שתף קטע נבחר

ישראל על אי-החזרת השגריר מדרום אפריקה: "הקודם לא הוחלף ולא ימונה אחר"

גורמים מדיניים הגיבו על הודעת שרת החוץ הדרום-אפריקנית שלפיה ישונמכו היחסים עם ישראל ולא יוחזר השגריר - והעריכו כי מדובר בתעמולה לקראת הבחירות ברפובליקה בחודש הבא: "דבריה נועדו לשכנע בוחרים מוסלמים להצביע למפלגת השלטון"

 

 

לינדווי סיסולו (צילום: AFP)
לינדווי סיסולו(צילום: AFP)

גורמים מדיניים מבהירים הבוקר (שבת) בהמשך להודעת דרום אפריקה על שינמוך היחסים עם ישראל, כי "דרום אפריקה לא החזירה השגריר שלה. השגריר הקודם סיים את תפקידו בדצמבר ומאז לא הוחלף".

 

עוד הוסיפו הגורמים כי "אין כוונה למנות שגריר חדש בשלב זה. בעוד חודש ייערכו בדרום אפריקה בחירות, ולפי הערכות הדברים שרת החוץ נועדו לשכנע בוחרים מוסלמים להצביע למפלגת השלטון (ANC). העובדה שאין שגריר מכהן לא הופך 'שגרירות' למשהו אחר".

 

ההבהרה הישראלית מגיעה בעקבות הדיווח אמש על ההחלטה של דרום אפריקה. שרת החוץ, לינדווי סיסולו, אמרה כי מדובר בשלב ראשון בצינון היחסים במחאה על מדיניות הממשלה הישראלית, ובעקבות החלטה קודמת בעניין מדצמבר 2017. 

 

יום הנכבה מפגינים פרו פלסטינים נגד ישראל קייפטאון דרום אפריקה (צילום: EPA)
מפגינים פרו-פלסטינים בקייפטאון(צילום: EPA)

לפי סיסולו, גם השגריר הישראלי בפרטוריה ליאור קינן צפוי לחזור לישראל, ובמשרד החוץ אמרו כי הנושא ייבדק. ההחלטה מורידה למעשה את רמת היחסים בין המדינות לדרג של "משרד אינטרסים". כלומר, לנציגות בישראל לא יהיה מנדט פוליטי או מסחרי והיא לא תעודד שיתופי פעולה - אלא תעסוק רק בנושאים קונסולריים ובעידוד היחסים בין העמים.

 

השגריר בישראל הוחזר בעבר להתייעצויות לאחר שצה"ל הרג עשרות אנשי חמאס בהפגנות ברצועת עזה. בדברים שנשאה סיסולו במכון הדרום אפריקני ליחסים בינלאומיים אמרה כי מפלגת השלטון ANC אינה מקיימת יחסים עם ישראל, וכי בכוונתה לגרום לממשלה לאמץ את ההחלטה בהקדם.

 

יום הנכבה מפגינים פרו פלסטינים נגד ישראל קייפטאון דרום אפריקה (צילום: רויטרס)
הפגנה בעד חרם על ישראל בקייפטאון(צילום: רויטרס)

 

ממשלת דרום אפריקה נחשבת לאחת העוינות ביותר לישראל בעולם. הממשלה הדרום-אפריקנית מנהלת דיאלוג עם חמאס וכמה משריה אף שבתו רעב לאות הזדהות עם שביתת האסירים בבתי הסוהר בישראל.

 

הפגנות נגד ישראל וקריאות להחרימה הם דבר שבשגרה במדינה, ובכירים במפלגת השלטון קראו מעת לעת לסילוק השגריר קינן. עם זאת, שתי המדינות ממשיכות לקיים יחסים דיפלומטיים ומשתפות פעולה, בין השאר בתחום התיירות המושך ישראלים רבים לדרום אפריקה מדי שנה.  

 

אחת הסיבות לכך שישראל אינה מסלימה את המשבר עם הממשלה המקומית היא הקהילה היהודית והציונית הגדולה בדרום אפריקה, המונה כ-65 אלף בני אדם. בקיץ 2017 הגיעה משלחת של חמישה חברי כנסת לביקור בדרום אפריקה, וחרף החרמתם מצד מפלגת השלטון התקיימו מפגשים עם שרים וחברי פרלמנט.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הפגנה פרו-פלסטינית בקייפטאון
צילום: EPA
מומלצים