שתף קטע נבחר

סוף לסכסוך? ישראל ולבנון הסכימו לשיחות על הגבול הימי

רשת "אל מיאדין" דיווחה כי הושגה הסכמה בעניין קביעת הגבול הימי, בישראל הכחישו - אך אישרו כי יש הסכמה על ניהול סבב שיחות. ההתקדמות מגיעה על רקע מסע דילוגים בין המדינות של סגן מזכיר המדינה האמריקני

ישראל ולבנון הסכימו להיכנס לסבב שיחות כדי לסיים את המחלוקת בעניין קביעת הגבול הימי בין שתי המדינות. ההסכם הגיע בתום מסע דילוגים של עוזר מזכיר המדינה האמריקני דייוויד סאתרפילד, שמתווך כבר יותר משנה בין ישראל ללבנון בסוגיה זאת.

 

רשת "אל מיאדין" הלבנונית פרסמה היום (ג') שהושגה הסכמה בין המדינות וכי לבנון קיבלה את אישורה של ישראל להצעה הלבנונית בעניין קביעת הגבול הימי. גורם במשרד החוץ הלבנוני אמר בנוסף שלא צפויים מכשולים בדרך למימוש ההצעה הלבנונית. בישראל הכחישו את הדברים ואמרו שאין הסכמה על קביעת הגבול אלא הסכמה על ניהול סבב השיחות.

שר האנרגיה הלבנוני מציג את האזור שבלב הסכסוך (צילום: AP) (צילום: AP)
שר האנרגיה הלבנוני מציג את האזור שבלב הסכסוך(צילום: AP)
סאתרפילד ביקר השבוע בלבנון ובישראל. בלבנון נועד עם ראש הממשלה סעד אל-חרירי. שלשום נועד עם שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ ועדכן אותו על שיחותיו בלבנון. מלשכת השר שטייניץ נמסר, כי השר שטייניץ הביע את הסכמת ישראל לסבב שיחות ישראלי-לבנוני בתיווך ארה"ב, במאמץ לסכם את הגבול הימי לטובת האינטרסים של שתי המדינות בפיתוח מאגרי הגז הטבעי והנפט.

 

סאתרפילד עושה מאמץ לסיים את השיחות בקרוב כדי להגיע להסכמה לפני שיסיים את תפקידו במשרד החוץ האמריקני ויחל בתפקידו החדש כשגרירה של ארה"ב בטורקיה. גורמים בישראל אומרים שיש נכונות מצד לבנון לפשרה.

 

שטח המים הכלכליים של לבנון מוערך בכ-22 אלף קמ"ר, בעוד שגודלו של "בלוק 9" שבלב המחלוקת הוא 860 קמ"ר. לאחרונה פרסמה לבנון מכרזים לקבלת הצעות מחברות זרות לחיפושי נפט בכמה אתרים בחופי לבנון, ובין היתר גם בשטחו של "בלוק 9".

אסדת קידוח במאגר תמר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אסדת קידוח במאגר תמר(צילום: רויטרס)

איום של חיזבאללה על אסדת גז ישראלית ()
איום של חיזבאללה על אסדת גז ישראלית
  

במכרזים זכו חברות מרוסיה, איטליה וצרפת. הלבנונים גם מתנגדים לבניית החומה הישראלית בגבול בין שתי המדינות – וזו עוד סוגיית שנמצאת בתיווך אמריקאי. האמריקאים מייחסים לתיווך הזה חשיבות רבה שכן הם חוששים שהמחלוקת הזאת סביב בלוק 9 והקמת החומה היא בעלת פוטנציאל הסלמה ונפיצות גבוהים ולכן לארה"ב עניין רב לסיים את המתיחות ובכך גם להחליש את הגורמים הקיצונים בלבנון בהנהגת חיזבאללה ובהשפעת איראן.

 

שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, טען בעת שכיהן בתפקיד שהמכרז לחיפושי נפט שפרסמה לבנון נעשה בשטח שלא שלה. ליברמן אף טען שזו תהיה טעות מצדן של חברות בינלאומית להשתתף במכרז הזה, דברים שגרמו לתרעומת רבה בקרב הלבנונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
אזור הגבול שבלב הסכסוך
צילום: AP
מומלצים