שהחלטת הסולטן להחיל את חוקי השריעה החמורים ביותר נועדה לשפר את תדמיתו בעיני מוסלמים שמרנים בסולטנות. ברוניי, פרוטקטורט בריטי לשעבר, היא מדינה שכלכלתה תלויה מאוד בנפט, והיא סובלת ממיתון זה כמה שנים. עתודות הנפט והגז שלה צפויות לאזול בתוך 20 שנה. על רקע הידלדלות המשאבים העומדים לרשות ברוניי מרגיש הסולטן צורך להישען יותר ויותר על לגיטימציה דתית.

ברוניי מלון לונדון אנגליה חרם (צילום: gettyimages)
מלון בבעלות הסולטן בלונדון(צילום: gettyimages)

ברוניי מלון לה פלאזה ב פריז צרפת חרם (צילום: AP)
בכניסה למלון של הסולטן בפריז(צילום: AP)
בברוניי חיים כ-430 אלף תושבים, וכ-70% מהם הם מוסלמים בני הקבוצה האתנית המלאית. קשה להעריך במדויק את מידת התמיכה של התושבים בחוקי השריעה משום שרק מעטים יעזו להשמיע קול נגד הסולטן, אבל נראה כי הם זוכים לתמיכה די משמעותית. מי שכן מוכנים לדבר – מברכים על המהלך. "אני גאה, כי יישום החוק נותן תחושה שהוא מחזק את הזהות האיסלאמית של ברוניי", אומר מוחמד אנטוני, צעיר בן 27 שעובד בחברת נפט וגז.

 

ברידג'ט וולש, מומחית לדרום-מזרח אסיה מאוניברסיטת ג'ון קבוט, מזהירה שברוניי הופכת לסעודיה של אזור זה של היבשת: "המשטר מסתמך יותר ויותר על לגיטימציה דתית ופונה לבעלי אידיאולוגיה איסלאמית שמרנית. היחלשות הכלכלה בברוניי ודאגה משחיקה אפשרית בתמיכה רק מחזקות את ההישענות על הדת".

 

קביעת חוקי השריעה מדגישה גם את ההתרחקות של ברוניי מהמערב והתקרבותה לסין, הנוהגת להימנע ממתיחת ביקורת על שותפות הסחר שלה בענייני זכויות אדם. כמו באזורים אחרים באסיה, חברות סיניות משקיעות סכומי עתק בברוניי כחלק מהמאמץ להגדיל את כוחה הכלכלי והגיאופוליטי של בייג'ינג. נשיא סין שי ג'ינפינג אף ביקר במדינה בנובמבר האחרון – הביקור הראשון של נשיא סיני שם זה 13 שנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT, רויטרס
הסולטן והשחקן. קלוני מוביל חרם
צילום: MCT, רויטרס
מומלצים