שתף קטע נבחר

ראש אמ"ן: רוסיה מייצרת חיכוכים חצי יזומים - כדי שתוכל לפתור אותם

אלוף תמיר היימן התייחס להשפעה ההולכת וגדלה של הרוסים באזור: "אם תחפשו שחקן עולמי שמדבר עם כולם כנראה תגיעו לשחקן הרוסי". על המצב ברשות הפלסטינית: "מתחילה היערכות ליום שאחרי אבו מאזן"

  

 

ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, אמר היום (ד') בכנס במרכז למורשת מודיעין במסגרת התערוכה הביטחונית ISDF באקספו תל אביב, כי ניתן להרגיש את הדומיננטיות של רוסיה באזור, וציין כי "היא מייצרת את החיכוכים באופן חצי יזום ומבקשת להיות רלוונטית לפתרונם באמצעות נוכחותה באזור".

 

היימן דיבר על המצב בסוריה ואמר כי "צבא סוריה משתקם מהר ממה שחשבו. בשל הלחץ הרב מימדי של ישראל ישנה בלימה מסוימת של ההתבססות האיראנית במדינה, אך עדיין לא עצירה".

 

לגבי איראן ציין ראש אמ"ן כי היא "עדיין מהווה מרכז כובד אזורי במזה"ת, ומשפיעה באמצעות הפצת הטכנולוגיה שלה והכסף שהיא מעבירה לכלל השחקנים באיזור. היא מצויה תחת לחץ אדיר אמריקאי שמגביר את הסבירות להפרת הסכם הגרעין אבל לא הכרח ריצה לפצצה".

ראש אמ
היימן במהלך הכנס. "מתכוננים ליום שאחרי אבו מאזן"(צילום: יששכר רואס)

הוא טען כי לפי הערכות אמ"ן "יכולות הטילים המדויקת של חיזבאללה אינה מבצעית, אך הדברים עדיין נמצאים תחת מעקב". הוא הוסיף כי "לבנון מצויה תחת לחץ אמריקאי שקצת השתנה מאז פומפאו, וזה דחף את חיזבאללה לספק מספר הצהרות על עניין הטילים המדויקים. אך אנחנו לא צריכים את נסראללה כדי שיגיד לנו מה מצב הפרויקט. אנחנו מכירים זאת טוב ממנו וכל מה שהוא חשף מוכר ולמיטב הבנתנו היכולות של הטילים, לא מדויקות".

 

עוד אמר כי "אנחנו מכירים את המעורבות האיראנית בניסיון לייצר השפעה רבה יותר על ייצור והסבה של רקטות בתוך לבנון וגם על זה אנחנו עוקבים".

 

היימן התייחס גם למצב ברשות הפלסטינית: "יש היערכות מסוימת בדרגי השטח ברשות ליום שאחרי העברת השלטון מאבו מאזן. יש שינויי חוקה כדי לאפשר מציאות נוחה יותר למתחרים. המצב הכלכלי שלהם הוא סביר, והמנגנון עוד מתפקד היטב".  

 

על השפעת סבב הלחימה האחרון בדרום אמר כי "אחרי צמד ימי הקרב האחרון שקרוי "גן סגור", החמאס מאוד לא היו רוצים מלחמה, ונמצאים עמוק ברצון להישאר בנתיב מסוים של הסדרה, בו הם מצפים לקבלת תמורות מסוימות. יש להם מחויבות לריבונות שהולכת וגוברת וזה יוצר מתחים בתוך החמאס בין יצירת ריבונות ובין דאגה לתשתיות. זה מרתק לראות את התהליך שחמאס עובר".

 

לגבי הג'יהאד האסלאמי אמר כי פוטנציאל הנפיצות עדיין גבוה עקב "חבות ריבונית נמוכה מאוד" וכי הארגון "עדיין תופס עצמו כגוף התנגדות, על אף שמרוסן ומתואם".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יששכר רואס
תמיר היימן
צילום: יששכר רואס
מומלצים