שתף קטע נבחר

עודף רגולציה? ישראל זינקה בדירוג התחרותיות

מדד ה-OECD לרגולציה בשוק המוצרים שמתפרסם אחת לחמש שנים הציב את ישראל במקום 17 מתוך 34 מדינות. בדירוג הקודם ישראל דורגה לפני אחרונה

מתנת יום העצמאות למשק: ה-OECD ממקם את ישראל לראשונה גבוה מבחינת מידת התחרותיות בשווקים - מקום 17 מתוך 34 מדינות. כך נודע ל"ממון".

 

דו"ח OECD: הממשלה עשתה צעדים נרחבים להפחתת הרגולציה

תוכנית להפחתת הרגולציה: חיסכון צפוי של 1.38 מיליארד שקל בשנה

ה-OECD על ישראל: הכלכלה חזקה אך יותר עובדים עניים

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

הדירוג נקבע במסגרת "מדד הרגולציה בשוק המוצרים" (PMR - Product Market Regulation) של ארגון ה-OECD שצפוי להתפרסם בקרוב. הדירוג אומד את הרמה שבה המדיניות הממשלתית מקדמת או מעכבת תחרות. המדד מתפרסם אחת לחמש שנים, וב-2014 (בהתבסס על נתוני 2013) דורגה ישראל במקום ה-33. בדצמבר האחרון, במסגרת נתונים ראשוניים מהמדד, הוצג השיפור במצבה של ישראל שדורגה במקומות 20-15. 

הצעדים לשיפור הרגולציה הממשלתית ולהפחתת הביורוקרטיה הוכיחו את עצמם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הצעדים לשיפור הרגולציה הממשלתית ולהפחתת הביורוקרטיה הוכיחו את עצמם(צילום: shutterstock)

למדד שני רכיבים עיקריים: ראשית, עיוותים בגלל מעורבות ממשלתית – פישוט והערכה של רגולציה, מעורבות בפעילות עסקית ובעלות ציבורית. ברכיב זה הגיעה ישראל במדד 2018 למקום השביעי, בעיקר בזכות מדיניות הממשלה מאז 2014 לשיפור הרגולציה הממשלתית ולהפחתת הביורוקרטיה, ובפרט התהליך להערכת השפעות רגולציה. עם זאת מעירים עורכי המדד כי לישראל יש עוד מקום לשיפור הרגולציה ברכש הממשלתי, וכן בצמצום השפעת הרגולציה על התחרות.

אינפו כלכלה מדד תחרותיות ()
 

הרכיב השני הוא חסמי כניסה לשוק המוצרים - חסמי סחר והשקעות, חסמים בענפי "רשת" ונטל מינהלי על סטארטאפים. כאן דורגה ישראל במקום נמוך במיוחד, 29 מתוך 34, בגלל חסמי כניסה מהותיים בשוק המוצרים וכן אפליה של ספקים זרים. עם זאת, יש תוצאות המצביעות על נוכחות ברשימת המדינות הנהנות מסביבה עסקית תומכת, עם נטל אדמיניסטרטיבי נמוך על עסקים חדשים.

 

בחלוקה לפי ענפים נרשם שיפור ברגולציה על מסחר קמעונאי - שם ישראל דורגה במקום 6, לעומת 26 ב-2013. אולם בענפי השירותים המקצועיים ישראל מדורגת רק במקום 25, ובולטת לרעה הרגולציה על עורכי דין ורואי חשבון.

אלי כהן ישיבת ממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי)
אלי כהן. "נפחית ביורוקרטיה בכל מקום בו ניתן"(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

בהתייחס לנתונים אמר שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, כי "השיפור המשמעותי הוא עוד הוכחה לחשיבות בקידום המגזר העסקי, ולפעולות שננקטות למען הפחתת הנטל הרגולטורי על עסקים בישראל". לדבריו, "קידום מגזר עסקי יצרני ומשגשג הוא אינטרס של המדינה, ואנחנו כאן כדי לאפשר לו תמיכה וסיוע. בכל מקום בו ניתן, נמשיך לצמצם את הביורוקרטיה למען שוק חופשי, יעיל וצומח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
פחות רגולציה
צילום: shutterstock
מומלצים