שתף קטע נבחר

50 כדורים שלא נורו: הרוצח מבית הכנסת בפנים חתומות בבית המשפט

ג'ון ארנסט בן ה-19, שפתח באש בבית הכנסת של חב"ד בקליפורניה, התייצב בבית הדין - והכחיש את האישומים נגדו בגין רצח, שלושה ניסיונות רצח והצתת מסגד. רק מעצור בנשק מנע ממנו לירות עוד עשרות קליעים. מעצרו הוארך ללא אפשרות של שחרור בערבות

ג'ון ארנסט רצח ירי בית כנסת חב
הרוצח ג'ון ארנסט(צילום: gettyimages)

ג'ון ארנסט, בן ה-19 שירה ורצח את לורי גילברט קיי ופצע שלושה נוספים בבית הכנסת של חב"ד בקליפורניה, הובא אמש (יום ג') לראשונה לבית המשפט, וכפר באישומים נגדו. ארנסט מואשם ברצח ובשלושה סעיפים של ניסיונות רצח. הוא גם כפר באישום נוסף בגין הצתת מסגד בחודש שעבר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

ארנסט, שפרסם לפני מסע הירי מניפסט אנטישמי נוטף שנאה שבו הודה בהצתת מסגד לפני כן, הופיע בפנים חתומות בפני שופט בבית משפט בסן דייגו, העיר הסמוכה לעיירה פאווי שבה פתח באש בבית הכנסת ביום שבת. הוא לא הביע אף רגש. השופט קבע כי ארנסט מהווה סכנה לציבור, והורה להשאירו במעצר ללא יכולת להשתחרר בערבות.

 

במהלך הדיון אמרו התובעים כי ארנסט נעצר לאחר הירי כשברשותו ווסט צבאי, קסדה ו-50 כדורים שלא נורו. הם הוסיפו כי ארנסט ירה במהלך האירוע בין שמונה לעשרה כדורים. רק מעצור בנשק מנע ממנו לירות עוד עשרות קליעים - ובכך אישרו למעשה את דבריו של רב בית הכנסת ישראל גולדשטיין, שתיאר זאת כ"נס". לדברי התביעה לארנסט לא היה עבר פלילי.

ג'ון ארנסט רצח ירי בית כנסת חב
לא הביע רגש. ארנסט בבית המשפט (צילום: AP)

ארנסט הוא סטודנט מצטיין לסיעוד באוניברסיטת מדינת קליפורניה. בסרטונים ברשת הוא נראה מנגן על פסנתר ובמניפסט שכתב ציין כי הוא מנגן מאז גיל 4. במניפסט הארוך, בן 4,000 מילה, שפרסם זמן קצר לפני הרצח, תיאר עצמו כסטודנט בן 19, יליד קליפורניה. "אם הייתם אומרים לי לפני שישה חודשים שאני אעשה זאת, הייתי מופתע", כתב. הוא ציין שקיבל השראה מהטבח במסגדים בניו זילנד בחודש שעבר, ומהאחראי לאותו טבח, ברנטון טראנט.

 

 

 

"טראנט היה הקטליזטור שלי", נכתב במניפסט. הכותב ציין גם את הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, שאירע בדיוק חצי שנה לפני הירי בבית הכנסת בפאווי, וכן את החשוד באותו מקרה, רוברט באוורס. הן באוורס והן טראנט עצורים כעת. ארנסט כתב במניפסט כי הוא זה שהצית את מסגד דאר אל-ארקם בעיר אסקונדידו בקליפורניה, ב-24 במרץ, והוסיף כי ריסס בחניון המסגד את הכתובת: "עבור ברנטון טראנט".

תמיכה קורבנות בית ה כנסת של חב
הפגנת תמיכה בקורבנות בית הכנסת(צילום: AP)

תמיכה קורבנות בית ה כנסת של חב
(צילום: AP)

תמיכה קורבנות בית ה כנסת של חב
(צילום: AP)

 

 

ה-FBI קיבל כמה וכמה טיפים דקות לפני פיגוע הירי, אולם לדבריו לא היו לו די פרטים וזמן כדי למנוע את הפיגוע. בבולשת הודו כי קיבלו דיווחים על פוסט שפורסם ברשת ושמרמז על פיגוע אפשרי, אולם הטיפים לא כללו מידע ספציפי על כותב הפוסט ועל מיקומו. החוקרים החלו לבדוק את העניין, אבל חמש דקות אחר כך כבר החל הירי.

חנה קיי, בתה של לורי שנרצחה בבית הכנסת בקליפורניה, על קבר אמה (צילום: AFP)
חנה קיי, בתה של לורי שנרצחה בבית הכנסת בקליפורניה, על קבר אמה(צילום: AFP)

הוריו של ארנסט הביעו צער וזעזוע על מעשי בנם. הם כתבו אתמול כי הוא הפך ל"חלק מההיסטוריה של הרשע נגד יהודים". "השאלה כיצד נמשך בננו לאפלה שכזו היא תעלומה מחרידה עבורנו", כתבו השניים. "לבנו הכבד יוצא - וכך יהיה לנצח - אל הקורבנות והניצולים". ההורים הוסיפו כי הם משתפים פעולה עם המשטרה.

 

באירוע כאמור נרצחה לורי גילברט קיי, בת 60 שלפי עדויות קיפחה את חייה כדי להציל את הרב גולדשטיין, שייסד את בית הכנסת. אתמול הובאה קיי למנוחות בסן דייגו. לפני כן, מאות בני משפחה, חברים, ומתפללים הגיעו לטקס האשכבה בבית הכנסת שבו נרצחה, כדי לחלוק לה כבוד אחרון. בתה של לורי, חנה קיי, ספדה לה ואמרה כי "אמי הייתה אישה יוצאת דופן ובן אדם אוהב.

 

"בנסיעה האחרונה שלנו יחד ביום שישי היא אמרה לי שהיא גאה בי, כפי שהיא תמיד הייתה אומרת". היא הוסיפה כי "כולם היו חברים שלה, אחים שלה, ואנשי סודה. אורה הגיעה לכל פינה בעולם הזה".


פורסם לראשונה 01/05/2019 00:11

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים