שתף קטע נבחר

בלי ריטלין: אושר מכשיר חשמלי לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

מכשיר ביתי חדש שולח פולסים חשמליים לאזורים במוח המעורבים בקשב וריכוז. התוצאה: שיפור משמעותי בתסמינים בתוך 4 שבועות. האישור בינתיים בארה"ב בלבד לגילאי 7 עד 12 שנים

פריצת דרך בטיפול בהפרעות קשב וריכוז: מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, הודיע כי אישר את שיווקו של מכשיר ראשון מסוגו בעולם שמטפל בהפרעות קשב וריכוז באמצעות שליחת פולסים חשמליים למוח.

 

מדובר בטיפול הלא תרופתי הראשון שקיבל אישור לטיפול ב-ADHD והוא מיועד בשלב זה לילדים בגילאי 7 עד 12 שנים שטרם החלו בטיפול תרופתי.

 

קראו עוד:

קשב וריכוז - החלק של ההורים

הפרעות קשב וריכוז: 5 כללי זהב להורה

הצד האחר של הילד המציק בכיתה

 

צפו: כך פועל המכשיר החדש לטיפול ב-ADHD

 

 

 "המתקן החדש בטוח ונותן אופציה טיפולית לא תרופתית למטופלים", אמר ד"ר קרלוס פנה, ראש המחלקה לנוירולוגיה ב-FDA, "האישור שלנו הוא סימן להתחייבות שלנו לפעול מול חברות כדי לפתח מתקנים רפואיים לא פולשניים לטיפול בילדים".

 

המערכת החדשה המכונה Monarch eTNS מיועדת לשימוש ביתי תחת השגחת ההורים. המתקן בגודל מכשיר סלולרי יוצר פולסים חשמליים אל מדבקה קטנה המוצמדת למצח של הילד, מעל הגבות. הילד מרגיש תחושת עקצוץ קלה בעור.

 

המערכת מעבירה את הזרם החלש דרך עצב הקרוי "טריגמינלי" השולח סיגנלים טפוליים לאזורי המוח המעורבים בהפרעת ה-ADHD. המנגנון המדויק של מכשיר הגירוי החשמלי eTNS עדיין לא ברור לחלוטין, אולם הדמיות מוחיות הראו כי הגירוי החשמלי מגביר את פעילות אזורי המוח החשובים בריכוז, רגשות והתנהגות.

 

מונארך (צילום: Neurosigma)
הגירוי החשמלי, שמורגש כעקצוץ קל בעור, מופעל על ידי ההורה במהלך השינה. המכשיר לטיפול בקשב וריכוז(צילום: Neurosigma)

 

1 מתוך 10 ילדים סובלים מקשב וריכוז

הגירוי החשמלי, שכאמור מורגש כעקצוץ קל בעור, מופעל בבית על ידי ההורה במהלך השינה. מחקרים רפואיים הראו כי התגובה למכשיר נצפית בתוך כארבעה שבועות. המכשיר נבדק במחקרים רפואיים על 62 ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במידה בינונית עד קשה. הטיפול הושווה לטיפול פלצבו (ללא כל חומר פעיל). אלה שטופלו במכשיר, הראו שיפור משמעותי בתסמיני ה-ADHD בתום 4 שבועות טיפול.

 

תופעות הלוואי השכיחות שדווחו מהטיפול וחלפו תוך זמן קצר כללו ישנוניות, הגברת התיאבון, קשיי הירדמות, חריקת שיניים, כאבי ראש ועייפות. לא דווחו תופעות לוואי חמורות תוך כדי השימוש במכשיר. המכשיר מיועד לטיפול בילדים בגילאי 7 עד 12 שנים, הגילאים שנבדקו במחקרים. ייתכן שבעתיד יורחב האישור לגילאים נוספים.

 

על פי ההערכות, לפחות 1 מכל 10 ילדים סובל מ-ADHD, תסמונת המאופיינת באחד או יותר מהתסמינים הכוללים אימפולסיביות, תזזיתיות, הפרעות בריכוז וחוסר מנוחה. למרות הטיפולים היעילים, רבים עדיין נמנעים מלטפל בילדיהם בתרופות מחשש להתמכרות.

 

על פי הנחיות משרד הבריאות, האבחון של ADHD, מתבצע על ידי נוירולוג, פסיכיאטר או מומחה התפתחות, לאחר בדיקה רפואית ומבדק ממוחשב הקרוי MOXO או TOVA.

 

בדיקות אלה מבוצעות תחילה ללא ריטלין, התרופה הנפוצה לטיפול בהפרעת קשב, ואחר כך עם ריטלין. במהלך הבדיקה נמדדים דיוק, מהירות תגובה והשתנותה, השמטות או תוספות פרטים. תוצאות הבדיקה מושוות לביצוע נבדקים בני גילו של המטופל באוכלוסייה הכללית ובאוכלוסייה עם הפרעות הקשב.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Neurosigma
מכשיר חשמלי לטיפול בהפרעות קשב וריכוז
צילום: Neurosigma
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים