שתף קטע נבחר

מול חיזבאללה בגולן: "מפלצת המודיעין" של צה"ל בגבול

התשובה להתעצמות חיזבאללה בסוריה: מערך מודיעיני עצום ליד הגבול מאגד מאות מפענחים, תצפיתניות וקצינים מ-8200, 9900, 504 ואיסוף קרבי. מולם: מערך תצפיות של ארגון הטרור, שמסייע לאסד לשקם את צבאו, עם יכולות גרילה מוכחות: "עדיין לא קרוב לדרום לבנון, אבל מדאיג"

 

 

הזחילה השקטה של חיזבאללה לגולן הסורי לא נעצרת – מול "מפלצת המודיעין" שצה"ל מקים מולו: שתי התקריות החמורות בשבוע האחרון ברמת הגולן, במהלכן נורתה אש נ"מ לעבר מטוסי קרב של חיל האוויר ושתי הרקטות ששוגרו לעבר החרמון, ניפצו סופית את התקווה, אם הייתה כזו, שהתייצבותו מחדש של צבא אסד בגולן הסורי באוגוסט שעבר, תחזיר את השקט לגזרה שנהנתה ממנו במשך כארבעה עשורים.

 

המצב החדש בסוריה: למה חזרה ישראל לתקוף | פרשנות

 

עדיין לא ידוע בוודאות מי עומד מאחורי הירי לעבר ישראל בשני המקרים, אך הם מעידים על המציאות השברירית והמסוכנת שאליה צה"ל נערך ברמת הגולן: צבאו של אסד אמנם ניצח את המורדים וסילק אותם מקו המגע עם ישראל, אך אובדן השליטה בשטח מביא את חיזבאללה, שנחשב לאיום מספר אחד על ישראל, לחבוק אותה גם בצדו המזרחי של גבולה הצפוני, בחזית חדשה שהולכת ומתבססת לאיטה.

ביקור בחמ
מערך שלם של איסוף ועיבוד מודיעין. המתחם הסודי סמוך לגבול(צילום: דובר צה"ל)

ביקור בחמ
(צילום: דובר צה"ל)

פקחי או
"זה עדיין לא כמו בדרום לבנון, אבל מדאיג". דגל חיזבאללה ליד גבול לבנון-ישראל(צילום: AP)

בימים אלה משלים צה"ל הקמה של יחידה מודיעינית חסרת תקדים בהיקפה ובטיבה: מערך שלם של איסוף ועיבוד מודיעין, בתוך מכלול וגדול ומסווג שממוקם באוגדה המרחבית בשן (210), החולשת על הגולן.

 

מעולם לא הייתה לאוגדה מרחבית, שאחראית על משימת ההגנה בגבולות, כוח מודיעיני גדול, חזק ונגיש כל כך. מאות מפענחים, אלחוטנים, מנתחי שטח, חוקרים, קציני בינה מלאכותית ותפקידים מיוחדים, מפעילי סוכנים, מנטרי ידיעות ותצפיתניות - כולם מרוכזים במתחם סודי, קילומטרים מהגבול.

 

מולם, במרוץ נגד השעון, עומד אבו חוסיין סאג'ד, פעיל בכיר בחיזבאללה שהופקד על הקמת התשתית הצבאית בגולן. צה"ל חשף את זהותו בתחילת השנה, אך ההתארגנות לא סוכלה. סאג'ד ועשרות מאנשיו מנסים לגייס מאות פעילי טרור, בעיקר מקומיים, ברמה הסורית, עם תקציב לשכר עבורם שקיבל מבכירי הארגון בלבנון.

ביקור בחמ
"לאסד אין אינטרס להדליק את הגבול איתנו". סגן אלוף ל'(צילום: דובר צה"ל)

"כרגע הם ברמה של 'גרעין הקמה' שמיועד לפעול נגדנו בתרחישים שונים. זה לא איום מיידי אך זה מטריד אותנו", הסביר ל-ynet קצין המודיעין של האוגדה, סגן אלוף ל'. "הם מנסים גם כעת לאתר נכסים שמהם יפעלו נגדנו. הם מנסים להשיג גם אמצעי לחימה, ואנו מנסים להשפיע על זה. הם גם מתאמנים בגולן הסורי ומסיירים בגדר כדי לאסוף מודיעין על כוחותינו. לעיתים הם עושים זאת כאשר הם לובשים מדים של הצבא הסורי (בדומה לפעילי חיזבאללה בדרום לבנון שמתחזים לחיילים מקומיים, כפי שדווח ב-ynet לפני כשבוע, י.ז). אנחנו ממשיכים לצבור כאן כוחות ויכולות מודיעין נגד האיום המתהווה הזה".

 

מחיזבאללה לצבא אסד: נ"ט ומטעני חבלה

לפני כשנה, במבצע נרחב שכונה בחיל האוויר "בית הקלפים" ובצה"ל הירוק "שחמט", הותקפו בלילה אחד עשרות רבות של יעדים ברחבי סוריה בתגובה לירי איראני של 32 רקטות לעבר החרמון. בין היתר, הותקפו גם עמדות תצפית שהוקמו בחצר האחורית של ישראל, ממש בקרבת גדר המערכת בגולן.

 

"הוקם מערך של תצפיות מולנו, שנפרס מהחרמון ועד למשולש הגבולות עם ירדן. חלק קטן ממנו נפגע לפני כשנה בתקיפות שלנו, והוא כולל יכולות מעקב אבל בעיקר תצפית", מודה הקמ"ן האוגדתי, ימים ספורים לפני שצה"ל תקף שוב, אתמול לפנות בוקר, חלק מעמדות תצפית אלה, בתגובה לשתי הרקטות ששוגרו במוצאי שבת לעבר החרמון.

מפה (צילום: דובר צה
פעילות התשתית החדשה בגולן הסורי(צילום: דובר צה"ל)

התארגנות זו מכונה בצה"ל "תיק הגולן", ונדמה שדבר לא עוצר אותה או מרתיע אותה. היא פועלת בנפרד ובמקביל ל"מפקדת הדרום" של חיזבאללה, בראשות חאג' האשם, שיושבת בגלוי בדמשק, לאחר שסייעה לצבא אסד בשנים של מלחמת האזרחים.

 

"מפקדת הדרום" טרם התקפלה ללבנון, ולא צפויה לעשות זאת בקרוב. קציניה הוצמדו למפקדי גדודים, חטיבות, אוגדות וגייסות של צבא אסד, גם אלה שנפרסו מחדש בקו המגע עם ישראל. זאת, כדי לייעץ להם, לעזור בשיקומם ובעיקר לגרום להם לפעול בצורה מודרנית ויעילה, ביום פקודה.

 

 

יועצים אלה מביאים לצבא הסורי המסורבל, הממוכן והמיושן, שספג מהלומה אנושה בשנים האחרונות, את מה שאין לו: יכולות גרילה סמי-צבאיות, מהירות וחדות, לפגע בצה"ל - בעיקר בתחום הנ"ט המתקדם ומטעני החבלה. ברקע: הידע והיכולות המתקדמות של הצבא הרוסי, המומחים האיראנים וקציני השטח של חיזבאללה, שלא ממהרים, כאמור, לעזוב את סוריה.

 

"התמורה למגויסים הסורים - מאות לירות בחודש, ישירות מלבנון"

"אין נוכחות קבועה של איראנים בגולן", מבהיר סא"ל ל'. "אנחנו כן רואים מאידך סימנים חיוביים אחרים להתייצבות כמו חזרה של הגדוד של אונדו"ף לעמדותיו בצד הסורי וחיילי משטרה צבאית של רוסיה, שפרוסים במחסומים באזור, מבצעים בידוקי פתע ועוזרים לייצב את האזור מחדש. אין פה גם כפרים שיעיים שבהם חיזבאללה יכול להתבסס בקלות כמו בדרום לבנון, אבל יש לו כאן את הצבא הסורי שאיתו הוא נלחם כתף אל כתף ואוכלוסייה מקומית שמעולם לא הייתה במרכז ההשקעה של המשטר, ולא בכדי כונתה 'חוראנית'".

 

 

לדברי הקצין, "חיזבאללה לא קונה כפרים פה אבל בהחלט מגייס פעילים מקומיים, ומשלם להם שכר ישירות מלבנון בסך של מאות לירות סוריות בחודש. בעוד ש'מפקדת הדרום' של חיזבאללה פועלת מתוך הבסיסים של הצבא הסורי, 'תיק הגולן' פועל בחשאי, בתוך הכפרים והעיירות".

 

-צה"ל השקיע מיליונים בסיוע לסורים שבגולן. "שלח לחמך" מוכיח עצמו כעת מול התארגנות זו של חיזבאללה?

"יש לפרויקט 'שכנות טובה' השפעה רכה וישירה על אלפי סורים שטופלו אצלנו. אני מעריך שאבא סורי לא ימהר לפעול נגדנו אם אשתו ובנו טופלו בישראל. זה לא מקל על המאמצים של חיזבאללה ואנו רואים זאת בחלק מהמקומות".

סיוע הומניטרי של צה
"אבא סורי לא ימהר לפעול נגדנו אם אשתו ובנו טופלו בישראל". צה"ל סייע לאלפי סורים במסגרת פרויקט "שכנות טובה"(צילום: דובר צה"ל)

-אם אתה מתמסד וגדל כך, זה אומר כנראה שתהליך דומה קורה בחיזבאללה בצד השני של הגבול. זה מדאיג.

"אנו לא רוצים שדרום סוריה תהפוך לדרום לבנון וזה לא קרוב. זה לא יגיע לממדים האלה אבל יש כאן התהוות מדאיגה. הגיע לכאן הרמטכ"ל כוכבי שביקש מאיתנו לדעת מה פעילי חיזבאללה עושים כאן ביום יום. אם הם יפעלו נגדנו בשגרה, אני מניח שזה יהיה בחתימה נמוכה ככל הניתן, כי לאסד אין אינטרס להדליק את הגבול איתנו".

 

100 מסכים ומגוון כומתות

ביקור בחמ"ל המרכזי של מכלול המודיעין חושף כ-100 מסכים בגדלים שונים, שמכסים כמעט כל פינה בקירות החדר המלבני ובשולחן המותאם שבמרכזו. מגוון של כומתות יש כאן: הירוק בקבוק של אמ"ן והצהוב מדבר של האיסוף הקרבי, מארחים לעיתים את האדום מהיחידות המובחרות או את האפור עכבר של חיל האוויר.

 

בחמ"ל הסמוך, הקטן יותר, המכונה "בוטיק", תצפיתניות מבצעות איסוף חיובי, יזום, על דמויות שצה"ל עוקב אחריהן. יש להן את המר"ס (מערכת רבת סנסורים), מערכת התצפית המתקדמת ביותר, שמשלבת באופן מיידי ואוטומטי, עם מצלמות ברזולוציה גבוהה לעומק שטח האויב, ומכ"מים מהירים, אחיזה גבוהה בשטח.

חסן נסראללה חיזבאללה (צילום: AP)
"חיזבאללה מגייס פעילים מקומיים ומשלם להם שכר חודשי של מאות לירות סוריות ישירות מלבנון". נסראללה(צילום: AP)
 

זיהוי של שיירת רכבים בכביש באזור על-ידי התצפיתנית מוזרם מיד למפעילי כלי הטיס הבלתי מאויש של חיל האוויר. רמז מהשטח שקופץ למסך של המפענחים וכל שינוי זעיר בתמונת הלוויין הטרייה של יחידות סוריות, שמפיקים חיילי יחידת 9900, מתורגמים מיידית למשימה של חיילי 8200.

 

"טפטוף המידע פה בין כולם הוא הדדי. קצה חוט מהמודיעין גורם מיד לתצפיתנית לבדוק את האזור. פתאום יש שיח בין אלחוטן לתצפיתנית, בין חוקר למפעיל", הסביר סא"ל ל'. "את מיקוד המשימות אני נותן לפי סדר עדיפות, שנקבע עם מפקד האוגדה בהערכת המצב. זה מאפשר תוצר מודיעיני אחיד בדיוני הערכות המצב ומחדד את הזהויות של כל בעלי התפקידים. בכך גדלה האפקטיביות המבצעית. סגירת המעגלים כך מתקצרת, כולל במבצעים שעשינו בחודשים האחרונים: מזהים כוח אויב, מכריזים נוהל רלוונטי וכל אחד תופס את עמדתו".

ביקור בחמ
"טפטוף המידע בין כולם הוא הדדי" (צילום: דובר צה"ל)

בינתיים השקט והפסטורליה חזרו לרמת הגולן, זמנית כמובן. מרחוק ניתן לראות את צוותי הקרב החטיבתיים של צבא סוריה, שנפרסו מחדש במרחב, עם חי"ר מקדימה, טנקים מאחוריהם (T-62 ו- T-55 הישנים לצד מעט טנקים מסוג T-72, החדשים יותר) ובעורף, סוללות ארטילריה ונ"מ.

 

"טוב לנו שהצבא הסורי יהיה חזק ולגיטימי וישלוט בשטחו, אבל כשהוא חוזר הנה עם גורמי חיזבאללה, זה הופך להיות בעיה. כך הצבא הסורי יושפע מיכולות וניסיון חיזבאללה, יהפוך ליותר היברידי, ולא רק יתבסס על שריון ותותחים", הזהיר קמ"ן האוגדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל, AFP
מערך מודיעיני ענק מול מחבלי חיזבאללה
צילום: דובר צה"ל, AFP
מומלצים