שתף קטע נבחר

לעצור את ההקצנה החרדית

התחזקות גוש הימין משמחת, אבל התחזקות המחנה החרדי/חרד"לי בתוכו הרבה פחות. מי שינסה בצורה כוחנית לכפות את דעתו על רוב העם - עליו תיפול האחריות לכשלון המו"מ הקואליציוני | יו"ר ישראל ביתנו פותח את הכנסת ה-21

היום הכנסת ה-21 מתחילה את כהונתה, כאשר ברקע מאמץ להקים קואליציה חדשה, הממשלה ה-35 של מדינת ישראל. זה הזמן להפנים כמה תובנות ממערכת הבחירות האחרונות ולבחון מגמות לשנים הבאות.

 

התובנה הראשונה, המשמחת מבחינתי – החברה הישראלית זזה ימינה חזק, חד וברור. בזמנו אמר יצחק בן אהרון "העם טעה", במקרה דנן ההרכב הדמוגרפי של השנים האחרונות וגם בעתיד הנראה לעין, לא מותיר ספק, ההליכה ימינה רק תלך ותתחזק. צעקות הגעוואלד בנוסח "השמאל יקח את השלטון" הן ספין בלבד.

 

לכן, כל מי שרוצה להשפיע ולא לזרוק את קולו לפח, שיצביע לאחת ממפלגות הימין. זו שהכי קרובה לליבו.

אביגדור ליברמן ראיון אולפן ynet (צילום: אבי מועלם)
אביגדור ליברמן(צילום: אבי מועלם)
 

התובנה השניה – התוצאה הבין-גושית 55-65 לטובת גוש הימין, לא משקפת את התמונה האמיתית. במציאות לגוש היו 300,000 קולות נוספים שירדו לטמיון. הימין החדש, זהות של משה פייגלין, גשר של אורלי לוי, ועוד כמה רשימות גמדיות, כמו גל הירש ואורן חזן, במצטבר זכו לכ-300,000 קולות. לקראת הבחירות הבאות מצביעי הימין צריכים להבין שעליהם לבחור מתוך 4-3 מפלגות שהוכיחו את עצמן לאורך השנים.

 

התובנה השלישית – התחזקותו של המחנה החרדי/חרד"לי בתוך גוש הימין, שמונה היום 22 מנדטים, הרבה פחות משמחת. אנחנו ב"ישראל ביתנו", כמו רוב אזרחי ישראל, תומכים ברעיון של מדינה יהודית ומתנגדים בתוקף למדינת הלכה. 70 פנים לתורה ואסור שלמישהו, במיוחד לחרדים, יהיה מונופול על היהדות. ישראל ביתנו נגד מונופולים, הן כלכליים והן דתיים. לכן, כל הצבעה לליכוד היא כמו הצבעה ליהדות התורה ולש"ס ביחד.

 

בקדנציה האחרונה, ראינו אין סוף דוגמאות לכך. הדוגמא הראשונה, הוועדה לעניין מתווה הכותל של אביחי מנדלבליט ונתן שרנסקי, שנתניהו מינה בעצמו. לאחר שהוגשו מסקנותיה ואושרו בממשלה, נתניהו נענה לדרישת החרדים והקפיא את המתווה. גם בנושא הגיור, נתניהו מינה את משה ניסים לעמוד בראש ועדה ולמרות שהוגשו מסקנותיה ביולי 2018, בשל לחץ מצד ש"ס ויהדות התורה, נתניהו נמנע מלהביא אותן אפילו לדיון במליאת הממשלה. אפשר לתת עוד דוגמאות רבות מן הסוג הזה, אבל מה שחשוב יותר מאשר להתעסק בהיסטוריה הלא רחוקה, זה לחשוב כיצד לעצור את ההקצנה החרדית ולמנוע פגיעה בסטטוס-קוו.

 

התובנה הרביעית – אנחנו בישראל ביתנו, עם 5 מנדטים מול 22 מנדטים של החרדים והחרד"לים, רואים את תפקידנו כבולמי היוזמות החד צדדיות העלולות להפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה. כמו למשל, הפסקת עבודות חיוניות המצילות חיים בשבת (גשר יהודית). כולנו אוהבים את קדושת השבת אבל קדושת החיים היא מעל לכל. אני לא משלה את עצמי שביכולתנו, ברגע נתון זה, לשנות את כלל מרקם היחסים בין חרדים לחילונים ואנחנו לא מכניסים עזים חדשות לתוך המו"מ בכדי לא להקשות על הקמת קואליציית ימין חדשה, אבל מחובתנו לוודא שלא לאפשר הקצנה וכפייה.

 

התובנה החמישית – לישראל ביתנו יש רק אופציה אחת, קואליציית ימין לאומית, אך לא קואליציית הלכה. אנחנו לא מעוניינים למשוך את המו"מ עד הרגע האחרון על מנת להודיע בסופו שלא נצטרף. ההפך הוא הנכון, אנחנו בעד ממשלה ימנית, לאומית ואחראית, אבל האחריות מחייבת את כל המרכיבים. אם מישהו ינסה בצורה כוחנית או חד צדדית לכפות את דעתו על רוב העם בישראל - שרחוק מתפיסת העולם החרדית - עליו תיפול האחריות לכשלון המו"מ הקואליציוני.

 

התובנה השישית – בימים האחרונים אני מרגיש באופן מוזר שלפתע פתאום ישראל ביתנו זוכה לתשואות ולמחיאות כפיים מכל אלו הרואים בנו המושיעים האחרונים של המאבק החילוני, אותם אלו שלא הצביעו לנו בבחירות האחרונות או בבחירות שלפני כן או בכלל, וגם לא מתכוונים להצביע לנו בעתיד. גם במקרה הזה אין לי אשליות.

 

לכן, ללא אשליות ובצורה מפוכחת אני פונה בראש ובראשונה לאנשי המחנה הלאומי, למאמינים בתורת ז'בוטינסקי, ברוח התנועה הרוויזיוניסטית, ולאחרים שטובת המדינה לנגד עיניהם ובכל פעם מחדש הם מתלבטים למי להצביע - בפעם הבאה במקום למחוא כפיים לישראל ביתנו אחרי הבחירות, תצביעו לנו בבחירות עצמן כדי שהמדינה תתנהל כמו שאתם באמת רוצים, ולא רק באשליות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
אביגדור ליברמן
צילום: יאיר שגיא
מומלצים