שתף קטע נבחר

רגע לפני הבחירות: חשש ממתקפות סייבר

מתקפות OpIsrael של אנונימוס כבר הפכו למסורת, אבל בזמן שבשנים קודמות הן לא הצליחו להסב נזק ממשי - השנה מערכת הבחירות טורפת את הקלפים. האם יש ממה לחשוש?

עד כמה תשפיע מערכת הבחירות הנוכחית על מתקפות הסייבר של אנונימוס? בכל שנה בשבוע הראשון של אפריל, קבוצת ההאקרים "אנונימוס" מייצרת פעילות זדונית נגד ישראל - במחאה על הכיבוש. המתקפות המתוזמנות נקראות OpIsrael, והן כבר הפכו למסורת של ממש. אלא שלרוב המתקפות האלה מסתכמות בנזקים מינוריים בלבד, נוגעות לאתרי אינטרנט זניחים ואף הפכו לסוג של בדיחה על יכולות הסייבר המוגבלות של האירגון. השנה, כשהמתקפות אמורות להכות יומיים בלבד לפני הבחירות לכנסת ה-21, יכול להיות שהפעם יש ממה לחשוש.

 

 

"מתקפות סייבר של אנונימוס זה אולי נשמע מאוד מבהיל", אומר רן בר-זיק, מתכנת ומומחה סייבר, "אבל מדובר בהאקרים שמוצאם ממזרח אסיה, אינדונזיה ועוד כל מיני מדינות עולם שלישי, שמתגאים בדרך כלל בהתקפה של כל מיני אתרים של עסקים קטנים ושל חברות קטנות. אין להם בדרך כלל הישגים משמעותיים".

 

למרות זאת, בר-זיק מבהיר כי נראה שהפעם יש סיבה לדאגה. "בניגוד לשנים קודמות, השנה ראינו כמה התקפות ממש מדאיגות. אחת מהן התרחשה לפני כמה שבועות. מדובר בעצם בהתקפה על תוסף נגישות, שגרמה להמון אתרים ליפול - ביניהם גם אתר ynet, ויצאנו בזול מההתקפה הזאת. אתמול התרחשה התקפה על איזשהו מאגר נתונים, וההאקר שביצע אותה טען שהוא חשף פרטים של שישה מיליון ישראלים בעלי זכות בחירה. עדיין לא ברור אם זה אמיתי או לא, מדובר במאגר ישן".

 

האקר אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
היו גם מסרונים מזוייפים(צילום: shutterstock)

 

הוא מוסיף כי אווירת הבחירות תורמת ללחץ הכללי. "פגיעה או מתקפת סייבר על תשתית מרכזית יכולה ממש לשבש את הבחירות בצורה מהותית. אם נחשוב יותר בגדול, למשל, התקפה על אתר מודיעין של אוטובוסים או התקפה על אתר חדשות יכולה ממש להכניס כאן ללחץ ולשבש הרבה יותר מימים רגילים. לפיכך כל הרשויות קצת יותר דרוכות".

 

היו הרבה מאוד אזהרות מפני מתקפות סייבר ומעורבות זרה לקראת מערכת הבחירות. עברנו את זה בשלום? 

"בינתיים עושה רושם שכן. נכון, היו לנו פייקים, היו לנו רשתות השפעה, היו לנו קמפיינים של פייק ניוז. אנחנו רואים מסרונים מזוייפים, ציוצים וסטטוסים מזוייפים, אבל בינתיים נראה שזה לא השפיע יותר מדי. כמובן שעכשיו זו השעה הקריטית, 48 שעות לפני הבחירות, השעה שבה המפלגות לא יכולת לשחרר כל מיני הצהרות. כולם מאוד מוגבלים, וזה הזמן שאנחנו הכי צריכים לחשוש ממנו. העצה שלי לכל האזרחים, להירגע, לשתות כוס מים. לפני שמקבלים איזושהי הודעה נורא מלחיצה פשוט לחשוב, לנשום עמוק, להיכנס ל-ynet ולראות אם הידיעות מאומתות ובכלל לא להסתמך על שמועות אלא על אמצעי תקשורת מבוססים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוס האקר מחשב סייבר
צילום: shutterstock
מומלצים