שתף קטע נבחר

כניסת אמזון: נקנה יותר באתרים בארץ, שטחי מסחר ייסגרו

שני מחקרים שבדקו את השינויים שתחולל ענקית הקמעונאות בארץ מעלים כי קניות רבות באונליין יעברו מחו"ל לישראל, ומרכזי קניות שירצו לשרוד ייאלצו לבצע שינויים דרמטיים

כניסת אמזון תחזיר לישראל כספי קניות שמתבצעים באתרים זרים, ומנגד קניונים שירצו לשרוד ייאלצו לעבור שינויים דרמטיים. כך עולה משני מחקרים שבדקו את ההשפעה של כניסת ענקית הקמעונאות לארץ.

 

בעקבות כניסת אמזון לישראל: מניות הקניונים נפלו בבורסה

לראשונה: אמזון מאפשרת למכור מוצרים בעברית

אמזון נכנסת לישראל: טוב או רע לשוק ולצרכנים?

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

לפי מחקר של מכון צ'מנסקי בן שחר, מרכזי מסחר רבים בארץ ייאלצו להסב את עצמם לפעילות אחרת כדי לשרוד. מנתוני החברה עולה כי עד שנת 2021 קיימות בישראל תוכניות לכ-85 מרכזי מסחר חדשים בשטח כולל של כ-0.8 מיליון מ"ר, תוספת של כ-20% לעומת היום, והמספר עוד לא כולל שטחי מסחר שיפותחו ברחובות, באזורי תעשייה ובמרחב הכפרי.

קניון השרון בנתניה. המחקר מעריך כי מרכזי המסחר הגדולים ישרדו, בעוד הקטנים ייעלמו(צילום: עידו ארז)

"לא יתקיים ביקוש לכולם", קובע מחקר של המכון, בראשות פרופ' דניאל צ'מנסקי ותמיר בן שחר. "כבר היום רואים מרכזי מסחר שלא מצליחים להשכיר שטחים". לפי המחקר, אחוז שטחי המסחר הריקים בישראל גדל בשנים האחרונות מכ-3% ב-2011 לכ-5% היום, והגדלת נפח הקניות באמזון עם אפשרות לפתיחת מחסני החברה כאן בעתיד תגדיל את השטחים הריקים.

 

בתרחיש שבו אמזון תתפוס 5% מהשוק בישראל, מדובר בפדיון של כ-2.5 מיליארד שקל בשנה, וכתוצאה מכך 175 אלף מ"ר של שטחים (לא כולל מזון) ייסגרו. קניון רמת אביב למשל משתרע על כ-20 אלף מ"ר, כך שמדובר בכמעט תשעה קניונים בגודל זה.

 

המחקר מעריך כי מרכזי המסחר הגדולים שבבעלות הקבוצות החזקות במשק ישרדו, בעוד הקטנים שאין בידם את היכולות לבצע שינויים והתאמות ייעלמו. בצד החיובי: כניסת אמזון צפויה להגדיל את התחרות ולהפחית את המחירים בשוק. לדברי תמיר בן שחר, כדי לשרוד הרשתות יצטרכו לפתוח עוד ועוד חנויות פופ-אפ, להכניס טכנולוגיה מתקדמת ולייצר מוצרים מותאמים ללקוח ותשלום דרך המובייל.

 

שטחי ההסעדה/בתי הקפה (מזון ושתייה) יהוו 30%-25% מסך שטחי המסחר. במחקר נוסף שערכה חברת BDO נטען כי כניסת אמזון צפויה להגדיל את המכירות של הישראלים באינטרנט, ובמקביל להחזיר לישראל חלק משמעותי מהקניות שהיום מתבצעות בחו"ל.

אינפו כלכלה אמזון קניון ()
 

הכסף יישאר בארץ

עיקר הגידול של אמזון בישראל יגיע על חשבון קניות מאתרים בחו"ל. המחקר טוען כי הפלטפורמה המקומית שתקים אמזון תאפשר נגישות גבוהה יותר לצרכן הישראלי מצד סוחרים מקומיים. אם כיום 10 מיליארד שקל בשנה "בורחים" לחו"ל, באמצעות הסחר המקוון, הרי שאם אמזון תפעיל כאן אתר מקומי שיכלול גם סוחרים מקומיים רבים, חלק ניכר מהכסף המיועד לרכישות בחו"ל יישאר בגבולות ישראל.

 

לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, 90% מהקניות המקוונות (ללא מזון) של הישראלים נעשות בחו"ל ולא בישראל, לעומת 25% בארה"ב. לדבריו, "הרכישה מאתרים זרים נעשית על ידי הישראלים בלית ברירה. אמנם המחירים זולים יותר מבישראל אך השירות פחות טוב ממה שמקבל הצרכן בחו"ל, וזמן המשלוח ארוך יותר. אם מזמינים מתנה ליום הולדת או תחפושת לפורים אין ודאות שהן יגיעו במועד. צריך גם להשתמש בשפה זרה שמהווה מחסום לחלק מהצרכנים".

 

המחקר של החברה קובע כי אם אמזון תפתח כאן מרכז לוגיסטי והפצה, הקניות באינטרנט בישראל צפויות לגדול מ-14 מיליארד שקל בשנה כיום ל-19 מיליארד שקל. לפי נתוני BDO, ישראל נמצאת בפיגור לעומת ארצות המערב באחוז הקניות באינטרנט מסך הסחר המקומי.

 

"רק 6.3% מהסחר בישראל (ללא מזון), מתבצע באינטרנט, בהשוואה לממוצע של 8.4% בשאר העולם. לגבי מצבם של הקניונים, אמר הרצוג כי "הקניונים הם חלק מתרבות הפנאי של עם ישראל ולא רק יעד קניות. הם לא ייעלמו אבל יצטרכו לשנות תמהיל".

אינפו כלכלה אמזון קניון ()

"שינוי בהרגלי צריכה"

אילנית שרף, אנליסטית בפסגות, אמרה בסוף השבוע כי "הוויכוח אם אמזון תיכנס לישראל עם מחסנים לוגיסטיים או לא איננו המהות, אלא השינוי בהרגלי הצריכה באמצעות הטכנולוגיות של אמזון שיאפשרו מדידה באינטרנט, ייתנו תחושה מוחשית למרקם הבד, יאפשרו להזמין בגדים בהתאמה אישית וכו'.

 

"זה מה שיגרום לכך שבעוד עשור החנויות בקניונים יהיו קטנות בהרבה משום שהן לא יחזיקו מלאי אלא ישמשו כתצוגה בלבד, והביקוש לשטחים מסחריים בקניונים יפחת. עסקים קטנים יוכלו להסתפק בחנויות וירטואליות ולא יצטרכו לשלם דמי שכירות יקרים. עם זאת, יידרש חינוך מאוד נוקשה לסוחרים המקומיים כדי לדעת לעבוד לפי הכללים של אמזון. הישראלים ידועים כמעגלי פינות וזה לא יהיה קל".

 

שלומי נידם, שמפעיל חנויות באמזון, ציין כי "כשתוקם בפועל זירת המסחר בישראל יהיו אפשרויות רבות ללקוחות והם יוכלו לקנות מספקים ישראלים ולקבל משלוח מהיר של עד 48 שעות. עם זאת, המהפכה הגדולה באמת עבור הצרכן הישראלי תתרחש רק כשיהיו פה מחסן של אמזון וספקים בינלאומיים מוכרים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: שוקה כהן
קניון גינדי TLV
צילום: שוקה כהן
מומלצים