שתף קטע נבחר

תיעוד: חור בספינה שנפגעה ב"חבלה" במפרץ

מי תקף את מכליות הנפט הסעודיות בנמל באמירויות? היום מתפרסמות תמונות עדכניות של כלי השיט, בהם של ספינה נורבגית שהותקפה ושבתחתיתה נפער חור. החברה: "עצם בלתי מזוהה פגע בנו". בריטניה מזהירה: עלול להתלקח עימות שאף אחד מהצדדים לא רוצה בו

כלי תקשורת בעולם פרסמו אחר הצהריים (יום ב') תמונות של שלושה מכלי השיט שלפי הדיווחים ספגו אתמול פגיעות מגורם לא-ידוע ב"מתקפת החבלה" בנמל פוג'יירה שבאיחוד האמירויות. היום אישרה סעודיה כי שניים מכלי השיט הם מכליות נפט סעודיות, עובדה מעוררת עניין בהתחשב בכך שהפגיעה המסתורית באה בשעה של מתיחות גדולה מאוד בין איראן לארה"ב וחשש מפעולות עוינות של טהרן. סעודיה, מנהיגת העולם הסוני, נחשבת ליריבתה הגדולה של איראן, מנהיגת העולם השיעי.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

תקיפת אוניות ו מכליות ב איחוד האמירויות אונייה נורבגית (צילום: AFP, Emirati National Media Council)
חור בחלקה התחתון של האונייה הנורבגית אנדראה ויקטורי(צילום: AFP, Emirati National Media Council)

תקיפת אוניות ו מכליות ב איחוד האמירויות מכלית הנפט הסעודית אל מרזוקה (צילום: AFP, Emirati National Media Council)
מכלית הנפט הסעודית "אל-מרזוקה", היום(צילום: AFP, Emirati National Media Council)

תקיפת אוניות ו מכליות ב איחוד האמירויות האונייה א' מישל נושאת דגל האמירויות (צילום: AFP, Emirati National Media Council)
האונייה א' מישל, שגם היא נפגעה(צילום: AFP, Emirati National Media Council)

בתמונות שפורסמו בצהריים נראית בין השאר מכלית הנפט הסעודית "אל-מרזוקה" ומכלית הנפט "א' מישל", הנושאת את דגל איחוד האמירויות. עוד נראית האונייה הנורבגית "אנדראה ויקטורי", ובתחתיתה פעור חור כתוצאה מפגיעה.

 

איחוד האמירויות, נזכיר, הודיעה אמש כי ארבעה כלי שיט נפגעו בפעולת חבלה כלשהי ליד האמירות פוג'ייריה הסמוכה למצר הורמוז, מנתיבי השיט ומקווי אספקת הנפט העמוסים בעולם. היא לא מסרה כיצד בוצעה החבלה ומי לדעתה אחראי לה. בהודעה הבוקר שבה הודתה סעודיה כי שניים מכלי השיט שנפגעו אתמול בפעולת החבלה הם סעודיים, מסרה ריאד כי מדובר בניסיון לערער את הביטחון בקווי אספקת הנפט הגולמי.

מפת מצר הורמוז והמפרץ הפרסי ()

החברה הנורבגית שלה שייכת האונייה "אנדראה ויקטורי", שבתמונות שפורסמו היום נראה חור בחלקה התחתון, מסרה כי האונייה נפגעה מ"עצם בלתי מזוהה". עדי ראייה סיפרו לרויטרס כי צוללנים נראו היום בודקים את הנזק שנגרם לאוניות.

 

טהרן מתנערת: "צריך לחקור"

איראן, שמנהלת בשבועות האחרונים מלחמת מילים הולכת ומסלימה עם ארה"ב, ושהיערכות צבאית שלה באזור גרמה בשבוע האחרון לארה"ב להניע בעצמה כוחות במזרח התיכון, ניסתה היום להתנער מכל קשר לאירוע. משרד החוץ בטהרן מסר כי מדובר באירועים "מדאיגים ונוראים" וקרא לחקור את העניין. חבר פרלמנט איראני בכיר אמר כי ייתכן ש"מחבלים ממדינה שלישית" עומדים מאחורי הפעולה.

  (צילום: shutterstock)
נמל פוג'יירה. נתיב אספקה ראשי(צילום: shutterstock)

שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט הזהיר היום ממצב שבו המתיחות בין טהרן לוושינגטון תתלקח בלי כוונה של אף אחד מהצדדים לכדי עימות של ממש. לדברי סעודיה, בהתקפה אתמול לא היו נפגעים בנפש ולא נגרמה דליפת נפט, אולם ההתקפה הסבה נזק גדול לכלי השיט.

 

כחמישית מאספקת הנפט העולמית עוברת במצר הורמוז, בדרכה לאסיה, לאירופה, לצפון אמריקה ולמקומות נוספים. המצר מפריד בין איראן לחצי האי ערב, ובחודש שעבר איימו משמרות המהפכה של איראן, שעליהם הכריזה לאחרונה ארה"ב ארגון טרור, לחסום אותו.

תקיפת אוניות ו מכליות ב איחוד האמירויות מכלית הנפט הסעודית אל מרזוקה (צילום: רויטרס)
המכלית "אל-מרזוקה". מי מערער את הביטחון?(צילום: רויטרס)

סעודיה ואיחוד האמירויות, נזכיר, תומכות בסנקציות של ארה"ב על איראן, סנקציות שהוחרפו מאוד אחרי פרישתה של וושינגטון בהוראת דונלד טראמפ בשנה שעברה מהסכם הגרעין בין איראן למעצמות. בשבוע שעבר הודיעה איראן, בחלוף שנה מפרישתה של ארה"ב, כי גם היא מצמצמת כעת את מחויבותה להסכם, ואיימה לחזור בעוד חודשיים להעשיר אורניום לרמה גבוהה אם לא יימצא מענה לדרישותיה.

 

במסגרת ההסכם בין איראן למעצמות ב-2015 צמצמה איראן מאוד את תוכנית הגרעין שלה – ובתמורה הוסרו מעליה רוב הסנקציות שחנקו את כלכלתה. ישראל וטראמפ טענו לאורך כל הדרך כי מדובר בהסכם רע, שמאפשר לאיראן להמשיך בפעולות הטרור שלה בעולם באין מפריע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, Emirati National Media Council
חור באונייה הנורבגית באמירויות
צילום: AFP, Emirati National Media Council
מומלצים