שתף קטע נבחר

להכריע מחבלים: השעון החכם שיתריע ללוחם במחסום

לפי נתוני צה"ל, לא פחות מ-7 פיגועים קשים בשנה האחרונה הסתיימו עם מחבל שברח. "חטיבה דיגיטלית" באוגדת איו"ש תעביר לכוח בשטח מודיעין מיידי מכלל החיישנים בגזרה על כל חשוד בסביבה, במקביל לחיזוק הנורמות המבצעיות

 


המערכת המסווגת שתעביר התרעות מודיעין - היישר ללוחם במחסום: שרשרת הפיגועים באזור יהודה ושומרון בשנה האחרונה הובילה את צה"ל לפתח ולחזק נורמות מבצעיות וטכנולוגיות חדשות במטרה לסכלם מראש – או לוודא כי הלוחמים יכריעו את המחבלים באופן מיידי במקרה של הפתעה.

 

בצה"ל מעריכים כי לפנינו תקופה נפיצה נוספת בגדה, אך במקום תרגילי פלוגה וגדוד באימון שלפני תעסוקה מבצעית - הכוחות מתמקדים בקליעה, קרב מגע, הכנה מנטלית וסימולטורים המדמים את מצבי הקיצון.

שעון חכם (צילום: דובר צה
השעון החכם ללוחמים ביהודה ושומרון(צילום: דובר צה"ל)

לוחמי צה
מערכת חכמה לקבלת התרעות מיידיות. לוחמי צה"ל באיו"ש(צילום: דובר צה"ל)

לוחמי צה
מידע מודיעיני - היישר ללוחמים במשטח(צילום: דובר צה"ל)

לוחמי צה
(צילום: דובר צה"ל)

לוחמי צה
(צילום: דובר צה"ל)

לוחמי צה
(צילום: דובר צה"ל)

בתוך כך, בשבועות האחרונים החלו באוגדה להפעיל את "חטיבה חכמה" - מערכת מסווגת המעבירה באופן מיידי התרעות שמתקבלות מסנסורים מודיעיניים היישר ללוחם בשטח. המערכת החדשה תסייע ללוחמים לסכל בזמן אמת פיגועים מתהווים, בעיקר על ידי מפגעים בודדים, שלגביהם קשה לייצר התרעה מודיעינית קונקרטית מאחר ואינם חלק מתשתית מאורגנת.

 

המערכת תבטל 'נקודות עצירה' שלמות בדרך מקבלת מידע מודיעיני גולמי ועד להגעתו ללוחם. המערכת תפעל תחת תפיסת "החטמ"ר הדיגיטלי", כך שמידע שמתקבל על חשודים בגזרה יגיע תוך שניות ללוחם שבשטח, ישירות וללא מתווכים.

 

הלוחם מצידו יקבל את המידע באמצעות שעון חכם שאותו יענוד, ויוצפן בהתאם לרגישותו המסווגת. השעון יזהיר את הלוחם מפני הולכי רגל חשודים שיתקרבו לעברו, לאחר עיבוד כלל הנתונים המתקבלים ממקורות שונים בגזרה - בהם מכ"מים ומצלמות שסורקות תאי שטח נרחבים ומוקדי חיכוך בגדה. זאת תוך היתוך המודיעין מכלל המקורות והטכנולוגיות שצה"ל מפעיל בפיקוד מרכז. המערכת נפרסה תחילה בחטמ"ר שומרון החולשת על גזרת שכם, ובהמשך תופעל ביתר הגזרות בגדה. 

לוחמי צה
לוחמים באוגדת איו"ש(צילום: דובר צה"ל)

לוחמי צה
(צילום: דובר צה"ל)

לוחמי צה
(צילום: דובר צה"ל)

לוחמי צה
(צילום: דובר צה"ל)

 

12 פיגועים בלבד מתוך 19 הסתיימו בהכרעה

לפי נתוני אוגדת איו"ש, מתוך 19 פיגועים משמעותיים שאירעו בשנה האחרונה, רק 12 הסתיימו בהכרעת האויב. בשבעה פיגועים מחבלים הצליחו להרוג או לפצוע ישראלים ולברוח ללא פגע, למרות נוכחותם של לוחמי צה"ל ברוב הזירות. בפיגוע שאירע באזור אריאל לפני כחודשיים, ובו נרצחו שני ישראלים, נמצאו ליקויים בתפקוד הכוח שהגיב בצורה לא מבצעית, זולת תגובת מפקד הכיתה שהספיק לירות ושל הלוחם שנהרג, סמ"ר גל קיידאן.

 

לקחים משורת כשלים שאירעו בפיגועים דומים, שלושה חודשים קודם לכן בגזרת רמאללה, לא יושמו בפיגוע בצומת אריאל. יתרה מכך, בעוד שבגדוד התותחנים שלוחמיו "ספגו" את הפיגוע ליד אריאל - ובצה"ל החליטו להדיחם ולרשום הערה למפקד הגדוד - לא כך היה ביחס לשרשרת הכשלים המבצעיים והערכיים בגדוד נצח יהודה, שהיה אחראי על גזרת רמאללה לפני כחצי שנה ותחתיו אירעו שורה של פיגועים שהותירו הרוגים ופצועים ישראלים - ומחבלים שברחו.

 

לצד שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, דרך מבצעית נוספת לצמצם פיגועים בנשק חם היא לייבש את ביצת ייצור כלי הנשק העצמי. מתחילת השנה צה"ל החרים כ-270 כלי נשק, לעומת כ-400 שהוחרמו מפלסטינים לאורך כל 2018.  מתחילת השנה נעצרו יותר מ-1,000 חשודים בטרור, ולפי צה"ל הוחרמו כ-450 אלף שקלים שיועדו לצורכי טרור.

 

החרמת כלי הנשק המיוצרים באופן עצמאי מביאה לעליית מחירים, שזינקו מ-1,500 שקלים ל-3,000 ו-4,000 שקלים. יש לציין כי באוגדת איו"ש מתכוונים להמשיך במדיניות המבדילה והמדייקת בין 98% מהאוכלוסייה הפלסטינית שאינה אלימה ולא חותרת לכך, לבין הקבוצה השנייה שבקצה: מאות מחבלים פוטנציאליים היכולים לפגע בטווח זמן מיידי ולהבעיר את השטח.


פורסם לראשונה 02/06/2019 16:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
השעון החכם ללוחמים
צילום: דובר צה"ל
מומלצים