שתף קטע נבחר

מכת הכשות נחשים בישראל: בן 9 אושפז לאחר שהוכש סמוך למדורה

ילד בן 9 הגיע לבית החולים הלל יפה לאחר שהוכש ברגלו מנחש. הארס החל להתפשט בגופו, גרם לנפיחות משמעותית, ישנוניות ופגיעה בראייה. הוא החל טיפול מיידי בנסיוב והתאושש

מכת הכשות הנחשים בישראל: ילד הובהל לבית החולים הלל יפה בחדרה לאחר שהוכש על ידי נחש ברגלו. הארס החל לחדור לגופו וגרם לפגיעה קשה מסכנת חיים. הוא טופל במהירות והתאושש ומצבו מוגדר טוב.

 

הילד, שי האושטיין, בן 9 תושב גבעת עדה, שיחק עם חבריו באזור מדורת ל"ג בעומר, שהיה מיושר ונטול עשבייה. הילדים התרחקו מעט מאזור המדורה לעבר אזור עם עשבייה, וחש פגיעה כלשהי בקרסול השמאלי.

 

ילד הוכש נחש הכשת נחשים (צילום: דוברת בי
הרגל שהוכשה. הארס התפשט בגוף(צילום: דוברת בי"ח הלל יפה)

 

"שי ניגש אליי ואמר שהוא חושב שהכיש אותו נחש", מספר אביו, הרמן האושטיין, "הוא הרגיש טוב אך דימם מהקרסול השמאלי. לקחתי אותו הביתה, אבל כבר ליד הבית הוא התלונן שאינו רואה טוב. מיד הזמנו אמבולנס לבית החולים".

 

במהלך הפינוי החל ארס הנחש לחדור לגופו ולגרום לתסמיני ההכשה: הוא הפך ישנוני, החל להקיא, והתלונן על טשטוש ראייה. בחדר המיון הוחלט להתחיל לו טיפול בנסיוב בעוד שהרגל שהוכשה התנפחה מאוד.

 

ילד הוכש נחש הכשת נחשים (צילום: דוברת בי
שי בן ה-9 באישפוז. שיפור במצבו(צילום: דוברת בי"ח הלל יפה)

 

"מדובר בהכשה קשה מאוד", הסבירה ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים, "הוא נשאר בהשגחה, הרגל עדיין מאוד נפוחה אך הוא מגיב טוב לטיפול. ההכשות של תום עונת האביב הן המסוכנות ביותר, גם אם הנחש קטן וצעיר, ייתכן שכמות הארס שתחדור לגוף תהיה רבה ומסוכנת. אם אפשר, כדאי לצלם את הנחש ולהראות את התמונה שלו עם ההגעה לחדר המיון, אם כי רוב ההכשות בישראל הן של נחש צפע".

 

צפע ארצישראלי. ארס רב גם בנחשים קטנים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
צפע ארצישראלי. ארס רב גם בנחשים קטנים(צילום: shutterstock)

  

הטיפול בהכשה: פינוי דחוף ללא תזוזה

בשבועות האחרונים נקראו צוותי מד"א לטפל ביותר מעשרה מקרי הכשות. הנחשים הארסיים בארץ הנם צפע ארצישראלי, אפעה, שפיפון הנגב, עכן גדול, עכן קטן, צפע עין גדי, צפע החרמון, והפתן השחור. מרבית הזמן הם מסתתרים מתחת או מאחורי סלעים ורוב פעילותם הינה באביב בשעות הערב המוקדמות.

 

הם לרוב אינם תוקפים בני אדם אלא רק מתגוננים. לפני ההכשה עשויים הנחשים להשמיע קולות איום כדוגמת לחישה, חיכוך גופם או תנועות מאיימות.

 

הנחש מכיש באמצעות נשיכה: ארס הנחש חבוי בבלוטות ומוזרק לנפגע דרך שיניהם החלולות. הנשיכה או עצם התקרבות הנחש גורמת לתגובת בהלה. הנפגעים מחווירים, סובלים מהזעה מרובה לעתים גם עד איבוד הכרה.

 

איך מטפלים?

1. הרגיעו את הנפגע: השכיבו אותו במנוחה מוחלטת כדי להקטין ככל האפשר את התפשטות הארס בגוף.

 

2. קבעו את הנפגע: במידת האפשר קבעו את הגוף ובמיוחד את הגפה שנפגעה, למניעת תזוזה. הסיבה: כל תזוזה מגבירה את זרימת הדם ומחישה את התפשטות הארס בגוף.

 

3. הזעיקו בדחיפות צוות מד"א: הצוות יפנה את הנפגע לבית החולים. אם אפשר הביאו צילום של הנחש, אם הספקתם לצלם והראו אותו לצוות בית החולים כדי לקבוע את סוג הארס ואת הטיפול הנכון.

 

4. אל תעשו: אין למצוץ את הארס, אין להניח חוסם עורקים על האזור המוכש ואין לקרר את אזור ההכשה, שכן הקירור אינו מועיל ואף עלול להחמיר את הנזק. יש להימנע ממתן משקה אלכוהולי לנפגע: האלכוהול מגביר את זרימת הדם ועלול להחיש את התפשטות הארס בגוף.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברת בי"ח הלל יפה
הילד שהוכש ואביו. הכשה חמורה
צילום: דוברת בי"ח הלל יפה
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים