שתף קטע נבחר

מתניהו אנגלמן: "מוסד המבקר - מאבני היסוד של מדינת ישראל"

מבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן, הודה לראש הממשלה ולחברי הכנסת שתמכו במועמדותו ואמר כי הוא "נכנס לתפקיד בענווה גדולה". אנגלמן יהיה הראשון מזה עשרות שנים שנבחר לתפקיד מבלי שהיה שופט

 

מבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן, התייחס בצהריים (שני) לראשונה להיבחרו לתפקיד ואמר כי "מוסד המבקר הוא מאבני היסוד של מדינת ישראל". 

 

"זהו כבוד גדול עבורי ועבור משפחתי", אמר אנגלמן בפתח דבריו לאחר שנועד עם אדלשטיין וחברי ועדת הקלפי בלשכתו של יו"ר הכנסת. "אני נכנס בענווה ורואה לנגד עיניי את טובת המדינה ואזרחיה. אני מודה לראש הממשלה ולחברי הכנסת על נתמיכה במועמדותי".

 מבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן במסע
מבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן (צילום: עמית שאבי)


 מבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן במסע
(צילום: עמית שאבי)

אדלשטיין פתח את דבריו בברכות ואמר: "אני רוצה לברך בשמי ובשם הכנסת כולה את מבקר המדינה הנבחר שחרף התהפוכות הפוליטיות והמתח, נבחר בבחירות דמוקרטיות וחשאיות". יו"ר הכנסת אמר לאנגלמן בחיוך כי "מיותר לומר שללשכה שלי אתה תגיע הרבה פעמים בשבע השנים הקרובות".

 

אנגלמן, רואה חשבון במקצועו שכיהן כמנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה עד לאחרונה, נבחר בהצבעה חשאית ברוב של 67 חברי כנסת שתמכו בו לעומת 48 שהתנגדו. אנגלמן, שיהיה הראשון מזה עשרות שנים שנבחר לתפקיד ללא עבר כשופט, צפוי לכהן בתפקיד במשך שבע שנים.

 

חברי מפלגת ישראל ביתנו תמכו בו בהצבעה חרף המשבר עם הליכוד שהוביל להכרזה על בחירות חוזרות. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן, הודיע היום כי חברי מפלגתו יתמכו במועמדותו של אנגלמן. "עמדתנו ברורה, התחייבנו לליכוד לתמוך במועמד שלהם - מתניהו אנגלמן. אני מכיר היטב את המועמד השני, גיורא רום ומעריך מאוד את האיש, אבל אצלנו מילה זו מילה".

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנבחר, בפגישה עם יו
אנגלמן עם חברי ועדת הקלפי

 

מתניהו אנגלמן הוא בין המתמודדים לתפקיד מבקר המדינה ()
 

גורם בליכוד שהתייחס לבחירה באנגלמן אמר כי "זהו ניצחון ענק לנתניהו בהצבעה על מבקר המדינה. התמיכה באנגלמן היא הצבעת מחאה נגד הניסיון להחליף את הרשות המבצעת בגורמי ביקורת שלא נבחרו. זאת התפיסה של המבקר הנכנס כפי שהביע אותה בפגישות עם הח"כים. ראש הממשלה נרתם אישית לטלפונים ולחץ על הח"כים לטובת הבחירה בו, יחד עם השר אלקין וראשי הסיעות. ח"כים רבים ציינו כי הם התרשמו מאוד מניסיונו של אנגלמן ומכוונתו לבצע שינויים במערכת כך שהיא תבצע ביקורת ותיקון ולא ניהול בפועל שמחליף את גורמי הממשלה".

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לבחירתו של אנגלמן ואמר: "ברכות מעומק הלב למבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן. מוסד מבקר המדינה הוא מהמוסדות החשובים והמרכזיים בדמוקרטיה הישראלית וכוחו בעצמאותו. מבקר המדינה מסמל מחויבות בלתי מתפשרת לשלטון החוק ולביקורת עצמית יעילה ונוקבת, ללא מגור ללא מורא".

 

מבקר המדינה היוצא שוחח מוקדם יותר עם אנגלמן ובירך אותו על היבחרו. השניים קבעו להיפגש ולהתחיל בתהליך העברת התפקיד, ושפירא איחל למחליפו בהצלחה. ראש הממשלה בנימין נתניהו לאנגלמן ובירך אותו על בחירתו. "אנשים התרשמו מהיושרה והמקצועיות שלך", אמר נתניהו. "אתה תעשה עבודה נהדרת ואני בטוח שתפעל לטובת המדינה ולטובת אזרחי ישראל - בלי שום שיקול אחר".

 

גם בנט, מקורבו של אנגלמן שעבד יחד איתו במועצה להשכלה גבוהה, אמר כי "מתניהו אנגלמן הוא משרת ציבור במלוא מובן המילה. מתניהו הוכיח את עצמו כמנכ"ל המל"ג כאדם ערכי, מקצועי ומסור".

 

בתחקיר שפורסם ב-ynet על כהונתו כראש המל"ג, עלו עדויות של חברי המועצה על התנהלות כוחנית ובעייתית, על נטילת סמכויות באופן עקבי ובהיקף נרחב, ועל קדנציה שמאופיינת בסכסוכים עם עובדים ועם חברי הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת). מנגד, אחרים הסבירו שאנגלמן דוגל ומאמין בישירות ובחר להוביל תהליכים משמעותיים במועצה - בניגוד לדעתם של רבים מחבריה ומעובדיה.

 

מועמדותו של אנגלמן על-ידי סיעות הקואליציה הייתה מפתיעה במידת מה, כיוון שעד לרגע סגירת רשימת המועמדים, לפני כשבועיים, הציעה הקואליציה לתפקיד גם את עו"ד מיכל רוזנבוים. המועמדת המועדפת על החרדים קיבלה בתחילה את תמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונחשבה למובילה על פני אנגלמן, אולם ברגע האחרון ראש הממשלה החליט לסגת מהחלטתו והודיע לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן כי הוא מסיר את התמיכה בה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
מבקר המדינה הנכנס מתניהו אנגלמן
צילום: עמית שאבי
מומלצים