שתף קטע נבחר

עובד רכבת חושף: "הוועד אומר לנו להתחלות"

ועד עובדי הרכבת מתעקש כי מחלות נהגי הקטר המסתוריות, בעיות עיכול פתאומיות מהן סבלו לאחרונה, תקלות שונות ורצופות בקווים מסוימים והפסקות במהלך נסיעה, אינן מתוכננות ונובעות ממצוקה אמיתית של הנהגים. אלא שעובד רכבת ותיק ובכיר מודה לראשונה: אלו הוראות שאנחנו מקבלים

הקרב בין ועד עובדי רכבת ישראל להנהלת החברה משבש את פעילות הרכבת בשבועות האחרונים ומגיע לנקודת רתיחה. ראש הממשלה ושר התחבורה מגבים את ההנהלה, וגם בהסתדרות נראה כי מבינים שהעסק עומד להתפרק ובקרב העובדים שוררת אי ודאות באשר לעתיד החברה. למרות זאת, בוועד העובדים ממשיכים לשמור על קו אחיד - תנאי העובדים אינם ראויים וכל השיבושים בתקופה האחרונה נובעים ממצוקתם האמיתית.

 

עובד רכבת חושף לראשונה: הורו לנו להתחלות

 

עד היום לא ניתן היה לסתור את הטענה, שכן העובדים שיתפו פעולה, אלא שהמצב הקיצוני גורם לאחדים מהם להודות בכל זאת: האחראים למצב ולבעיות עם הנהגים הם אנשי הוועד, ובעיקר יו"ר גילה אדרעי. אחד מעובדי הרכבת הוותיקים התראיין באולפן ynet וחשף את מה שנראה כהתנהלות שערורייתית של ועד העובדים.

 

נתניהו: "אין הצדקה שקומץ אנשים ישביתו את הרכבות"

הנהלת הרכבת דורשת מההסתדרות להעניש את יו"ר הוועד

 

מי בעצם אשם במצב שנוצר?

"לדאבוננו, אנחנו קרובים כבר בערך לשנה קשה ביותר, ואין מנוס מלהגיד את האמת. הוועד מוביל אותנו למקומות אפלים וקשים. לצערנו, אנחנו מביאים על עצמנו שנאה וכעס צודק מציבור הנוסעים, זה שאותו לא מעניינות המלחמות הפנימיות בין הוועד להנהלה".

 

אומרת גילה אדרעי (יו"ר הוועד) כי ההנהלה מסיתה נגדה, והיא הכחישה את הטענה שהיא אחראית לשביתה

"זה הטבע שלה. היא אף פעם לא לוקחת אחריות. היא לא עושה פעולה שהיא ועדית, אלא אם כן פעולה עבריינית של העובד הקטן. היא לא לוקחת אחריות על מעשיה ועושה שביתה חוקית, ככה שהעובדים לא מסכנים את עצמם.

 

גילה אדרעי על השבתת תנועת הרכבות (צילום: ערן יופי כהן )
יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי: "זה בטבע שלה"(צילום: ערן יופי כהן )

 

"אנחנו מסכנים את עצמנו לא פעם ולא פעמיים כשאנחנו נדרשים להגיד שאנחנו חולים, כשאנחנו מעכבים רכבות בגלל נוחיות. והדברים האלו לא היו. הדברים האלה (קורים) רק כשהיא נמצאת. כשהיא לא נמצאת הדברים האלה לא היו. לא בשנים שהיא לא הייתה (יו"ר הוועד). אבל הם כן היו בתקופה הקודמת בה הייתה יו"ר. חשבנו לתומנו שהיא למדה לקח מהשגיאות והטעויות שעשתה, אבל היא חוזרת עליהן בשנית. אם תבדקו, היא אף פעם לא לקחה אחריות על המעשים שהיא עשתה, בשום פעולה".

 

אתה אומר שהוועד מבקש מעובדים להודיע שהם חולים, לומר שהם חייבים לעצור את הרכבת? זו בקשה מפורשת של הוועד?

"אני אומר את זה בצער רב ובהרבה בושה ומכה על חטא. אנחנו עושים את זה בלית ברירה, כי לא נוח ואי אפשר לעמוד מול הכוח של הוועד. ומי שעובד במקומות גדולים עם וועדים חזקים יודע שזה קורה. אני לא מגלה את אמריקה".

 

תחנת ירושלים מלחה ריקה מנוסעים בעקבות שביתת הרכבות (צילום: יואב דודקביץ')
תחנת ירושלים-מלחה: ריקה ולא במקרה(צילום: יואב דודקביץ')

 

למה לדעתך ההסתדרות ממשיכה לתת גב לגילה ולוועד העובדים?

"הסתדרות העובדים דואגת להכנסה שלהם מעובדי רכבת ישראל. כל עובד ברכבת משלם בין 140 ל-170 שקלים בחודש. עכשיו תכפיל את זה ב-3,500 עובדי ברכבת ותבין את ההפסד הכספי שלהם במידה והרכבת לא תהיה בהסתדרות".

 

אנחנו רואים שישראל כץ ועוד גורמים מנסים לקדם את חוק הבוררות, זה יכול לעזור?

"אני לא חושב שיש מישהו שעובד במקום מסודר ולא רוצה שתהיה לו אפשרות לצפות לתנאים טובים והכל. אבל יש ועדים חזקים שגורמים לנזקים לכלל העובדים, ולאו דווקא רק ברכבת. ראיתי את זה בחברת חשמל. יש ועדים כוחניים שמקור הכוח גורם להם לפגוע בכלל העובדים, ולא ברווח האישי שלהם. הם מאבדים את הפרופורציה, ואת הכוח שניתן להם מהעובדים מול הגוף שהם עובדים מולו.

 

היו עובדים שניסו לצאת נגד הוועד? מה קרה להם?

"עם השנים היו עובדים שקמו נגד הוועדים, אבל אין להם סיכוי. במקומות גדולים אין להם סיכוי כי אנשים לא מאמינים במערכות הצדק ולא במערכות אכיפת החוק. זה לא חדש. אנחנו חיים באותה מדינה וכולם יודעים מה קורה מסביב.

 

זאת תגובת וועד עובדי הרכבת לדברים: "נהגים רבים ביקשו לעלות לשידור ולספר את האמת והיא שמעולם הוועד לא הנחה מי מהם להתחלות או לעצור במכוון את הרכבת. לא בכדי מי שמתראיין מתחבא מאחורי מסכי טשטוש. הנהלת הרכבת הבינה שוועד העובדים מתכוון לעשות כל שניתן כדי להביא לחקר האמת את האירועים החמורים מיום שישי האחרון במסגרתם עצרה ההנהלה את תנועת הרכבות בכל רחבי הארץ בגלל 2 עובדים שהודיעו שחלו. ההנהלה מסרבת להחקר ולהבדק כי יש לה מה להסתיר. מה שראינו כאן כעת זה ניסיון ליצר מסך עשן כדי להסיט את הדיון מהעובדות אבל זה כמובן לא יצליח, האמת תצא לאור והאחראים ישלמו את המחיר על הפגיעה בציבור ובחיילים ועל פרסומי השקר.

 

נראה כי ההנהלה לא יודעת שובע ממסע ההכפשות והדמוניזציה שהיא מנהלת כלפי ועד העובדים והעומדת בראשו - בכל פעם שנדמה שאי אפשר לרדת נמוך יותר, מוכיחה הנהלת הרכבת כי ישנם עוד תהומות עמוקים. ראוי שהציבור ידע שמערכת וואינט התנגדה בכל תוקף לראיין עשרות עובדים שביקשו להגיע היום לאולפן ולספר על מסע הרדיפה, ההתנכלות וההכפשה שמתנהל כנגד ועד העובדים וכנגד עובדי הרכבת בכלל. ועד עובדי הרכבת זוכה לתמיכה מוחלטת של העובדים. תמיכה שחוצה את גבולות הרכבת ומגיעה מאלפי עובדים בכל רחבי הארץ שמבינים שוועד עובדי הרכבת הפך לכלי ניגוח בידי פוליטיקאים וגורמים נוספים שכל מטרתם, לפגוע בזכות הדמוקרטית של העובדים להגן על עצמם".

 

* יש להדגיש כי יו"ר הוועד, גילה אדרעי, הוזמנה כדי להגיב לדברים באולפן ynet אך סירבה לכך.

 

בהכנת הכתבה השתתפו: אלכסנדרה לוקש, ניר כהן, רועי רובינשטיין, הלל פוסק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים