שתף קטע נבחר

נץ שקרא להשמדת ישראל: מפקד משמרות המהפכה החדש

חוסיין סלאמי מונה למחליפו של מפקד משמרות המהפכה ב-11 השנים האחרונות. ד"ר רז צימט מהמכון למחקרי ביטחון לאומי סבור שלא מדובר בשינוי דרסטי ומתייחס לעיתוי - כשבועיים אחרי הסנקציות של ארה"ב: "ייתכן שמדובר בהחלטה טקטית של חמינאי"

גנרל חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה של איראן (צילום: AP)
מינוי לא מפתיע. גנרל חוסיין סלאמי(צילום: AP)

המנהיג הרוחני העליון של איראן עלי חמינאי מינה הערב (א') את גנרל חוסיין סלאמי למפקד החדש של משמרות המהפכה. ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, הסביר כי סלאמי מוכר כאדם עם השקפת עולם מתריסה ורדיקלית. "המינוי אינו מפתיע ומבטא המשכיות של קודמו בתפקיד", הוסיף ד"ר צימט.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

לדבריו, הצהרותיו של סלאמי בשנים האחרונות בתחומים שונים כמו המדיניות האזורית של איראן, הסכם הגרעין והיחס לישראל, שיקפו "גישה רדיקלית ומתעמתת". לפני כשש שנים אמר סלאמי כי ישראל מנהלת מלחמה פסיכולוגית נגד איראן, משום שלא תוכל להגן על עצמה במקרה שתותקף. "לישות הציונית אין עומק אסטרטגי ויכולות ההגנה שלה חלשות", הוא אמר אז, והוסיף כי הציוד הצבאי של ישראל לא מתאים למלחמות גדולות וממושכות.

"לא מדובר בטלטלה בצמרת האיראנית". משמרות המהפכה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
"לא מדובר בטלטלה בצמרת האיראנית". משמרות המהפכה(צילום: EPA)

"סלאמי משקף את הגישה היותר נצית בצמרת האיראנית", אמר צימט. "בין אמירותיו נשמעת קריאה חד משמעית להשמדת ישראל. זה לא חריג בנוף האיראני, בכל מה שקשור בפיקוד העליון של משמרות המהפכה. זו העמדה של האייתוללה חמינאי, של קודמו בתפקיד מוחמד עלי ג'עפרי ובכלל של הצמרת הפיקודית האיראנית".

 

ד"ר צימט הסביר עוד כי סלאמי שימש כסגנו של ג'עפרי במשך תקופה ארוכה, "ולכן היחסים ביניהם טובים מאוד. מינויו משקף המשכיות של גישה קיימת, ואינו מהווה שינוי דרסטי". לדבריו, לישראל אין סיבה לחשוש מהמינוי החדש. "ג'עפרי וסלאמי רואים עין בעין את הדברים במרבית המקרים. על כן, ישראל לא צריכה לחשוש ממינויו כיוון שאין פה שינוי דרסטי ביחס לקודמו בתפקיד", הוא אמר.

ייתכן שהחילוף הוקדם בשל הסנקציות של ארה"ב. ג'עפרי (צילום: AP) (צילום: AP)
ייתכן שהחילוף הוקדם בשל הסנקציות של ארה"ב. ג'עפרי(צילום: AP)

"לא מדובר בטלטלה בצמרת האיראנית", אמר צימט. לדבריו, חילופי התפקידים היו צפויים, אך ייתכן שהוקדמו בשל הסנקציות של ארה"ב. "אין שום בסיס להשערות שמינוי סלאמי הוא 'הדחה מכוונת'. בשנתיים האחרונות דובר רבות על כך שהחלפת מפקד משמרות המהפכה היא עניין צפוי", הוא אמר.

 

"אני לא מוציא מכלל אפשרות את העיתוי", הוא הוסיף על המינוי שהגיע פחות משבועיים אחרי שארה"ב הכריזה כי משמרות המהפכה הן ארגון טרור והטילה עליהן סנקציות. "ייתכן שמדובר בהחלטה טקטית של חמינאי להקדים את המינוי".

עלי חמינאי (צילום: רויטרס)
החלטה טקטית? חמינאי(צילום: רויטרס)

משמרות המהפכה הן חלק חשוב בכלכלה האיראנית. ההחלטה של ממשל טראמפ תחריף את הבידוד של טהרן, תפגע במגזר הפרטי שלה ותרתיע חברות זרות ששוקלות לקיים סחר עם איראן ולהשקיע במדינה. היא תאפשר להקפיא נכסים ולאסור על אמריקנים לקיים קשר עסקי כלשהו עם אנשי משמרות המהפכה. "אם אתם עושים עסקים עם משמרות המהפכה אתם מממנים טרור", הזהיר טראמפ.

 

משמרות המהפכה האיראניים הוקמו בשנת 1979, לאחר המהפכה האיסלאמית במדינה, וגדלו לכוח צבאי מלא במהלך מלחמת איראן-עיראק. כיום כולל הארגון כ-125 אלף חיילים המאיישים את יחידות חיל הים, האוויר והיבשה. "כוח קודס" תחת פיקודו של קאסם סולימאני נחשב ליחידת העילית ואחראי למבצעים מחוץ לגבולות איראן. ג'עפרי היה מפקד משמרות המהפכה במשך יותר מ-11 שנה, מאז 2007. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים