שתף קטע נבחר

63% מהמטופלים בקנאביס רפואי שלא באמצעות עישון – נשים

בשנה האחרונה טופלו בפיילוט שערך משרד הבריאות כ-500 חולים בטיפות קנאביס תחת הלשון. עם כניסתה לתוקף של הרפורמה בתחום יצטרפו מוצרים כמו פתילות וטבליות

בימים הקרובים תיכנס לתוקף הרפורמה בקנאביס הרפואי, ובמסגרתה יגדל גם היקף השימוש בתכשירי קנאביס שלא נצרכים באמצעות עישון.

  

כיום רוב המטופלים בקנאביס רפואי, בין 30 ל־40 אלף איש, עדיין צורכים אותו באמצעות עישון, או בצורת שמן – בעיקר אם מדובר בילדים. ואולם בשנה האחרונה, במסגרת פיילוט שערך משרד הבריאות כחלק מההיערכות לכניסת הרפורמה לתוקף, נוסתה צורת מתן נוספת.

 

כך, השנה טופלו בטיפות תת־לשוניות מעל 500 איש, ובהמשך צפויים להצטרף מוצרים כמו פתילות וטבליות. מדובר בשמן שעבר תהליך של "מדיקליזציה" – בקרת איכות ושכמות החומר הפעיל בו נבדקה ועמדה בסטנדרטים של משרד הבריאות. מדובר בשמן MCT עם מינונים מדויקים, שעומד בתקן GMP ומיוצר בתנאי ייצור של תרופה. כיום, בשמן המשווק בבקבוקים אין בקרה על כמות החומרים הפעילים ואין סטנדרט אחיד בין המשווקים השונים.

 

קנאביס (צילום: shutterstock)
רפורמת הקנאביס. לא רק בעישון(צילום: shutterstock)

  

 

קראו עוד:

"תעזרו לבעלי לא לסבול ברגעי חייו האחרונים"

הרופאים נתנו ליהודה שנה לחיות: "שמן קנאביס ריפא לי את הסרטן"

"הקנאביס מחזיק את אבא בחיים, אין לנו כוחות להיאבק במשרד הבריאות"

 

צורות מתן חדשות אלה מוכרות לחולים ומאפשרות שליטה בדיוק הרכיבים הפעילים, להשגת טיפול יעיל. גם בצריכת קנאביס בעישון, הריכוז המדויק של החומרים הפעילים לא ידוע באופן מלא, ולכן חולים רבים מעדיפים צורות מתן אחרות.

  

מנתונים שהגיעו לידי "ממון" עולה כי רוב המטופלים בקנאביס שלא בעישון הן נשים: 63% מול 37% גברים. לפי התפלגות הגילאים, רק 11% הם בני 40 ומטה. 29% הם בני 41־60, ורוב המטופלים – 60% – בני 60 ומעלה. מבחינת מצבם, רוב המטופלים הם חולים אונקולוגיים (30%), ואחריהם סובלים מכאבים כרוניים (27%), פיברומיאלגיה (24%) ומחלות מעי דלקתי (4%), כמו קרוהן או קוליטיס. עוד עולה מהנתונים שבממוצע הצריכה החודשית של קנאביס בטיפות נמוכה לעומת עישון, בשל רמת הדיוק הגדולה יותר של הרכיבים הפעילים.

 

מהפכה בתחום הקנאביס הרפואי

תחום הקנאביס הרפואי בישראל צפוי לעבור מהפכה. לפני כשנה החל משרד הבריאות לבצע פיילוט בתחום, ובסוף החודש צפויה הרפורמה לפעול במלואה.

  

כחלק מהשינוי תהיה הפרדה בין החוליות בשרשרת האספקה של המוצר. כיום מגדלי הקנאביס גם מוכרים אותו למטופלים. בעתיד יהיה ניתוק בין המגדלים, הספקים, היצרנים והמשווקים, והמכירה תהיה רק בבתי מרקחת, בכפוף למרשם רופא.

 

בנוסף, תהיה הקלה משמעותית בקבלת הרישיונות – לא יידרש רישיון ממשרד הבריאות (מיחידת הקנאביס הרפואי – יק"ר), ויהיו רופאים שיוכלו להעניקו למטופל. המינונים יהיו מדויקים יותר לאור בקרה על איכות המוצר. מי שיורשו לשווק קנאביס רפואי יצטרכו לקבל רישיון, לאחר שיעמדו בתקנים שקבע משרד הבריאות.

  

כיום חברת רפא היא חברת התרופות הישראלית היחידה שמשווקת קנאביס רפואי שאינו בעישון בבתי המרקחת, במסגרת הפיילוט. לדברי מנכ"לית החברה, ענת סביון, "ניתחנו נתונים של כ־500 מטופלים, שהתחברו לתוכנית התמיכה והליווי שלנו למטופלי קנאביס רפואי. מדובר בקנאביס בצורות מתן תרופתיות בלבד, המשווקות במסגרת הפיילוט.

 

בשנה האחרונה רבים הצטרפו לתוכנית התמיכה, וניכרת העדפה לצורות מתן שאינן בעישון. בהנפקת רישיון ומרשמים חודשיים הרופא יבחר את צורת המתן, הכמות החודשית ואת ריכוז ויחסי הרכיבים הפעילים – THC ו־CBD. ההחלטה לגבי צורת המתן או הזכאות לקנאביס רפואי נעשית בידי רופא, בעת ביקור המטופל ובהתאם למצבו הרפואי וצרכיו".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
קנאביס רפואי
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים