שתף קטע נבחר

כבר לא הלוזר הנצחי: דב נבון חוגג 60

כבר יותר מ-25 שנים שהוא מככב על מסך הטלוויזיה שלנו ומחליף דמויות בשלל תוכניות שהפכו לאבן דרך בתרבות הישראלית. לכבוד יום הולדתו, חזרנו לתפקידים הגדולים של דב נבון

הוא היה סקפטי: הרזומה המפואר של דב נבון כולל עשרות פרוייקטים ישראלים בהם לקח חלק, לרבות שתי תוכניות שהפכו לשם דבר בתולדות הטלוויזיה הישראלית: "החמישייה הקאמרית" ו"ארץ נהדרת". לרגל יום הולדתו ה-60, חזרנו לציוני הדרך בקריירה הטלוויזיונית של נבון, מ"קרובים קרובים" ועד "אוטונומיות".

 

דב נבון ()

שנה אחת בלבד אחרי שסיים את לימודי המשחק ב"בית צבי", התארח דב נבון בסדרה "קרובים קרובים" לצד יהורם גאון ושיחק שם את רון שגב, סוכן הביטוח מחברת "מבצר". בהמשך גילם מספר תפקידי אורח בתוכניות השונות, ביניהן "כן, מה?!" של ענת וגידי גוב ו"מסיבת גן" של ג'וליאן שגרן. 

 

(תריצו לדקה 6:00)

 

הפריצה הגדולה של נבון הייתה ב"החמישייה הקאמרית", לצד קרן מור, מנשה נוי, שי אביבי ורמי הויברגר. תוכנית המערכונים והסאטירה ששודרה בין השנים 93' עד 97' אמנם לא התחילה כשלאגר - הודות לתכנים הפרובוקטיביים שלה - אך הפכה לאורך השנים לקאלט והיא מצוטטת עד היום בשלל הקשרים, תרבותיים, חברתיים ופוליטיים.

 

למרות היותה אבן דרך בתרבות הישראלית, נבון אמר בריאיון שקיים עם עיתונאי ynet רן בוקר, כי הוא לא מתגעגע לימי "החמישייה". "תמיד אנחנו מדברים על איחוד, אבל מסכמים את זה ב'בואו נישאר חברים ואת האיחוד נדחה לפעם אחרת'". בהמשך הוסיף: "אני לא מאמין בשחזור של דברים. החיים נוסעים, וחשוב שגם אתה תיסע. תהיה במקום שנכון כרגע. זה כמו שאני לא יכול לחזור פתאום לכיתה ט'. זה לא מתאים".

 

התפקיד הגדול הבא של נבון היה בסדרה "הבורגנים" שרצה בין השנים 2000-2004. הוא גילם שם תפקיד כפול של עורך הדין השקרן ישראל ואחיו התאום הזהה ישי, שחזר מאמריקה לנהל את המכולת המשפחתית בגלל בריאותו של אביהם. הוא גם זכה בפרס השחקן הדרמטי בטקס מסך הזהב 2002 על תפקידו.

 

דב נבון (צילום מסך)
דב נבון ב"הבורגנים"(צילום מסך)

בשנת 2003 עלתה לאוויר תוכנית מערכונים סאטירית חדשה בשם "ארץ נהדרת" שנבון היה בין משתתפיה. כמו "החמישייה הקאמרית", גם "ארץ" הורכבה ממערכונים, אך עם תוספת של מהדורת חדשות שמצולמת מול קהל חי (הסיוט הכי גדול שלו). להבדיל מ"החמישייה", היא זכתה להצלחה מיידית ולמרות שנבון עזב אחרי העונה הרביעית, ברזומה שלה כבר 16 עונות והיד עוד נטויה. בין הדמויות הנודעות שלו: הרומני (פאצ'ה פיצ'ה) והכתב אודי בן דוד פדרבוש.

 

דב נבון (צילום מסך)
דב נבון בתפקיד אודי בן דוד פדרבוש(צילום מסך)

"אני לא מצטער שאני לא ב'ארץ נהדרת'." אמר נבון בריאיון ל-ynet. "אני פנוי לעשות דברים אחרים, אני משתדל לזוז ולא להיות תקוע. להגיד לך שאני לא מסתכל לפעמים ואומר לעצמי 'הייתי שמח להיות בתוך מערכון?' אז כן, לפעמים כן. אבל אתה חייב להבין ש 'ארץ נהדרת' זה חיים שלמים. וכשאתה נכנס לעונה כזאת - אתה חצי שנה בתוך עשייה של 'ארץ נהדרת'. יש משהו נורא נכון בכל פעם שהקאסט מתחלף, כי זה מזרים דם חדש לתוך המערכת, סירקולציה זה דבר חשוב. מבחינתי זה היה נכון לזוז. מיציתי אותו. אני שמח שהייתי שם".

 

עבור התפקיד הבא שלו, זנח נבון את החיקויים והמערכונים הסאטיריים, כשגילם את יואל שץ בדרמה הקומית "אולי הפעם", שעסקה ברווקים ורווקות בני 30 פלוס. היו לה שתי עונות ומאה פרקים, ואחריה, עבר לעוד תפקיד דרמטי, כשגילם ב-2009 את עורך הדין אורי יורפז בסדרה "גירושים נפלאים" ששרדה גם היא שתי עונות בלבד.

 

דב נבון (צילום מסך)
דב נבון(צילום מסך)

ב-2010 הצטרף נבון לקאסט של "עבודה ערבית" וגילם את נתן, השכן השמאלני ("אנחנו מצביעים מרצ") של אמג'ד, שעובר לירושלים בשביל זרם מים חזק במקלחת. כמתבקש בתעשייה הקטנה שלנו, גם פה שיתף נבון פעולה עם כמה מחבריו, ביניהם מריאנו אידלמן שגילם את מאיר, ומנשה נוי שהצטרף בעונה השלישית.


דב נבון (צילום מסך)
השכן השמאלני. דב נבון ב"עבודה ערבית"(צילום מסך)

זו לא הייתה הפעם האחרונה שנבון מצטרף לסדרה מדוברת (שלא לומר נפיצה) בעונתה השנייה, ועשה זאת שוב ב-2011 כשגילם בתפקיד אורח את חבר הכנסת תולי בר לב - יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בסדרה "פולישוק".

 

דב נבון (צילום מסך)
דב נבון ב"פולישוק"(צילום מסך)

הוא שיחק לצד שמוליק לוי ונתי קלוגר בסדרה "70 מיליון סיבות לעושר" ב-2014, המגוללת את סיפורו של שמאי הביטוח אלי שזוכה בפרס הגדול בלוטו, ומבין שהוא יהיה חייב לחלוק את הסכום עם אשתו, ממנה הוא רוצה להתגרש. נבון גילם את חברו הטוב של אלי, הרצל, שעוזר לו להסתיר את הזכייה מאשתו. "אני אהיה לא צנוע אבל אני נושק לגאונות", אמר נבון על התפקיד. "כדי לשחק מישהו מטומטם אתה צריך להיות חכם. סוף סוף מישהו קלט את הגאונות שלי".

 

שני התפקידים הבאים של נבון היו מכוונים לקהל צעיר יותר. ב"כנסת נכבדה" - תוכנית לילדים בנושא הכנסת, החינוך והתרבות, הוא גילם את הכתב שלום טוקבק, וב"מריו", הקומדיה ששודרה בערוץ הילדים, הוא גילם את עמי גדות, שמריו המכשף הבוליביאני מופיע בטעות בסלון ביתם. "את זה עשיתי בשביל הבנות שלי", הוא אמר על התפקיד במריו, "זו הפעם הראשונה שהקריירה שלי מדברת אליהן".


דב נבון (צילום מסך)
עשה את זה בשביל הבנות. דב נבון ב"כנסת נכבדה"(צילום מסך)

במשך שנים נבון היה ההגדרה המילונית לטייפקאסט של הלוזר, הגבר המעופף, החלש, שתמיד דופקים אותו והוא נראה בהלם תמידי מהכל. אבל בשנת 2016 כיכב בסדרה "שבאבניקים" בתור ראש הישיבה שיורש את התפקיד במפתיע לאחר שאביו נהרג מתאונת שנדליר מצערת. בתפקיד הרב יוסף בלוך, השתחרר נבון מהטייפקאסט הקבוע שלו לטובת דמות של מנהיג סמכותי ואחראי.

 

כמעט במקביל, עלתה "אוטונומיות", שעוסקת במציאות של מלחמת אחים בישראל של המגזר החילוני נגד החרדי. שם, גילם נבון את איצ'ה, שמשמש כשליח של הרבי מקרייניץ.


דב נבון (צילום מסך)
סוף סוף גילם תפקיד של מנהיג סמכותי. דב נבון ב"שבאבניקים"(צילום מסך)

בשנים האחרונות הוא משתתף כמעט קבוע בפאנל של גב האומה לצד ליאור שליין, אורנה בנאי, עינב גלילי ואורחים מתחלפים אחרים. הרגעים הטובים ביותר שלו שם הם לצד רמי הויברגר, כשהשניים מחליפים עקיצות וזכרונות מימי "החמישייה הקאמרית".

 

 

 

עבור צופי התוכנית המוקומנטרית "קופה ראשית" שעלתה ב-2018, שהבחינו במשהו שונה בנבון, אבל לא ידעו לשים את האצבע על מה השתנה, נעדכן שהוא ביקש מהיוצרים לחבוש פאה לתפקיד של אמנון טיטינסקי, הלקוח הקמצן שגר עם אמא שלו ונענה בחיוב. הוא טען שהפאה שיחררה אותו וגרמה לו להפגין יכולות משחק משופרות.

 

 
 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים