שתף קטע נבחר

ירושלים: נפטר בן 3 - לאחר שעבר ניתוח שקדים

ילד בן שלוש שעבר לפני מספר ימים ניתוח הסרת שקדים החל לדמם ללא הפסקה ואיבד את ההכרה. הוריו פינו אותו למוקד "טרם", שם החלו בפעולות החייאה אותם המשיך צוות מד"א שפינה אותו לבית החולים שערי צדק. שם נאלצו לקבוע את מותו

מוות לאחר ניתוח שקדים: ילד בן 3 נפטר היום (ד') לאחר ניתוח הסרת שקדים שעבר לפני כשבוע. הפעוט החל לדמם בשעות האחרונות לאחר ואיבד את הכרתו. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים שערי צדק תוך מאמצי החייאה ממושכים, שם נקבע מותו.

 

הפעוט תושב אזור ירושלים, עבר לפני מספר ימים ניתוח כריתת שקדים. הבוקר הבחינו ההורים בדימום בלתי פוסק. בשלב מסוים איבד הילד את הכרתו. הוריו הבהילו אותו למוקד טרם בעיר, שם החלו בפעולות החייאה והזעיקו את מגן דוד אדום.

 

צוות ניידת טיפול נמרץ המשיכה בפעולות החייאה מתקדמות, תוך כדי הנשמה ועיסויי לב, ופינתה אותו לחדר המיון של בית החולים שערי צדק בירושלים, שם הוא טופל.

 

פראמדיק מד"א ליאור לוי סיפר: "כשהגענו למרפאה ראינו ילד כבן 3 מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה כשרופא במקום מבצע בו פעולות החייאה. המשכנו את הטיפול הרפואי וביצענו פעולות החייאה מתקדמות שכללו תרופות, עיסויים והנשמות תוך החדרת צינור מיוחד לקנה הנשימה והוא פונה במצב קריטי לבית החולים תוך המשך ביצוע פעולות החייאה".

 

פעולות ההחייאה נמשכו גם באמבולנס מד"א (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
פעולות ההחייאה נמשכו גם באמבולנס מד"א(צילום: shutterstock)

 

תופעות לוואי אחרי ניתוח שקדים

על פי הנתונים בישראל, כ-5% מניתוחי כריתת שקדים מלווים בתופעות לוואי קשות שעיקרן התייבשות ודימומים משמעותיים. בשנים האחרונות דווח על מקרי תמותה אחדים של פעוטות שעברו ניתוח כריתת שקדים.

  

הסיבה המרכזית לצורך בכריתת שקדים היא תסמונת דום נשימה בשינה: הכוללת הפרעת נשימה בשינה, נחרה, הפסקות נשימה ואירועי מחנק בשינה, שינה בפה פתוח, יקיצות מרובות, הרטבת לילה, הפרעות קשב וריכוז, והפרעות גדילה.

 

הסיבוך העיקרי שאליו יש להיערך הינו דימום. הדימום נובע מפתיחה של כלי דם במיטת השקדים שנסגר במהלך הניתוח ושכיחותו מירבית בשבוע הראשון לאחר הניתוח. דימום יכול להתבטא בדליפת דם טרי (אדום) מהפה או מהאף או בהקאה דמית (בצבע חום).

 

במידה שיש דימום יש לפנות עם הילד לרופא אף אוזן גרון, שיחליט אם יש להשגיח בלבד או שיש צורך בניתוח לסגירת את הכלי המדמם. הסיכוי לדימום לאחר ניתוח שקדים הינו קטן, עד 5%, אך זהו הסיבוך שיש לשים לב אליו.

 

סיבוכים אחרים ששכיחותם נמוכה ביותר כוללים פגיעה בשיניים, פציעה בלשון, תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה וזיהום באזור הניתוח.

 

מביה"ח שערי צדק נמסר: "מדובר בפעוט כבן 3 שעבר ניתוח שקדים לפני שבוע בבית חולים אחר, הגיע הבוקר ללא סימני חיים תוך כדי פעולות החייאה שנמשכו גם בבית החולים אך לדאבוננו לא היה מנוס מקביעת מותו. אנו משתתפים בצער המשפחה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
ביה"ח שערי צדק
צילום: גיל יוחנן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים