שתף קטע נבחר

הכנסיות והמלונות: יעדי הפיגועים בטבח סרי לנקה

לפחות 207 איש נרצחו בטבח חג הפסחא, ראש הממשלה הודה כי "היה מידע" על כוונת איסלאמיסטים לבצע פיגועי התאבדות - אבל אמצעי הזהירות הנדרשים לא ננקטו. המצוד נמשך, 13 נעצרו עד כה. מלונות יוקרה בבירה, כנסייה מפורסמת ואכסניה ליד גן חיות: אלו היעדים

 

 

ראש ממשלת סרי לנקה מודה כי "היה מידע" על מתקפה מתוכננת - בזמן שנמשך המצוד אחר המחבלים שרצחו לפחות 207 איש בבירה קולומבו ובפרבריה: במסיבת עיתונאים אמר ראש ממשלת סרי לנקה, כי הקבינט לא עודכן על אפשרות של מתקפת טרור ואמר כי לא ננקטו אמצעי זהירות נאותים כדי למנוע את המתקפה.

 

הוא הבהיר כי הממשלה תחקור מדוע רשויות החוק לא לקחו את אמצעי הזהירות הנדרשים, אך הדגיש כי לכידת המחבלים היא שנמצאת בראש סדר העדיפויות של הממשלה. "בראש ובראשונה אנחנו חייבים להבטיח שהטרור לא ירים את ראשו בסרי לנקה. 13 שמונה נעצרו עד כה, ובמסיבת העיתונאים אמר ראש הממשלה כי בינתיים שמות החשודים שעלו הם מקומיים - אבל החוקרים יבחנו אם למחבלים יש "קשרים בחו"ל".

 

לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, מפקד משטרת סרי לנקה הזהיר בדו"ח מודיעין מסווג שפרסם לפני 10 ימים כי מחבלים מתאבדים מתכוונים לפגוע בכנסיות ובנציגות הודית במדינה. הוא ציין כי שירות ביטחון זר דיווח שארגון איסלאמיסטי קיצוני תכנן את המתקפות. בשנה שעברה הואשם אותו ארגון בהרס פסלים בודהיסטים.

 

בטבח חג הפסחא במדינה נרצחו 207 איש ולפחות 450 נפצעו. בתחילה אירעו פיצוצים בשישה אתרים - שלוש כנסיות ושלושה בתי מלון. לאחר מכן נשמעו שני פיצוצים נוספים - אחד מהם במהלך פשיטה משטרתית למעצר חשודים, שבמהלכה נהרגו שלושה שוטרים מפיצוץ מחבל מתאבד, ואחר באכסניה. הערב דווח כי עלה חשד לפצצה סמוך לשדה התעופה, והיא נוטרלה. אלו יעדי הפיגועים הראשוניים בטבח סרי לנקה:

מלון שנגרי לה טבח סרי לנקה פיגוע פיגועים ()
יעדי הפיגועים בטבח בסרי לנקה

 

  

הכנסיות

מקדש סנט אנתוני: כנסייה קתולית זו, שממוקמת בקוצ'וצ'יקאדה שבפרברי הבירה קולומבו, היא אחת מהכנסיית המפורסמות בסרי לנקה. שורשיה מגיעים למאה ה-18, אז שלטו ההולנדים במדינה, והדת הקתולית הייתה אסורה והכמרים ערכו תפילות בחשאי. על פי האמונה המקומית, מייסד הכנסייה - שהסווה עצמו כסוחר - סייע לקהילת דייגים מקומית כשהתפלל לעצור את הים מלהרוס את הכפר שלהם. הכנסייה נבנתה בהמשך בסמוך.

 

כנסיית סנט סבסטיאן: כנסייה הקתולית בנגומבו, עיר קטנה מצפון לקולומבו שרוב תושביה נוצרים קתולים. הכנסייה, הדומה לקתדרלת ריים בצרפת שנבנתה לפניה, הושלמה בשנות הארבעים של המאה שעברה.

 

כנסיית ציון: הכנסייה, שממוקמת בעיר בטיקלואה שבמזרח המדינה, נוסדה לפני מעט פחות מ-50 שנה, בשנות השבעים.

כנסיית סנט אנטוני סנט אנתוני טבח סרי לנקה פיגוע פיגועים (צילום: EPA)
כנסיית סנט אנתוני. מהמפורסמות בסרי לנקה(צילום: EPA)

הרס ונזקים בעקבות הפיצוץ בכנסיית Kochchikade (צילום: AFP)
החורבן בסנט אנתוני(צילום: AFP)

כנסיית סנט סבסטיאן טבח סרי לנקה פיגוע פיגועים (צילום: gettyimages)
כנסיית סנט סבסטיאן. הוקמה בשנות הארבעים(צילום: gettyimages)

פסל של ישו ונהרס בעקבות הפיצוץ בכנסיית St Sebastian's בעיר נגומבו צפונית לעיר הבירה קולומבו (צילום: AFP)
ההרס בכנסייה סנט סבסטיאן(צילום: AFP)

כנסיית ציון טבח סרי לנקה פיגוע פיגועים (צילום: AFP)
כנסיית ציון. בעיר בטיקלואה שבמזרח המדינה(צילום: AFP)

 

המלונות

מלון שנגרי-לה: מלון היוקרה הגדול ממוקם ליד מרכז העסקים בקולומבו, סמוך מאוד לחוף הים. במלון 500 חדרי אירוח וסוויטות.

 

מלון קינגסבורי קולומבו: מלון היוקרה נמצא במרכז קולומבו, במרחק הליכה משנגרי-לה. יש בו 229 חדרים.

 

מלון קינמון גרנד קולומבו: מלון זה מרוחק שני קילומטרים ממלון קינגסבורי ונמצא ליד חוף הים, במרכז עסקים הומה. יש בו 483 חדרים ו-18 סוויטות.

מלון שנגרי לה טבח סרי לנקה פיגוע פיגועים (צילום: AP)
מלון שנגרי לה. 500 חדרי אירוח וסוויטות(צילום: AP)

מלון קינגסבורי טבח סרי לנקה פיגוע פיגועים (צילום: EPA)
מלון קינגסבורי. במרכז קולומבו(צילום: EPA)

מתקפת הטרור החלה הבוקר לפני 7:00 שעון ישראל, כששישה פיצוצים אירעו כמעט במקביל בשש זירות אלו. לפי החשד, לפחות בשתיים מהכנסיות בוצעו הפיגועים על-ידי מחבלים מתאבדים. שלוש המלונות שבהן אירעו הפיצוצים נמצאים בבירה קולומבו. מעט לפני 12:00 בצהריים שעון ישראל אירע פיצוץ נוסף, והפעם בדהיוולה, פרבר של קולומבו. פיצוץ זה אירע באכסניה ליד גן החיות הלאומי, ולפחות שני בני אדם נהרגו בו. 

 

ממשלת סרי לנקה הכריזה בצהריים על עוצר, מחשש שמחבלים מתכוונים לבצע פיגועים נוספים. הממשלה הודיעה גם כי חסמה את הגישה לרשתות חברתיות גדולות ולאפליקציות להעברת מסרים מיידיים. במשרד החוץ בסרי לנקה אמרו כי מתוך ההרוגים, לפחות 11 הם אזרחים זרים. תשעה זרים נוספים עדיין נעדרים ו-25 שלא זוהו הם ככל הנראה גם כן זרים. קונסול ישראל בהודו אלי סנה מסר כי אין נפגעים ישראלים בפיגועים.

 

בין דאעש לנמרים הטמילים

כ-22 מיליון בני אדם חיים בסרי לנקה, ו-70% מהם בודהיסטים. 12.6% הם הינדים, 9.7% מוסלמים ו-7.6% נוצרים. בדו"ח של הממשל האמריקני על מצב זכויות האדם בסרי לנקה מהשנה שעברה נכתב כי ארגונים נוצריים וכנסיות בסרי לנקה דיווחו שהופעל עליהם לחץ לחדול ממעשי הפולחן אחרי שהשלטונות קבעו כי מדובר ב"התאספויות בלתי מורשות". בדו"ח נטען עוד כי נזירים בודהיסטים ניסו פעמים רבות לסגור בתי תפילה של נוצרים ומוסלמים.

קרובת משפחה של אחד ההרוגים מתאבלת מחוץ לחדר המתים בבית החולים בקולומבו, סרילנקה (צילום: AP)
קרובת משפחה של אחד הנרצחים בטבח(צילום: AP)

סרי לנקה מתקפת טרור פיגועים פשיטה על בית מצוד חשודים (צילום: AFP)
המצוד אחר החשודים(צילום: AFP)

פיצוץ בסרי לנקה קולובו (צילום: EPA)
כוחות הביטחון בסרי לנקה(צילום: EPA)

מפה מפת סרי לנקה פיגוע מתקפת טרור  ()

לפי שעה שום גורם לא נטל אחריות למתקפת הטרור. ב-2009 הסתיימה בסרי לנקה מלחמת אזרחים שנמשכה 26 שנה בין כוחות הממשלה לתנועת המורדים "הנמרים הטמילים", שדרשה להקים מדינה עצמאית עבור המיעוט האתני הטמילי שחי במדינה. המלחמה הגיעה לסיומה כשכוחות הביטחון הכניעו את המורדים.

 

לפחות 100 אלף בני אדם נהרגו בשנות הלחימה, והנמרים הטמילים וכוחות הממשלה האשימו זה את זה בהפרה חמורה של זכויות אדם. בשנים שעברו מאז תום המלחמה נרשמו מעת לעת עימותים בעצימות נמוכה, אבל המתקפה שאירעה הבוקר היא ללא ספק הגדולה ביותר שפקדה את המדינה בעשור האחרון.

 

בשנים האחרונות התעורר בסרי לנקה החשש שמחבלים מוסלמים מסרי לנקה שהצטרפו לארגון דאעש וחוזרים כעת לקולומבו יבצעו פיגועים. רק לפני עשרה ימים הזהיר מפקד משטרת סרי לנקה פוגות' ג'יסונדרה שמחבלים מתאבדים מהארגון המוסלמי הקיצוני NTJ מתכננים לבצע פיגועים בכנסיות מרכזיות. מדובר בארגון שעלה לתודעה בשנה שעברה, וששמו נקשר בחילול פסלים בודהיסטיים. מפקד המשטרה מסר שהמידע על כוונתו לכאורה של הארגון התקבל מסוכנות מודיעין של מדינה זרה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים