שתף קטע נבחר

4 כוסות: כיצד משפיעה צריכת אלכוהול על בריאות הפה והשיניים?

ארוחות החג מלאות יין שמעשיר את הארוחה ואת מצב הרוח, אבל מה ההשפעה שלו על השיניים? רופא שיניים מסביר איך האלכוהול עלול להזיק

אלכוהול ושיניים: ההגדרה לשימוש מתון באלכוהול היא משקה אחד ביום עבור נשים, ולא יותר משני משקאות ביום עבור גברים. צריכת אלכוהול של יותר מ-8 משקאות חריפים בשבוע עבור נשים ו-15 או יותר עבור גברים נחשבת לכבדה.

 

מחלות חניכיים, עששת, פצעים בפה - מצבים בריאותיים אלה ורבים אחרים הם בסבירות גבוהה יותר להופיע כאשר מדובר בשתיינים כבדים, מה גם, שימוש באלכוהול הוא גורם הסיכון השני השכיח ביותר לסרטן הפה.

 

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

 

מהן ההשפעות של שתיית אלכוהול על השיניים?

אנשים שצורכים אלכוהול בצורה מופרזת עלולים לעודד הצטברות רובד חיידקי על שיניהם, כאשר הסיכויים שהם יחוו אובדן של שיניים קבועות הם גדולים פי שלושה.

 

למרות שיין אדום עשוי להרוג חיידקי פה מסוג streptococci הקשורים למחלת העששת, זו עדיין לא סיבה מספיק טובה להתחיל לשתות יין אדום באופן מופרז בשל רמת חומציות נמוכה יחסית (כלומר היין חומצי שלעצמו), העלולה לשחוק את השיניים.

 

ומה עם שתייה מתונה? האם גם אז נמצאים בסיכון לפתח מחלות פה ושיניים חמורות? אין הרבה ראיות רפואיות חותכות לכך. עם זאת, רופאי שיניים רבים מדווחים על ההשפעות השליליות גם של שתייה מתונה וקבועה.

 

  (צילום: shutterstock)
משפיע על צבע השיניים. שתיית אלכוהול(צילום: shutterstock)

 

כתמים

יין בדומה לחומץ ומשקאות קלים ממותקים ומשקאות מוגזים, הינו חומר חומצי. מבנה השן מכיל גבישי הידרוקסיאפטיט, שסידן הוא מרכיב עיקרי בחומר. אומנם האמייל המצפה את השן הוא החומר החזק ביותר בגוף האדם ויחד עם זאת, בהשפעת חומצה הסידן בהידרוקסיאפטיט וכתוצאה מכך החומר עצמו מתמוסס.

 

החומצה יכולה להיווצר על ידי חיידקים ברובד השיניים וכך לקדם את מחלת העששת או על ידי משקאות חומציים שהוזכרו, כגון יין.

 

צבע המשקאות מגיע מכרומוגנים אשר בנוסף לגרום לצבע המשקה נדבקים לאמייל השן ומכתימים אותו, אותו אמייל הנמצא בסכנה בשל החומציות של המשקה. לפיכך, אם אתם נוהגים לערבב אלכוהול עם משקאות מוגזים כהים או שתיית יין אדום, היו מוכנים להיפרד מהחיוך הלבן.

 

מלבד תכולת הסוכר, משקאות קלים בצבע כהה יכולים להכתים או לגרום לשיניים לאבד את צבען הטבעי לכן חשוב לשטוף את הפה במים לאחר שתיית משקאות בעלי צבע דומיננטי.

 

הסבירות להכתמת שיניים עקב שתיית בירה עולה כשמדובר בסוגים הכהים, בירות משעורה כהה ובירות מאלט.

 

יובש

משקאות חריפים (משקאות בעלי אחוז אלכוהול גבוה, כמו וודקה, ג'ין, וויסקי, רום וכו') נוטים לייבש את הפה. הרוק חשוב מאוד מכיוון שהוא שומר על לחות השיניים ורקמות הפה ומסייע להסיר את רובד החיידקים מפני השטח של השן ולסתור את החומציות הנוצרת ברובד החיידקי. נסו לשמור על רמת לחות מאוזנת על ידי שתיית מים כאשר אתם צורכים אלכוהול.

 

נזקים בריאותיים נוספים

משקאות אלכוהוליים הינם בעלי רמת חומציות (pH) נמוכה מאוד, מה שגורם ליצירת חרירים זעירים בזגוגית השן – תהליך הנקרא דה מינרליזציה. חרירים אלה מכסים אט אט שטח רחב יותר, ולכן התוצאה המתקבלת היא תצורה שחוקה של השן. מלבד פגיעה אסתטית, גם איכות החיים עלולים להינזק שכן, לעיתים נוצרים כאבים ורגישויות.

 

בנוסף, חשוב לדעת כי הנזק לשיניים בהקשר האלכוהולי גדל אם אתם אוהבים ללעוס את הקרח במשקאות שלכם, הדבר עלול לשבור את השיניים. האגודה האמריקאית לרפואת שיניים מציינת כי אפילו תוספת הכי קטנה של לימון סחוט עלולה לגרום לשחיקת שכבת האמייל של השן כאשר היא משולבת במשקה אלכוהולי.

 

במידה ונוסיף למשקה האלכוהולי גם משקה מוגז, מוטב לשתות את המשקה בעזרת קש ובשילוב עם צריכת מים וזאת בשל החומציות הגבוהה של המשקה התוסס אשר ממיסה את שכבת האמאייל והדנטין של השן.

 

מהי רמת החומציות (pH) של המשקאות שאתם שותים?

ככל שרמת החומציות של המשקאות שאתם צורכים נמוכה יותר, כך עולים הסיכויים לשחיקת השיניים שלכם (חומציות נמוכה פרושה יותר חומצי).

 

כדי לצמצם את הפגיעה בהם, יש לצרוך משקאות עם pH גבוה יותר או מאוזן כמו מים, שרמת החומציות שלהם היא 7. לשם השוואה, ה-pH של חומצת הקיבה שלנו הוא 2 ולכן הקאה או מצב של צרבת פוגע גם במשנן.

 

אמייל השן יכול להיפגע אם אנו שותים משקאות שרמת החומציות שלהם נעה סביב 5.5, ורוב המשקאות שאנחנו שותים בדרך כלל יש pH אף נמוך יותר מרמה זו.

 

זכרו כי רמת החומציות האופטימלית בחלל הפה נעה בין 6.6 ל-7.2. הרוק המופרש הוא בעל רמת pH של 6.5. כמות הרוק, איכות וצמיגותו עלולים להשפיע על רמת החומציות בפה.

 

 

  ( )

 

כיצד ניתן למנוע את שחיקת השיניים?

אם אתם מעוניינים לשמור על השיניים שלכם ולמנוע את שחיקתן בטרם עת, מומלץ שתקפידו על ביצוע הפעולות הבאות:

 

הוסיפו קרח למשקאות שלכם כדי להגדיל את תכולת המים שלהם (מבלי ללעוס אותו).

הקפידו ללעוס מסטיק ללא סוכר המגביר את כמות הרוק בפה.

אכלו מזונות המעודדים יצירה מוגברת של רוק, כמו גזר, סלרי, אגוזים וכדומה.

שתו מים מיד לאחר שתיית משקה אלכוהולי.

השתמשו במשחות שיניים המכילות פלואוריד וסידן אמורפי (CPP-ACP).

 

לכולנו יש סט שיניים קבוע אחד, ולכן מומלץ להימנע מגרימת נזק מיותר בחלל הפה. נסו לדמיין את זה קורה לגופכם. בנוסף, חשוב מאוד להיוועץ עם רופא השיניים ולהגיע לבדיקה תקופתית כל חצי שנה, לבקר אצל שיננית ולהקפיד על צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום או לאחר כל ארוחה.

 

הכותב הוא מנהל רפואי מרחב מרכז בכללית סמייל

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
יין בחג. לא לסכן את השיניים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים