שתף קטע נבחר

תיעוד מתוך "מנהרת הדגל" של חיזבאללה בעומק 80 מ'

צה"ל נערך לאטום הלילה עם 600 משאיות בטון את המנהרה השישית והאחרונה שחדרה לישראל: "מצאנו בה אינטרקומים ומערכות אוויר וחשמל מתקדמות, שקיות שתן וכתובות על הקיר של חופרים עייפים"

 

 

600 משאיות עם אלפי קוב בטון נגד המנהרה האחרונה והגדולה ביותר של חיזבאללה: מבצע "מגן צפוני" שהחל לפני כחצי שנה עם איתור שש המנהרות של חיזבאללה שחדרו לשטח ישראל וחסימתן, יסתיים הלילה (יום ד') באופן מעשי עם איטום מה שבצה"ל מגדירים "מנהרת הדגל" של הארגון השיעי. היא נחצבה לעבר האזור הסמוך לשתולה וזרעית, בגליל המערבי, בעומק של כ-80 מטרים (כ-22 קומות), לאורך של כקילומטר - וחדרה עשרות מטרים לתוך ישראל.

 

צה"ל לא הרס עד כה את התוואי הענק וחסר התקדים, בעיקר כדי ללמוד על הפרויקט המגלומני של חיזבאללה ולחקור כל פינה בו עם מכשירי לייזר מיוחדים. גם הוותיקים והמנוסים שבקציני פיקוד הצפון התקשו להאמין בחודשים האחרונים למראה עיניהם כשבדקו את המנהרה. זו נחצבה באמצעות מקדח, לאורך שנים, על-ידי עשרות חופרים, ובאופן חשאי. המקדח שלף את חתיכות סלע הדולימיט הקשה, עם דחיסת מים, ובאמצעות כננת ומסועים, האדמה ופיסות הסלעים הועברו לאחור, לכפר השיעי ראמייה, אל פיר היציאה.

תיעוד מתוך מנהרת רמיה במסגרת מבצע
(צילום: אפי שריר)

תיעוד מתוך מנהרת רמיה במסגרת מבצע
(צילום: אפי שריר)

תיעוד מתוך מנהרת רמיה במסגרת מבצע
(צילום: דובר צה"ל )
המנהרה רחבה ונוחה יותר למעבר מאשר מנהרות חמאס. הדיפון הסלעי שלה היה טבעי, ומערכות חשמל ואינטרקום מתקדמות לצד מערכות אוורור - שבהם צה"ל השתמש בעצמו לאחר חשיפתה - אפשרו את השהייה בה לאורך יממות ארוכות ואף למעלה מכך.

 

כתובות בערבית שנותרו על הקירות במנהרה כללו פסוקים מהקוראן לעידוד החופרים, שמותיהם ותאריכי שהייתם במקום עוד משנים עברו, וכן סימונים הנדסיים מקצועיים לאומדן הגבהים וחישובי זוויות החפירה. חורים לכיוון מעלה העידו על הוצאת מוט החוצה לצורך התמצאות של החופרים במרחב.

 

"מצאנו גם מערכות כריזה, מסילות, קופסאות זיתים, דברי מזון ושקיות שתן של החופרים", סיפר קצין ההנדסה של אוגדת הגליל, סגן אלוף אבשלום דדון, ותיאר את תהליך הנטרול: "נזרים תחילה בטונייט ל'תפיסת' כלל החללים של המנהרה ואז את הבטון".

 

חיזבאללה חפר את המנהרה עד לגובה של שבעה מטרים מתחת לפני האדמה במכוון, כדי לפרוץ ממנה ביום פקודה. רק באתר המנהרה שתיאטם כעת, צה"ל חצב ביותר מ-100 נקודות שונות, עד ש"דקר" במדויק את התוואי המסועף.

תיעוד מתוך מנהרת רמיה במסגרת מבצע
(צילום: אפי שריר)

תיעוד מתוך מנהרת רמיה במסגרת מבצע
(צילום: אפי שריר)

במרחב ראמייה נחפרו עוד שתי מנהרות ושלושת המנהרות החודרות הנוספות שאותרו והושמדו התגלו אף הן במקבץ - באיזור מטולה, מול הכפר כילא. בצה"ל מתכוונים להשאיר חלק קטן מפתחי המנהרות בצד הישראלי מבלי לאטום אותן, למטרות הסברה דיפלומטית בעתיד.

 

בצה"ל הבהירו גם היום כי לא נותרו מנהרות חודרות לעבר ישראל, אך ככל הידוע יש מנהרות נוספות שחיזבאללה חפר וטרם חצו את הגבול. הפעילות בהן כניראה הופסקה הגם שטרם הושמדו.

 

המנהרות נחפרו בעיקר מול כפרים שיעים בסמוך לגבול שבהם השליטה של חיזבאללה חזקה. במקומות אחרים שבהם חיזבאללה יכול להשתמש כנתיב חדירה קרקעי, לפי ההערכות, נבנו מצוקים בגובה עשרות מטרים, לסכל מטרה זו. גם היום הבהירו בפיקוד הצפון שכל תלונה של תושבים בקרבת הגבול על רעש חשוד הובילה לבדיקה של צוות צבאי ייעודי לכך, אך באף אחד מהמקומות שבהם חשדו תושבים - לא אותרה מנהרה.

 

חיזבאללה עדיין מתכנן לפלוש לגליל

מטרת חיזבאללה הייתה להשתמש במנהרות לחדירה לישראל בפרוץ מלחמה עתידית, עם אלפי לוחמים סדירים ומיומנים של הארגון, כחלק מתכנית נסראללה לכיבוש הגליל. אלה אמורים היו להשתלט למשך שעות ארוכות עד כמה יממות, על תאי שטח נרחבים בישראל, להרוג עשרות אזרחים וליטול חטופים או בני ערובה.

 

בפיקוד בצפון מעריכים שחיזבאללה השקיע מיליונים רבים של דולרים בפרויקט המנהור החשאי, חרף משברו הכלכלי והסנקציות המתהדקות שחונקות את פטרונו העיקרי בטהרן. יחד עם זאת, מעריכים בצה"ל, חיזבאללה לא נטש את תוכניתו ההתקפית: סבך אדיר וצפוף שמכסה קטעים של אלפי דונמים לאורך 130 הק"מ של הגבול בין ראש הנקרה להר דב, יאפשר לו לנסות להחדיר לישראל את פלוגות "רדואן", הכוח המיוחד שנבנה למשימה זו.

 

תיעוד מתוך מנהרת רמיה במסגרת מבצע
(צילום: אפי שריר)

תיעוד מתוך מנהרת רמיה במסגרת מבצע
בפתח המנהרה(צילום: דובר צה"ל )
 

באוגדת הגליל גיבשו תכנית לתקוף ולהשמיד פלוגות רבות אלה. התחרות אפוא תהיה במהירות ההגעה של כוחות התגבור: מהצד הישראלי גדודי תגבור ויחידות מיוחדות שיוקפצו לגבול להדוף את פלוגות רדואן - ומהצד השני, אותן פלוגות מיוחדות של חיזבאללה שידהרו דרומה.

 

כך או כך, בצה"ל חיזקו את הרגל ההגנתית באוגדת הגליל מאז מבצע מגן צפוני והכפילו את כוחות השריון והארטילריה שמגנים על הגזרה באופן קבוע. חיזבאללה לא מעוניין בעימות צבאי עם ישראל בטווח הנראה לעין, לפי ההערכה בצבא, בין היתר בשל התאוששותו ממלחמת האזרחים בסוריה (שבה 70% מהאבידות שספג היו לוחמים מדרום לבנון) והמשבר הכספי הגדול שפוקד אותו.

 

יחד עם זאת, בצבא לא פוסלים תרחיש שלפיו פעולה חשאית שתיוחס לצה"ל לסיכול התעצמות חיזבאללה, למשל ביכולות של דיוק רקטות לטילים המגיעות מסוריה, תסתיים בהרוג של חיזבאללה ותגרור בשל כך תקיפת תגובה בגבול נגד מטרה צה"לית, כפי שכבר אירע בשנים האחרונות.

 

ב-40 ימי מבצע מגן צפוני אנשי חיזבאללה הורידו פרופיל אך בחודשים האחרונים, כפי שדווח אמש בוואינט, הם חזרו לפעילות גלויה מול ישראל וביתר שאת: מאות פעילי הארגון, בהם מפקדים חדשים שלא נראו בעבר, מכינים את התשתיות למלחמה הבאה עם ישראל, מצלמים את כוחות צה"ל כל העת. חלקם אף לובשים את מדי צבא לבנון. בצה"ל מעריכים כי חיזבאללה שולט לחלוטין בצבא הלבנוני, ובאירוע אמת אנשי הארגון ינהלו את הלחימה באופן מלא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
בתוך המנהרה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים