שתף קטע נבחר

לקובי אוז מותר להיות גזען. הוא לא גרבוז

בפוסט מלא בורות וסטראוטיפים כינה סולן טיפקס את מרצ "פריבילגים אירופאים" והילל את האסיר המשוקם ומדיר הנשים הסדרתי אריה דרעי. אם רק חלילה זה הפוך

 

 (צילום: יפעת יוגב דדון, באדיבות עננה בע"מ) (צילום: יפעת יוגב דדון, באדיבות עננה בע
(צילום: יפעת יוגב דדון, באדיבות עננה בע"מ)

קובי אוז, זמר שאני מאוד אוהב, פרסם השבוע בדף הפייסבוק שלו את "מצעד המפלגות" האישי שלו לקראת הבחירות הקרובות. לגמרי במקרה, כל המועמדים המזרחים הם מעולים וראויים בעיניו. האשכנזים פחות. על מרצ כתב: "פריבילגים אירופאים עם דם כחול ואילן גילאון הטוב. לא סולח להם על מחיקת רן כהן ועל ניפוי דבוש ובוסקילה". על ש"ס כתב: "דרעי איש גדול, אסיר משוקם שקם על רגליו והפך לשר פנים לתפארת, היחיד שמתעסק באדם הקטן ובצדק חלוקתי. ש"ס לצערי לא מגוונת בכלל בהרכבה. לא התפתחו לצערי".

 

 

לאמירות של אוז על מרצ יש ניחוח גזעני. צמרת מרצ, לפי סולן טיפקס, היא "פריבילגית אירופאית"; אילן גילאון, יליד רומניה, בניגוד לשאר החברים ה"אירופאים" שם, הוא "טוב"; ודבוש ובוסקילה המזרחים "נופו".

 

נותר לדמיין מה היה קורה אילו אמן שמאלני, נגיד יאיר גרבוז, היה מתבטא באופן דומה כלפי מפלגת "גשר" שבה תומך אוז, או כלפי ש"ס. איזו סערה הייתה מתחוללת בתקשורת הישראלית. הוא הרי היה חווה לינץ' בוטה, סופג חרמות, שרת התרבות בוודאי הייתה מתערבת, והימין היה עושה על גבו הון פוליטי כל הדרך לניצחון בבחירות.

 

אבל לכנות את מרצ "אירופאית" מותר. להשתמש במוצא של מנהיגת המפלגה ככלי ניגוח פוליטי – זה לגיטימי. אפילו מתבקש. את תמר זנדברג מותר לבקר רק בשל מוצאה.

 

 

אוז גם חוטא בבורות. דבוש ובוסקילה לא "נופו", אלא התמודדו במפלגה דמוקרטית ולא הגיעו למקום ריאלי. קורה. כמו מועמדים רבים בליכוד. כן כן, אותה מפלגה שאוז מכנה "הכי נורמלית", זאת שניפתה את מירי רגב מתעמולת הבחירות שלה. אותה מפלגה שהצמרת שלה אשכנזית כמעט לחלוטין.

 

ואפרופו, מה פריבילגי בעיסאווי פריג', בן של פלאח ועקרת בית מכפר קאסם שהפך לפוליטיקאי מצליח? מה פריבילגי בעלי סלאלחה, איש חינוך דרוזי מבית ג'אן שהפך את התיכון ביישוב לאחד הטובים בישראל?

 

אני גם מעריך, בזהירות הראויה, שילדיו של קובי אוז, אמן ישראלי מפורסם ומצליח, יותר פריבילגים מכפי שהייתה זהבה גלאון בילדותה. למרות היותה "אירופאית".

 

כאילו כדי להעצים את הניחוח המרגיז התפייט אוז על אריה דרעי. אותו עבריין מורשע שמדינה נורמלית הייתה מקיאה, הוא "איש גדול, אסיר משוקם שקם על רגליו והפך לשר פנים לתפארת". מדובר, נזכיר, באיש שמוביל מפלגה שמדירה מרשימתה נשים ואשכנזים. את מרצ "האירופאית" נגנה, את ש"ס מדירת הנשים והאשכנזים נשבח. איש גדול דרעי. דוגמא ומופת. העובדה שהוא חשוד בפלילים – שוב – היא הרי שולית.

 

האמירות של אוז עברו מתחת לרדאר כי בשיח הישראלי הן מותרות. מותר לרדת על אשכנזים רק בשל מוצאם. מותר לקרוא למרצ "אירופאית" ו"פריבילגית" אף שזו מפלגה הרבה יותר חברתית, עממית ומגוונת מש"ס ומהליכוד. מותר להפוך את המוצא של צמרת מרצ לקללה. אבל אם חלילה יאמר אמן שמאלני משהו דומה נגד אורלי לוי-אבקסיס (בת של שר חוץ לשעבר, אחות של ראש עירייה. פריבילגית) הוא יהפוך לאויב האומה ושום התנצלות לא תעזור לו.

 

אבל הרי לאירופאים האלה אין בכלל לב. הם לא נפגעים מכלום. מותר להגיד עליהם הכול. זה לא מוריד אפילו רבע מנדט.

 

  • בן קפלן הוא עורך ברשת "ידיעות תקשורת"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים