שתף קטע נבחר

בליכוד נערכים להקמת קואליציה זמנית צרה של 60 ח"כים

השעון מתקתק לקראת סיום הארכה שהעניק הנשיא לנתניהו, וממשלה עדיין לא נראית באופק. בעקבות האולטימטום של ישראל ביתנו, בליכוד נערכים להקמת קואליציה זמנית של 60 ח"כים ‑ בלי ישראל ביתנו. ליברמן: "אם לא תקום קואליציית ימין ‑ זה לא יהיה באשמתנו"

האם התסריט של בחירות 2015 יחזור על עצמו? גורמים בכירים בליכוד טוענים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן ברצינות את האפשרות להקים קואליציה זמנית של 60 ח"כים, ללא אביגדור ליברמן, זאת לנוכח הקשיים הרבים בניהול המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו.

 

גם בקדנציה הקודמת נתניהו הקים קואליציה צרה וזמנית של 61 ח"כים, עד שליברמן ומפלגתו הצטרפו לקואליציה והגדילו אותה ל-67 ח"כים.

ישיבת ממשלה  (צילום: עמית שאבי)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: עמית שאבי)

מהלך כזה יכול להצליח רק אם ליברמן יימנע או יעדר בהצבעה בכנסת על אישור הממשלה. אם ליברמן יחליט להתנגד בהצבעה לא יושג רוב להצגת הממשלה. בליכוד מעריכים, כי אם יגיעו לאופציה כזאת כמוצא אחרון, הרי ליברמן לא יתנגד בפועל כדי שלא יאשימו אותו כמי שהפיל ממשלת ימין.

 

המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו נתקל בלא מעט קשיים. ליברמן שב ומדגיש כי אין בכוונתו להתפשר על דרישותיו, לרבות חוק הגיוס, אלא שהן מתנגשות עם הדרישות של השותפות האחרות ובעיקר המפלגות החרדיות. השבוע הודיע כי אין בכוונתו להמשיך להיפגש עם נתניהו או עם יו"ר צוות המשא ומתן של הליכוד יריב לוין עד שיתקבלו דרישותיו.

 

לטענת גורמים בכירים בליכוד, נתניהו וצוות המשא ומתן מתקשים לפענח את אופן התנהלותו של ליברמן. "נראה כי הוא מחפש אליבי למה לא להיכנס לממשלה", אמרו הגורמים. למרות המתיחות בין הצדדים, מקורבים לנתניהו העריכו כי גם אם ליברמן יישאר מחוץ לממשלה, בשלב השבעתה הראשון לפחות, הוא לא יחבור לאופוזיציה. "ליברמן לא יאפשר הפלת ממשלת ימין", אמרו הגורמים.

אביגדור ליברמן  (צילום: אוהד צויגנברג)
מתקשים לפענח את התנהלותו. ליברמן (צילום: אוהד צויגנברג)

  

 

"מי שמחפש אשמים אם לא תקום קואליציית ימין שיסתכל על עצמו במראה", התייחס אתמול ליברמן למבוי הסתום בינו לבין נתניהו, "קחו אותנו ברצינות".

 

החזית מול ליברמן אינה הפלונטר הפוליטי היחיד. פחות משבועיים נותרו לסיום המו"מ הקואליציוני בין הליכוד לחמש המפלגות המיועדות להיכנס לממשלה, ועדיין אין התקדמות משמעותית במגעים. נתניהו התייחס אמש למשא ומתן התקוע והאשים את המפלגות האחרות באחריות למצב. "כמעט כל הסיעות, שמטבען הן קטנות, דורשות דרישות בלתי אפשריות שמתנגשות ב-180 מעלות אחת בשנייה", אמר נתניהו באירוע לזכר אהרון אהרונסון שנערך בעתלית.

 

"אני מעדיף להיות כאן מאשר במקום שבו מתנהל המשא ומתן הקואליציוני, שהופך לבלתי אפשרי. סיעה אחת ביקשה ארבעה תקנים לכל אחד מהח"כים שלה. ארבעה תפקידים, תכפילו את זה". נתניהו הוסיף: "אנחנו לא יכולים למוטט את כלכלת ישראל ואת תקציב המדינה. אני מאוד שמח להיות כאן יחד עם רעייתי ולהשתחרר קצת מהמשימה הזאת (המו"מ הקואליציוני) שלפעמים נראית אבסורדית". 

 

 

גורמים המעורים במשא ומתן הקואליציוני אמרו אתמול, כי "יש תחושה שהמשא ומתן תקוע, ואין התקדמות בנושאים רבים הנמצאים במחלוקת". אתמול בצהריים התקיימה פגישה בין צוותי המשא ומתן של הליכוד ואיחוד מפלגות הימין. גורם באיחוד מפלגות הימין אמר גם הוא כי "יש לא מעט מחלוקות בין הצדדים". הקיפאון נמשך גם מול כולנו. אתמול הייתה אמורה להתקיים פגישה גם עם צוות המו"מ של יהדות התורה, אך נציגי יהדות התורה דחו את הפגישה, כפי שכבר עשו מוקדם יותר השבוע.

 

ל"ידיעות אחרונות" נודע, כי הסיבה לדחיות החוזרות ונשנות היא מחלוקת פנימית בתוך יהדות התורה בנוגע לחוק הגיוס. בליכוד ביקשו לקבל מסמך שיבהיר מהי עמדת המפלגה בסוגיית הגיוס ומהם הקווים האדומים שלה, אך הזרמים והפלגים השונים במפלגה לא מצליחים להגיע להסכמה על נוסח מסמך שכזה.

 

המפלגה הקרובה ביותר לחתום על הסכם קואליציוני עם הליכוד היא ש"ס. יו"ר ש"ס אריה דרעי נועד אתמול עם נתניהו במעונו בירושלים, ונראה כי הסיכום קרוב. ש"ס לא מתנגדת לחוק הגיוס והיא צפויה לקבל שלושה תיקים, בהם תיק פנים מורחב.

 

גם חוק החסינות לא יורד מסדר היום, אלא אף צובר תאוצה. בחברת החדשות פורסם אתמול כי נתניהו ואנשיו החלו בתדרוכים לחברי סיעת הליכוד בנוגע לאופן בו יש "לשווק" את המהלך לציבור. נתניהו אומר בתדרוכים אלו: "מגיע לאזרחי ישראל ראש ממשלה במשרה מלאה. אחרי שאסיים את תפקידי אתמודד עם הדין. אזרחי ישראל ידעו מה מצבי ובחרו בי. אם הייתי חושב על טובתי האישית הייתי מנהל את המשפט כשאני ראש ממשלה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
ראש הממשלה בנימין נתניהו
צילום: EPA
מומלצים