שתף קטע נבחר

האיים הקטנים שמוצפים בפסולת פלסטיק

חוקרים מצאו באיי קוקוס שבאוקיינוס ההודי פסולת פלסטיק במשקל כולל של 238 טון. 25% מהפסולת - כלים לשימוש חד פעמי

בני אדם משליכים פסולת פלסטיק לים - והזרמים מביאים אותה לאיים המדהימים המוצפים בזבל: 414 מיליון חתיכות של פלסטיק נסחפו לאיי קוקוס שבאוקיינוס ההודי. כך עולה ממחקר חדש שבדק את השפעת הזרימה באוקיינוסים על פיזור פסולת הפלסטיק הנזרקת לים. המחקר פורסם השבוע ב-Nature Scientific Reports.

 

האיים שמוצפים בפסולת פלסטיק (צילום: AFP)
האיים שמוצפים בפסולת פלסטיק(צילום: AFP)

האיים שמוצפים בפסולת פלסטיק (צילום: AFP)
האיים שמוצפים בפסולת פלסטיק(צילום: AFP)

 

קבוצת חוקרים מצאו ב-27 האיים הקטנים, הנמצאים 2,100 ק"מ צפונית מערבית לאוסטרליה פסולת פלסטיק במשקל של 238 טון. בתמונות שצולמו באיים ניתן לראות את החופים מכוסים בפסולת פלסטיק רבה, שנסחפה עם הזרם.

 

ד"ר ג'ניפר לאברס מאוניברסיטת טסמניה, שעומדת בראש קבוצת החוקרים, אמרה כי תופעת זיהום הפלסטיק באיים היא רק "קצת הקרחון". לדבריה, היא חוקרת באיי קוקוס כבר 15 שנים: "אחת ההפתעות הגדולות במחקר הייתה שכשחפרתי במקום כדי לראות כמה פסולת קבורה והיכן, לפעמים הכמות לא צנחה לעומק, אלא נשארה על החוף".

 

ד"ר לאברס ויתר החוקרים חפרו בורות רבים בחופים של איי קוקוס וברובם נמצאו חתיכות פלסטיק. לדבריה, רוב הפסולת היא מיקרו-פלסטיק, כלומר חלקיקים קטנים מאוד של החומר. היא הוסיפה כי ההערכה היא שכמות פסולת הפלסטיק שכוסתה בחול בחופים גבוהה פי 26 מהפסולת שאותה רואים בשטח.

האיים שמוצפים בפסולת פלסטיק (צילום: מתוך המחקר)
האיים שמוצפים בפסולת פלסטיק(צילום: מתוך המחקר)

הזרמים המביאים את הפסולת לאיים (צילום: מתוך המחקר)
הזרמים המביאים את הפסולת לאיים(צילום: מתוך המחקר)

 

בקרוב - יותר פלסטיק מדגים

לפי דו"ח שפורסם בשנה שעברה, לפחות שמונה מיליון טונות של פלסטיק מושלכים בכל שנה לאוקיינוס – כמות השווה למשאית זבל אחת מדי דקה. "אם לא תינקט פעולה, הכמות הזו צפויה לגדול לשתי משאיות לדקה עד 2030 ולארבע משאיות לדקה עד 2050", נקבע בדו"ח. "בתרחיש שבו העניינים נמשכים כמו שהם, האוקיינוס צפוי לכלול טונה אחת של פלסטיק לכל שלוש טונות של דגים עד 2025, ועד שנת 2050 יהיה כבר יותר פלסטיק מאשר דגים".

 

מחקרים נוספים אירעו כי בעלי חיים, כמו דגים, אוכלים את חלקיקי הפלסטיק הקטנים - ולכן גם בני האדם האוכלים דגים עלולים להיפגע מהחומר. ד"ר לאברס אמרה כי העובדה שפסולת רבה של פלסטיק הגיעה לאיים המרוחקים - הנמצאים בין אוסטרליה לסרי לנקה - צריכה להדליק נורה אדומה.

 

החוקרים הוסיפו כי לפחות 25% מפסולת הפלסטיק שנסחפו לאיים, שבהם מתגוררים רק כ-630 בני אדם, הם לשימוש חד פעמי - כגון אריזות מזון, קשים, מזלגות וסכינים וגם מברשות שיניים. בנוסף נמצאו שם, כך על פי החוקרים, קרוב למיליון נעליים - שהושלכו לאוקיינוס. ד"ר לאברס קראה לצמצם את השימוש בפלסטיק: "צריך לבלום את מגיפת הפלסטיק".

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים