שתף קטע נבחר

סוף לעיכובים של ישראלים באוקראינה? הבנות בין ירושלים לקייב

משלחת מטעם משרד הפנים נפגשה עם בכירים בקייב והצדדים גיבשו מסמך הבנות לפתרון הסוגייה - שנבחן בימים אלה

 

ישראלים מעוכבים בשדה התעופה באוקראינה ()
נמל התעופה בקייב

משלחת בכירה מטעם משרד הפנים הישראלי נפגשה השבוע עם בכירים באוקראינה. הצדדים גיבשו מסמך הבנות לפתרון בעיית העיכובים במעברי הגבול בקייב.

 

בעקבות תלונות רבות על עיכובים של אזרחים ישראלים במעברי הגבול במדינה, שיגר שר הפנים אריה דרעי משלחת למדינה שכללה את מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה פרופ' שלמה מור יוסף, אחראי מעברי הגבול אמנון שמואלי, מנהלת האגף הקונסולרי במשרד החוץ סטלה ראפ, נספח משטרת ישראל בקייב איגור שמויש ויועץ השר רובי שמש.

 

המשלחת, שהגיעה כאמור השבוע לקייב, נפגשה עם סגנית שר הפנים המופקדת על מעברי הגבול ובכירים נוספים. בפגישה נכח גם שגריר ישראל באוקראינה יואל ליאון.

ישראלים ממתינים לאישור כניסה לקייב בשדה התעופה בעיר (צילום: אורן)
עיכוב ישראלים באוקראינה (ארכיון)(צילום: אורן)

במהלך הדיון העלו הנציגים הישראלים את הסוגייה שבמסגרתה נוסעים ישראלים רבים נאלצים להמתין שעות במעברי הגבול וכניסתם מעוכבת מסיבות שונות. בתום הפגישה גיבשו הצדדים מסמך הבנות, שנבחן בימים אלה.

 

גורם ישראלי שמעורה בשיחות אמר שלמעשה שתי המדינות הסכימו לסיים את המשבר. "נעשה מאמצים כבירים לצמצם את המספרים - וכפי שאמר המשורר: שקט יענה בשקט", הוסיף.

 

גירוש ישראלים משדות התעופה באוקראינה כלל באחרונה גם מקרים במסלולי VIP, שבהם משלמים תמורת זירוז התורים. נ' הגיע באחרונה למסלול כזה עם כמה חברים. "ידעתי שיש בעיות בכניסה לקייב ושהם מגרשים ישראלים בחזרה לישראל", סיפר. "כשהגענו לעמדה של החתמת הדרכונים השוטר שאל אותנו לאיזו מטרה הגענו. הסברנו שבאנו לטייל ויש לנו כרטיס טיסה חזור, ואוצ'ר למלון, ביטוח רפואי וכל מה שצריך. הוא אמר לנו לשבת בצד ולהמתין.

 

"הבחור משירות ה-VIP אמר לנו שבגלל שיש לנו דרכון ישראלי אנחנו לא ניכנס. אחרי המתנה של שמונה שעות ויחס משפיל ומזלזל, שבו שאלו אותנו עשר פעמים מה מטרת הטיול וענינו, נתנו לנו מכתב גירוש ברוסית", הוסיף.

 

נ' טען כי הוא וחבריו ביקשו לטוס ליעד אחר, וכי בשדה התעופה בקייב אישרו את הבקשה. הוא מספר כי קנו כרטיסי טיסה לרומניה דרך איסטנבול, אך לדבריו, בסופו של דבר אישרו להם בשדה לשוב רק לישראל. "אמרו שאנחנו צריכים להישאר כל הלילה ולחזור בטיסה למחרת. קנינו כרטיס חזרה לארץ באותו ערב בחברה האוקראינית. קנינו שלושה כרטיסי טיסה לטיול שלא התקיים. בזבוז של 1,000 דולר".

שראלים מעוכבים בשדה תעופה באוקראינה (צילום: יוחאי דהן )
"נתנו מכתב גירוש ברוסית" (ארכיון)(צילום: יוחאי דהן )

במרץ השנה עוכבו לפחות 30 ישראלים במשך שעות בנמל התעופה בוריספול בקייב. "הגעתי עם אחי, נכה צה"ל ובעלי, שגם הוא בעל נכות", סיפרה אז ל-ynet סיוון, אחת המעוכבים שהצליחה בסופו של דבר לעבור את ביקורת הגבולות. "יש המון נשים שהופרדו ממשפחותיהן ועוכבו בכניסה למדינה. זה מזעזע".

 

הדס, אחת המגורשים, סיפרה אז כי "אם מקודם רק גברים צעירים שביקשו להיכנס לאוקראינה היו צריכים לדאוג למסמכים שהיו מקלים על המהלך - כעת נראה כי ישנם כללים חדשים ולמעשה כל אזרחי ישראל צריכים לדאוג לאישורים למיניהם שיצדיקו את כניסתם".

 

שנים ראשונות מוצלחות

בפברואר 2011 נכנס לתוקף הסכם פטור הדדי מאשרות בין ישראל לאוקראינה. השנים הראשונות היו מוצלחות מאוד והעליה בתיירות ההדדית היתה דרמטית. בשנה שעברה ביקרו 300 אלף תיירים ישראלים באוקראינה ו-180 אלף אוקראינים בישראל.

 

הדברים החלו להשתבש כשאלפי אזרחים אוקראינים שהגיעו כתיירים לישראל החלו להגיש בקשות למקלט מדיני. בשל כך, ישראל החלה להחמיר את המדיניות כלפיהם והגבילה את כניסתם. באחרונה פורסם כי שרת החינוך של אוקראינה, ליליה גרינביץ', נאלצה לעבור בדיקות מביכות בכניסה לישראל.

 

בנוסף, אוקראינה הגישה תלונה על יחס לא הולם כלפי מלוויו של ראש עיריית קייב, ויטלי קליצ'קו, שהגיע לכנס ראשי ערים של משרד החוץ בירושלים. על פי התלונה, שני עוזריו של ראש העיר הופרדו מהמשלחת לבדיקת המטען שלהם ובשל כך גם ראש העיר התעכב בדרכו חזרה לארצו.

 

לפי נתוני משרד הפנים, בשנת 2017 ישראל סירבה להכניס 8,453 אזרחים אוקראינים ובשנת 2018 - 7,730. בתגובה, הרשויות באוקראינה להערים קשיים ולסרב את כניסתם של מאות ישראלים – לעתים 10, 20 ו-30 שהגיעו מאותה טיסה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן
ישראלים מעוכבים באוקראינה. ארכיון
צילום: אורן
מומלצים