שתף קטע נבחר

מהו השיתוק בו לקתה מיכל אנסקי?

אשת התקשורת מיכל אנסקי פרסמה פוסט על השיתוק ע"ש בל בו לקתה כששהתה בחו"ל. מהם התסמינים, הסכנות והאם יש טיפול?

זה קרה לפני כשבוע וחצי, המגישה מיכל אנסקי שבה לישראל מחופשה מחו"ל, וגילתה כי לקתה בשיתוק בחצי הפנים. בפוסט שפרסמה היום (ה') בפייסבוק, כתבה כי אובחנה כלוקה בשיתוק ע"ש בל, אחד התסמינים הנוירולוגיים השכיחים ביותר.

 

   (צילום: איתן טל)
מיכל אנסקי. שיתוק ע"ש בל(צילום: איתן טל)

 

הפוסט של מיכל אנסקי:

"התמונה הזו נלקחה לפני פחות משבוע ואני, מרגישה שעברו מאז שנים. חזרתי לארץ לפני כשלושה ימים שלמה, אך לא בריאה. העיתונאים מתחילים לרחרח מדוע ולאן נעלמתי בימים האחרונים אז בחרתי לצאת ולספר על מצבי ללא מתווכים.

 

זה קרה כשעליתי על המטוס ארצה עם כאב אוזניים (בדיעבד התעקשות וטעות איומה) שמתי את הראש על החלון והתעוררתי למציאות בה חצי מהפנים שלי משותקות, הדיבור לקוי וחוש הטעם רדום. הובהלתי מהשדה ישר לאיכילוב; הרופאים קוראים לזה שיתוק ע"ש בל (Bell's Palsy) והבטיחו שזה יעבור תוך כמה ימים. אני מחכה שהתרופות ישפיעו שהסימפטומים יחלשו ומנסה להבין מי אני עכשיו בלי חיוך, מילה, טעם?

 

מיד אחרי בית החולים אספתי את דניאלה מבי"ס והייתי צריכה להסביר לה למה אמא נראית ככה, זה היה כל כך קשה אבל הבת שלי אמיצה וחכמה והיא מרפאה אותי בנוכחות הקסומה ובידיים הקטנות שלה. בנתיים אני כמעט לא יוצאת מהבית, נמנעת מלהביט בראי, לא עונה לשיחות (סליחה) ומנסה לגרש מחשבות ופחדים שזה לא יעבור לעולם.

 

פתחתי את האינסטגרם והפייסבוק כי רציתי להעלות המלצות עבורכם לקניות בארה"ב אבל המילים האלה פשוט נשפכו ממני. מה הטעם בלקיים דיאלוג מזויף אתכם, העוקבים שלי, והלהסתיר את המציאות? אין פילטר שמסתיר שיתוק.

 

אני מחכה שהסימפטומים יחלשו ותהיה מגמה של שיפור. לכאורה זה כל כך קלישאתי להגיד שעד שאנחנו לא מאבדים משהו אנחנו לא יודעים להעריך אותו, נעורים או בריאות... אבל זה כל כך נכון. אני בוחרת לראות בהפסקה הזו הזדמנות להתכנס ומקדישה את הימים הבאים לעבודה פנימית, לנקות כל מה שמשתק ולא משרת.

 

בינתיים תחייכו אתם בשבילי, תחייכו הרבה, ובבקשה תעריכו את החיוך הזה שלכם ואת האור שיוצא מאיתנו כשאנחנו מאירים פנים".

 

התסמינים

שיתוק עצב הפנים ע"ש בל (bell's palsy) הוא תופעה נוירולוגית שכיחה. במרבית המקרים הסיבה לתופעה אינה ידועה. מספר השערות הועלו, כגון זיהום מווירוס ההרפס, לחץ נפשי, חבלה בפנים, דלקת אוזניים, סוכרת והריון.

 

שכיחותה של המחלה עומדת על 20 ל-מאה אלף בשנה. לרוב מתרחשת בגילאי 15-45, ובטרימסטר השלישי להריון.

 

 (השיתוק ע"ש בל)
 

 

עדיין לא ברורות הסיבות להופעת השיתוק. התופעה גורמת לפגיעה בהולכה של עצב הפנים. תסמיני השיתוק עשויים להופיע בפתאומיות או בהדרגה וכוללים: קושי בעצימת עין אחת, חולשה בצד אחד של הפנים, כאב ראש, כאבים באוזן, יובש בעין, אובדן חוש הטעם בקצה הלשון, ריור ושמיעת צלילים חזקים באוזן אחת.

 

לעיתים תסמיני השיתוק מטעים גם את הצוותים הרפואיים כיוון שהם עלולים להיראות כשבץ מוחי או פגיעה נוירולוגית אחרת.

 

הטיפולים למחלה

האבחון מתבצע לרוב באמצעות בדיקה גופנית של האדם החולה המדגים את התסמינים האופייניים למחלה. בנוסף, יש צורך לשלול מחלות נוספות שעלולות להתבטא במחלות נוספות באופן דומה.

 

הטיפולים כוללים סטרואידים שעשויים להקל על תסמיני המחלה ולקצר את משכה, בפרט כשניתנים תוך 3 ימים מהופעת הסימפטומים. חלק מהרופאים עשויים להוסיף את התרופה האנטי ויראלית, אציקלוויר הפועלת נגד נגיף ההרפס, החשוד כאחד מגורמי החלה הפוטנציאליים.

 

במקרים חמורים עשוי הרופא להמליץ על טיפולי פיזיותרפיה, כיסוי העין הפגועה, שימוש בתחליפי דמעות וניסיון טיפול ברפואה המשלימה.

 

רוב הסובלים מהתסמונת, עשויים לחוש הטבה בתוך 3 שבועות. בחלק מהמקרים ההחלמה תתרחש רק בין 3-6 חודשים. במקרים נדירים עלול השיקום להימשך גם כשנה.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי לבטון
מיכל אנסקי. שיתוק ע"ש בל
צילום: מוטי לבטון
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים