שתף קטע נבחר

מי עומד מאחורי דרישת האמריקנים מישראל לייבא צ'יפס קפוא ללא מכס?

דרישה אמריקנית לפתוח לייבוא ללא מכס גם צ'יפס קפוא מאיימת על מפעלי הצ'יפס המקומיים, שטוענים שמאחוריה עומד הזכיין הישראלי של מקדונלד'ס: "לא ניתן לו להכתיב מדיניות"

לא רק פירות וירקות טריים: במסגרת שיחות הסחר עם ישראל, האמריקנים דורשים לפתוח ליבוא ללא מכס גם צ'יפס קפוא, כך נודע ל"ממון". לטענת מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, הצ'יפס הקפוא נמצא ברשימת המועדפים של האמריקנים ליבוא לישראל ללא מכס, לצד תפוחי עץ, שקדים, גבינות קשות ועוד.

 

שר הכלכלה חתם על הקלות דרמטיות ביבוא אישי

מותג אסם ללא גלוטן - גם בישראל

האוצר: הרווחיות של 10 חברות המזון הגדולות עמדה על 12.7% ב-2016 - שיא של 20 שנה

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

לצד הציפייה להוזלת מוצרים והורדת יוקר המחייה, דרישה זו מהווה איום ישיר על יצרני הצ'יפס הקפוא הישראלי: תפוגן, מקבוצת קרור הנשלטת על ידי אנשי העסקים רוני גת ושלמה רודב (יו"ר בזק), מפעל פרי הגליל שבבעלות המשפחות שלום וקופרלי, בעלי רשת המזון חצי חינם, ומפעל מילוטל - שנמכר לאחרונה לבעלים פרטים מהצפון.

צ'יפס. "הצרכן לא ירוויח מהמהלך" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
צ'יפס. "הצרכן לא ירוויח מהמהלך"(צילום: ירון ברנר)

מפעלי הצ'יפס הישראליים צורכים כ-100 אלף טונות תפוחי אדמה בשנה, כשליש מגידול תפוחי האדמה לשוק המקומי, כך שגם מגדלי תפוחי האדמה המקומיים יפגעו.

 

המפעלים הישראלים טוענים שעמרי פדן, הזכיין בישראל של צרכנית הצ'יפס הענקית מקדונלד'ס, הוא זה שעומד מאחורי הדרישה האמריקנית, באמצעות קשרים במקדונלד'ס העולמית. עד 2015 הייתה תפוגן ספקית הצ'יפס של מקדונלד'ס ישראל ועקב סכסוך על תנאי הסחר, היא הוחלפה בייבוא. בשביל תפוגן עיתוי הדרישה אומלל, שכן החברה עומדת בפני סיום הקמת מפעל חדש לצ'יפס בעלות של 50 מיליון שקל בשער הנגב.

אינפו כלכלה צ'יפס ()
 

כזכור, לישראל הסכם סחר חופשי עם ארה"ב. מאז 1985 יש סעיף מיוחד בהסכם שמתיר לה להגן באמצעות מכסים על תוצרת חקלאית, ועל כן מוטל מכס בשעור גבוה של כ-50% על הצ'יפס המיובא. עד כה התקיימו שלושה סבבי שיחות בין נציגי משרד החקלאות ונציגי מנהל הסחר במשרד הכלכלה לבין האמריקנים, אך עקב הלחצים שמפעילים המגדלים הישראלים והעובדה שהשרים הרלוונטים יתחלפו בקרוב, ל"ממון" נודע שסבב השיחות הרביעי, שהיה אמור להתקיים החודש, נדחה.

 

בן אליהו טוען כי "הפעם דרישות האמריקנים חד-משמעיות - והצ'יפס כלול בהן". עם זאת, הוא מסביר ל"ממון" שהפחתת המכס לא תיעשה ביום אחד אלא בהדרגה: "ברור שאין לנו עניין להרוס פה ענפים שלמים. נצטרך במסגרת המו"מ לתעדף גידולים מהרשימה על חשבון גידולים אחרים. עדיף למשל לאפשר יבוא גבינות קשות ללא מכס, אבל להתעקש בתפוחים".

 

לדברי אושיק אפרים, מנכ"ל פרי הגליל, הצרכן לא ירוויח מהצעד. "הורידו מכס בטונה, את משלמת פחות על טונה? לא. לפני שלוש שנים פתחו מכסות של 6,000 טונות צ'יפס קפוא, מי הרוויח? המלונות לקחו חלק, ההמבורגריות לקחו חלק. הצרכן בסופר שילם אותו דבר. לא ניתן לעמרי פדן את התענוג והוא לא יכתיב מדיניות, אנחנו על זה".

 

כיום מחיר צ'יפס ישראלי קפוא נע בין 90 אגורות ל-100 גרם עד 2.27 שקל ל-100 גרם. לדברי מקורב לקבוצת קרור, המכסים נועדו לכסות את הפערים בין עלויות היצור הגבוהות בישראל לגידול תפוחי אדמה לעומת הגידול בחו"ל. "כל המהומה בשביל שגורם מסוים ירוויח מהיבוא. זה יגרום לנזקים אדירים", הוסיף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים