סגור
שים לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חווית הגלישה הטובה ביותר | קרא עוד

    האישה מבשלת, הגבר מנהיג: כך הוזנח הייצוג השוויוני בספרי הלימוד

    התעלמות מייצוג שוויוני, היעדר מעקב אחר התוכן ושילוב דמויות נשיות "צנועות". דו"ח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מותח ביקורת על משרד החינוך שלא פיקח על ספרי הלימוד. השרה שאשא-ביטון: "לנקות סטריאוטיפים"

    אדיר ינקו











     

    בתחילת שנות ה-2000 נכתבו נהלים להסדרת הייצוג המגדרי בספרי הלימוד בבתי הספר, דו"ח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מותח ביקורת על התנהלות משרד החינוך - וטוען כי בפועל ההמלצות לא מיושמות. לפי הדו"ח גם חוזר מנכ"ל בנושא משנת 2015 בחר להתעלם מההמלצות הללו.

     

    הבנות מנקות ומבשלות - הבנים עוסקים בתורה
     

    "בני משפחת גלבוע - ותפקידיהם בבית"

    עוד עולה מהדו"ח, שהוזמן על ידי שרת הבינוי והשיכון ויו"ר הוועדה לזכויות הילד לשעבר ד"ר יפעת שאשא-ביטון, כי נהלים לייצוג של גברים ונשים בספרי הלימוד כלל לא הוסדרו בחינוך החרדי, הממלכתי-דתי והערבי. גם מחקרים על תוכן ספרי הלימוד נעשים לעיתים רחוקות מאוד - ורבים מהם נערכו בשנות התשעים ובתחילת שנות האלפיים.

     

    הנשים נסיכות, הגברים גיבורים

    במחקרים על ספרי הלימוד שנסקרו בדו"ח עולה כי "נמצאו סטריאוטיפים מגדריים מסוימים של נשים, אשר ממלאות תפקידים של אמהות, סבתות, נסיכות, גננות, מבשלות וכדומה, ומאופיינות כחלשות, יפות, ביישניות, פחדניות, צייתניות, פאסיביות וכדומה, ושל גברים אשר ממלאים תפקידים של מלכים, מנהיגים, שופטים, רופאים, חיילים, וכדומה, ומאופיינים כמצליחים, חזקים, גיבורים, מובילים, יוזמים וכדומה". בעקבות הממצאים, אמרה שאשא-ביטון כי "על משרד החינוך לבחון את התכנים בספרי הלימוד, לנקות את הסטריאוטיפים ולייצר את האיזונים הנדרשים".

     

    מתוך ספר לימוד

    כל ספרי הלימוד בבתי הספר מחויבים באישור האגף לספרי לימוד של משרד החינוך. האגף פועל על פי קריטריונים שונים, בהם גם מגדריים. חוזר המנכ"ל הגדיר ב-2015 שעורך מטעם הוצאת הספרים יוודא כי "בחומר הלמידה יש ייצוג נאות ונטול סטריאוטיפים של שני המינים ושל כל המגזרים בחברה הישראלית בהתאם לדרישות תכנית הלימודים", ואולם הוא לא מפרט על פי אלו קריטריונים הדבר ייעשה. במחוון של משרד החינוך לאישור הספרים לא נמצאה התייחסות לכמה היבטים אפשריים של ייצוג מגדרי שוויוני כמו הצגה שוויונית של התפקידים השונים שמבצעים שני המינים.

     

    בנוסף, על פי הדו"ח, "בחוזר המנכ"ל אין התייחסות לייצוג המגדרי הרצוי בספרי הלימוד לאוכלוסיות מיוחדות, בהן החינוך הממלכתי דתי, חרדים וערבים, למעט התאמת איורים להשקפת העולם החרדית והכנסת דמויות צנועות". הדו"ח גם מצביע על כך שבמשרד החינוך אין נתונים כמותיים או מידע אחר על בעיות או קשיים שעלו בתחום הייצוג המגדרי במהלך תהליכי ההערכה של האגף. "כפי הנראה לא נערך ניתוח שיטתי ורחב היקף של ייצוג מגדרי בספרי הלימוד בישראל מאז תחילת שנות האלפיים", צוין בדו"ח.

     

    ללא נשים: משפחה יהודית בספר לימוד

    על פי המחקרים שכן נסקרו, בולט במיוחד תת-הייצוג לנשים וסטריאוטיפים מגדריים בכל הנוגע לתפקידה של האישה בחברה ובמשפחה. במחקר מ-2002 שהדו"ח סקר, נמצאו לא פחות מ-96% אחוזים מתוך 130 הספרים שנדגמו עם ייצוג סטריאוטיפי. במחקרים שבדקו ספרי לימוד בחינוך החרדי הוסק כי הם "משקפים את אידיאל הצניעות, ועל כן כוללים ייצוגים חזותיים מעטים של נשים, כאשר ייצוגים אלו קיימים הם מופיעים לרוב בצורת איור ולא תמונה. הספרים משקפים את אידיאל הצניעות, ועל כן כוללים ייצוגים חזותיים מעטים של נשים".

     

    שדולת הנשים: "ממצאים מדאיגים"

    בשדולת הנשים הגיבו בחריפות לממצאי הדו"ח. "הממצאים העולים מן המחקר מדאיגים ומעידים על כך שנותרה כברת דרך ארוכה מאוד כדי לקדם שוויון מגדרי במערכת החינוך בישראל", נמסר מהשדולה. "לא מתקבל על הדעת שכבר קרוב ל-20 שנה לא נערך ניתוח שיטתי ורציני של ייצוג מגדרי בספרי הלימוד. שהילדות והילדים שלנו עדיין נחשפים במערכת החינוך הישראלית לסטריאוטיפים מגדריים מזיקים של נשים "נסיכות" ו"יפות" וגברים מנהיגים, מצליחים וחזקים.

     

    "גם העובדה שלנשים יש תת-ייצוג בספרי הלימוד מכעיסה ולא מותאמת לשנת 2019. חשוב להזכיר שלמרות שהחינוך לשוויון מגדרי במערכת החינוך בישראל מוגדר על ידי משרד החינוך כהוראה מחייבת, ככל הידוע לנו בפועל במרבית בתי הספר לא פועלות תוכניות לקידום שוויון מגדרי. עובדה זו יחד עם הממצאים העולים במחקר, מהווה קריאת השכמה עבור משרד החינוך להתחיל להבטיח שילדות וילדי ישראל מקבלים חינוך מגדרי אמיתי שייתרום ליצירת ישראל שוויונית וסובלנית יותר".

     

    יפעת שאשא ביטון

    "לצערי, תוצאות המחקר רחוקות מלהפתיע", אמרה שאשא-ביטון ל-ynet. "במהלך כהונתי כיו"ר הוועדה לזכויות הילד התרעתי לא פעם כי תפיסות סטריאוטיפיות, מגדריות וחברתיות, מועברות לדור הצעיר בתכנים של ספרי הלימוד באופן גלוי וסמוי, מעצבים עמדות ודרך החשיבה שמשפיעים בסופו של דבר גם על ההתנהגות. על מנת להביא לשינוי חברתי אמיתי, על משרד החינוך לבחון את התכנים בספרי הלימוד, לנקות את הסטריאוטיפים ולייצר את האיזונים הנדרשים".

     

    משרד החינוך מסר בתגובה כי "התלונות שהתקבלו לגבי ייצוג מגדרי נוגעות בעיקר לספרים שאינם באישור משרד החינוך. אין משרד החינוך יכול לקחת אחריות על ספרים שאינם מוגשים לאישור ונבדקו על-ידי צוותים של משרד החינוך.

     

    "יודגש שמאז שנערכו המחקרים המדוברים, סוגיית הייצוג המגדרי התחדדה באופן ניכר, ו'עלתה כיתה'. יחד עם זאת, האגף לספרי לימוד לומד את ממצאי הדו"ח, ובהתאם לצורך, ככל שמדובר בספרים מאושרים על ידי המשרד, נבצע תיקונים – באמצעות המוציאים לאור".