שתף קטע נבחר

אלמנות ויתומים של חללי צה"ל: "הודרנו מטקס יום הזיכרון"

בטקס שנערך בבית יד לבנים בירושלים במעמד ראש הממשלה, לא זכו אלמנות ויתומי צה"ל ללוות את מניחי הזרים וטענו כי הודרו באופן בוטה: "צורם וכואב, זה כאילו שאנחנו אוויר"

טקס יום הזיכרון חללי צה
טקס יום הזיכרון ביד לבנים, אתמול(צילום: AP)

אלמנות ויתומי צה"ל רבים זועמים על כך שבטקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל שהתקיים אתמול אחר הצהריים (ג') בבית יד לבנים בירושלים - אף לא אחד מהמלווים של מניחי 12 הזרים ייצגו אותם. ארגון אלמנות ויתומי צה"ל טוען כי זו הפעם הראשונה שבה כל מלווי מניחי הזרים בטקס, בהם ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, היו הורים או אחים שכולים בלבד.

 

 
יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, תמי שלח, ששכלה במלחמת יום הכיפורים את בעלה, סא"ל אהוד שלח ז"ל, אמרה: "בושה וחרפה למדינת ישראל שבטקס הממלכתי לפתיחת אירועי יום הזיכרון - פשוט מתעלמים מאלמנות ויתומי צה"ל. האם האלמנות והיתומים לא שילמו מחיר כבד מספיק בכדי שיימצאו ראויים ללוות את ראש הממשלה, נשיאת בית המשפט העליון ויתר המכובדים מבין מניחי הזרים? משפחת השכול - הורים, אחים, אלמנות ויתומים - ראויים וחשובים כולם. חבל ומצער לגלות שבעיני מדינת ישראל לא כך הם פני הדברים".

 

אנשי הארגון ציינו כי מכיוון שבזמן הנחת הזרים הוקרנו סרטונים של חללים הקשורים למלווים - האלמנות והיתומים נעדרו גם מחלק זה. מנכ"ל הארגון, יובל ליפקין, הוסיף: "כולם בלי יוצא מהכלל הניחו זרים עם הורים ואחים שכולים והיה מידור מוחלט של אלמנות ויתומי צה"ל וכוחות הביטחון. האלמנה היחידה שהניחה את הזר הייתה יו"ר הארגון שלנו, שגם אותה לא ליוו אלמנה או יתום. התחושה לא נעימה, שבפתיחת אירועי יום הזיכרון שוב מדירים אלמנות ויתומים ועושים איזושהי היררכיית שכול. מבחינתנו כולם שווים, כולם זהים - אלמנות, יתומים, הורים ואחים".

תמי שלח  (צילום: עופר חג'יוב)
"בושה למדינה". יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל(צילום: עופר חג'יוב)

יובל ליפקין  ()
"מידור מוחלט". מנכ"ל ארגון אלמנות ויתומי צה"ל יובל ליפקין

אחת האלמנות שהתרעמו אמרה: "אנחנו שקופים, כלום. לא כואבים, לא נחשבים. עצוב איך שהמדינה מתייחסת אלינו בכזה חוסר רגישות". אלמנה אחרת הוסיפה: "מלבד תמי אף אלמנה ואף יתום לא מניחים זרים. זה גורם לי ממש לבכות. זה צורם וכואב, כאילו שאנחנו אוויר".

 

אחת היתומות התלוננה: "כמה האבות שלנו גאים בנו ואוהבים אותנו ואיך מנשלים אותנו. צריך לבדוק מי אחראי על הטקס ולדאוג שיטופל. היחס המזלזל הזה גומר אותי. כשמזלזלים בנו - מזלזלים באבותינו". יתומה נוספת אמרה: "לבי נחמץ. אני לא יכולה אפילו להעביר אליכם את מצבי. כאב והשפלה".

 

ארגון אלמנות ויתומי צה"ל הוקם בשנת 1991, לאחר שמייסדיו פרשו מארגון "יד לבנים", על מנת לדאוג לייצוג הולם לצרכים הייחודיים של אלמנות ויתומי צה"ל וכוחות הביטחון. זו אינה הפעם הראשונה שבה עולות טענות של אנשי הארגון כי בטקסים של "יד לבנים", הארגון הגדול והוותיק יותר, חסר ייצוג לאלמנות וליתומים.

 

יו"ר יד לבנים, אלי בן שם, מסר בתגובה: "זהו טקס מסורתי, מכובד ומרשים של יד לבנים שפותח את יום הזיכרון. לטקס נשלחו 350 הזמנות לאלמנות ורק מקצתן בחרו להגיע לטקס. יו"ר ארגון האלמנות והיתומים הניחה זר בשמם. צר לי שביום קדוש מוצא ארגון האלמנות והיתומים לעסוק בסוגייה".


פורסם לראשונה 07/05/2019 23:53

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
טקס יום הזיכרון בבית יד לבנים
צילום: AP
מומלצים