שתף קטע נבחר

ג'מבו, כלבים, 6,000 מנות קרב וקלפי לבחירות: כך הוטס גדוד חי"ר שלם של צה"ל לגרמניה

300 לוחמי צנחנים המריאו לשהות ארוכה במחנה אימונים אמריקני באירופה. איך צולחים את הבירוקרטיה, דואגים לאמל"ח, מספקים אוכל כשר ומממשים את הזכות הדמוקרטית כשבארץ יש בחירות? הלוגיסטיקה מאחורי המבצע

 

 

צה"ל רגיל להשתתף באימונים בחו"ל עם צבאות זרים, אבל על פי רוב מדובר בחיל האוויר או בצוותים קטנים יחסית. אז מה עושים כשיותר מ-300 חיילי חי"ר צריכים להגיע למרכז אירופה עם ציוד מלא, אוכל, אמל"ח ועוד – לימים ארוכים של אימון מיוחד? כתב ynet הצטרף לאחרונה לחיילי גדוד הסיור של הצנחנים שהמריאו לגרמניה לקחת חלק באימון הצבאי בינלאומי ורב-משתתפים (על שהתרחש שם, ראו כתבה נפרדת), וחזה בתוצאותיו של המבצע הלוגיסטי המורכב והחריג.

 

תיעוד מיוחד | עם הצנחנים הישראלים בגרמניה: "נלחם ביערות כמו סבא שלי"

 

הטסת הגדוד והנלווים אליו בוצעה באמצעות מטוס בואינג 747 אזרחי שהוחכר עבור חיילי הגדוד. מעבר לכך נדרשה הטסת 25 טון של ציוד לחימה צה"לי, כולל רובים, מקלעים וכלבים מיחידת עוקץ שחזרו לביקור ביבשת שבה נולדו. 6,000 מנות קרב כשרות מיחידות הצבא האמריקני השוהה באירופה, שיועדו במקור לחיילים יהודים שלו, הועברו לחיילים הישראלים, ואלה הצטרפו לגבינות, בשרים, עופות, דגים, ירקות ופירות שנרכשו בגרמניה דרך זכיין ישראלי שריכז את נושא הכשרות.

 

בסך הכל שהו החיילים בחו"ל במשך כמעט שלושה שבועות, ומתוכם התרגיל התקיים כעשרה ימים. הוא נערך במחנה JMRC בדרום מזרח המדינה – בסיס שבמלחמת העולם השנייה שימש את הוורמאכט והיום הוא בסיס אימונים אמריקני.

 

הצנחנים באימון הבינלאומי בגרמניה:

תרגיל אימון של צנחנים בגמניה (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

המאגי
(צילום: דובר צה"ל)

האזורים בהם התרחש האימון (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

תרגיל אימון של צנחנים בגמניה (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

"מלבד תחמושת שהאמריקנים סיפקו לנו כאן, הבאנו כמעט הכל מהארץ: שקי שינה, סוללות לציוד הקשר, כלבי עוקץ, אמצעי לחימה שונים", הסביר ראש מדור חו"ל בזרוע היבשה, רב-סרן בניה פרג'ון, שייצג את צה"ל בתכנון האימון. "אוטובוסים ששכרנו המתינו לנו בתוך השטח האווירי בנמל התעופה של מינכן שבו נחתנו. הרשויות הגרמניות הציבו בנקודה עמדות בידוק דרכונים ומכס מיוחדות עבורנו, ולכן המעבר היה מהיר ויעיל ישר לבסיס.

 

"חלק מהאוכל היבש, כמו פסטות ותבלינים, הבאנו מהארץ, והלוחמים קיבלו שתי ארוחות בשריות ביום, האמריקנים סיפקו לנו מטבח תעשייתי מלא שהוכשר והולבן מראש על ידי צוות של רב החטיבה, שהגיע ככוח חלוץ. הצוות גם בדק ואישר מראש את כשרות מנות הקרב של צבא ארה"ב. שכרנו מכולת קירור צמודה וקיבלנו מחסנים מהצבא האמריקני".

 

צוות הקונסוליה הישראלית במינכן, בראשות אורית דנון, דאג להביא קלפי לבסיס כדי לאפשר הצבעה בבחירות לכנסת.

 

על חשיבות האימון בחו"ל הסביר מפקד גדוד הסיור, סא"ל עודד זימן: "ארץ ישראל היא קטנה, אין בה כבר שטח שלא התאמנו בו ואנחנו לא מכירים. פה לראשונה חווינו שטח חדש לגמרי שמאפייניו שונים, שאתה צריך לנתח אחרת, להתמצא ולנווט".

 

הוא המליץ למפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, שביקר באימון, להפוך את התרגיל בגרמניה לקבוע: "יש כאן עלויות של הובלה לגרמניה ולוגיסטיקה, אבל כאן האימון הוא בירי דו-צדדי ללא תחמושת שבארץ הייתה עולה לי כסף. פה אני מרוויח הסקות במסוקים ושיתוף פעולה עם טנקים שקיבלנו - בחינם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
הצנחנים בתרגיל בגרמניה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים