שתף קטע נבחר

המשטרה על ביטול פסטיבל דוף: "היה עלול לייצר סכנה ממשית"

לאחר העימותים במחאה על ביטול מסיבת הטבע, שבמהלכם נעצרו 15 מפגינים, הסבירו במשטרה כי האירוע בוטל משום ש"בבדיקות שנערכו עלה כי קיומו עלול לייצר סכנה מוחשית וממשית לשלום הציבור". לדברי המשטרה, מדובר בלקח שהופק "מאירועים שבהם קופחו חייהם של מבלים"

  (מתוך עמוד הפייסבוק
"עלול לייצר סכנה מוחשית לשלום הציבור". פסטיבל דוף(מתוך עמוד הפייסבוק "DOOF Festival")

במשטרת ישראל הסבירו היום (שבת) כי הורו על ביטול מסיבת הטבע "דוף" בחמת גדר משום ש"בבדיקות שנערכו עלה כי קיומו של האירוע עלול לייצר סכנה מוחשית וממשית לשלום הציבור". ההחלטה על ביטול הפסטיבל הובילה הלילה לעימותים בתל אביב בין מפגינים שמחו נגדה, לבין שוטרים. 15 מפגינים נעצרו במהלך העימותים.

 

על פי המשטרה, "עם קבלת הבקשה לקיום הארוע, הבקשה נבחנה על ידי הגורמים המקצועיים במטרה לאפשר את קיומו, תוך שמירה על שלומם וביטחונם של אלפי המשתתפים הצפויים ליטול בו חלק. לצערנו, בבדיקות במשטרה שנערכו עלה כי קיומו של האירוע עלול לייצר סכנה מוחשית וממשית לשלום הציבור, ומניסיון העבר - מאירועים שבהם קופחו חייהם של מבלים - הוחלט לדחות את הבקשה לקיום הארוע ולא לקחת סיכון מיותר. זאת משום ששלום הציבור וביטחונו חשובים מכל דבר אחר".

 

 

המארגנים עתרו לשתי ערכאות שיפוטיות, לבית המשפט המחוזי נצרת ולבית המשפט העליון, נגד החלטה זו - ונדחו. שופטת בית המשפט המחוזי, אילנה אריאלי, ציינה כי החלטת המשטרה עומדת במבחן הסבירות ואין להתערב בה: "בחנתי את המידע המודיעיני שהיווה בסיס להחלטת המשיבה וקיבלתי מנציגי המשיבה הבהרות ביחס אליו. כעולה מן הפרוטוקולים החסויים המסומנים בחתימתי. נוכחתי כי מדובר במידע שמהימנותו גבוהה, ואשר בהחלט מבסס את מסקנת הגורמים המופקדים על קבלת ההחלטה אצל המשיבה, כי צפוי להתקיים באירוע סחר בסמים מסוכנים, בהיקף משמעותי, אשר מקים חשש ממשי לשלום ציבור המשתתפים באירוע".

 

שופט העליון יצחק עמית קיבל גם הוא את החלטת המשטרה שאסרה קיום המסיבה שתוכננה במשך זמן רב, וקבע כי "הסכנה לציבור נובעת מצפי לסחר בסמים במהלך האירוע. המדובר בתופעה נלוזה, שכבר גבתה חיי אדם ופגעה במשתתפים במסיבות טבע, תופעה שמכתימה ומפריעה לקיום מסיבות טבע רבות משתתפים. המשטרה אינה עוינת את הקונספט של מסיבות טבע".

 

השופט דאג לציין לטובה את המארגנים ואמר כי הם "לא חסכו באישורים של כל הגורמים המוסמכים האפשריים. הוצגו אישורים על העמדת שאטלים לביצוע הסעות לטובת המשתתפים, תנאים לאבטחה רפואית ופקודת מבצע של ממש של מד"א, כמו גם אישור גורמי הכבאות וסדרי בטיחות". עמית ציין כי האירוע עבר בשלום ב-15 השנים האחרונות, לעומת מסיבות אחרות שנגמרו במוות מיותר של מבלים.

מחאה ועימותים בתל אביב בעקבות ביטול פסטיבל
ההפגנה בכיכר רבין(צילום: מוטי קמחי)

מחאה ועימותים בתל אביב בעקבות ביטול פסטיבל
(צילום: מוטי קמחי)

מחאה ועימותים בתל אביב בעקבות ביטול פסטיבל
(צילום: מוטי קמחי)

מחאה ועימותים בתל אביב בעקבות ביטול פסטיבל
(צילום: מוטי קמחי)

מחאה ועימותים בתל אביב בעקבות ביטול פסטיבל
מחאה ועימותים בתל אביב בעקבות ביטול פסטיבל "דוף"(צילום: מוטי קמחי)

מוקדם יותר, שחררה המשטרה את 15 המפגינים שנעצרו הלילה במהלך המחאה בכיכר רבין נגד ביטול האירוע. במשטרה אמרו כי המפגינים שנעצרו הפרו באופן בוטה את הסדר, השליכו בקבוקי זכוכית ואבנים לעבר השוטרים ולא נשמעו להוראותיהם: "נאפשר את הבעת חופש הביטוי אולם לא נתיר שימוש באלימות פיזית או מילולית".

 

אלפי בני אדם נאספו בכיכר ומחו על ההחלטה. המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר "תנו לרקוד בשקט" ו"תנו צ'אנס לטראנס", חגגו עם מוזיקה אלקטרונית, רקדו וקפצו לתוך המזרקה במקום.

 

מארגני המחאה ביקשו מהמשתתפים בהפגנה להתפזר בשעה 23:00, אך זו נמשכה עד אחרי השעה 2:00 בלילה. בסביבות חצות השוטרים החלו לפזר את המפגינים בכוח. בתיעוד שהגיע לידי ynet נראים עימותים אלימים בין השוטרים למפגינים, שצועקים לעברם, בין היתר, "מדינת משטרה".

 

שחר זירקין, מפיק הפסטיבל, כינה את החלטת המשטרה לבטל אותו "הזויה". בשיחה עם ynet אמר זירקין: "אנחנו עושים את הפסטיבל הזה כבר שנים ארוכות, והטענה של המשטרה פשוט לא נכונה. באנו לכיכר רבין כדי למחות על החלטה לא צודקת שפוגעת מאלפי אנשים שרוצים לחגוג וליהנות".

 

זירקין טוען כי "לבית המשפט העליון לא הייתה אפשרות לעשות משהו אחר כי המשטרה הציגה בדלתיים סוגורת דברים שלדעתנו זה מצג שווא. הם אמרו שבחמת גדר כבר החביאו סמים, אבל זה לא נכון ואנחנו לא אנשים כאלה. המגמה שלא מאפשרת ולא רוצה מסיבות מהסוג הזה מגיעה מלמעלה. ה"דוף" הוא סמל לפסטיבל האולטימטיבי עבור הרבה אנשים. זאת אווירה שלא קיימת בארץ, וזה מקור השראה לאנשים. תרבות שלמה מרגישה היום שרומסים אותה. המשטרה והקצינים הבכירים מפחדים שבמשמרת שלהם יקרה משהו - ולכן מעדיפים לבטל מסיבה ולא לאשר אותה".

 

הפסטיבל תוכנן להיערך השנה תחת כיפת השמיים בפעם ה-16, והמארגנים קיבלו כמעט את כל האישורים הנדרשים לקיימו, לרבות העסקה בשכר של כ-60 שוטרים בעלות של 407 אלף שקל.

 

לפני ארבעה ימים זומנו המארגנים למעין שימוע בפני מפקד תחנת משטרת טבריה וגורמים נוספים במשטרה - שם נמסר להם שמהמידע המודיעיני שברשותם, צפוי להתקיים במסיבה סחר בסמים מסוכנים בהיקף משמעותי. כעבור מספר שעות, קרוב ל-22:00 בלילה, המארגנים התבשרו כי המשטרה דוחה את בקשתם לקיום המסיבה. המארגנים פנו לבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת וביקשו צו ארעי לקיים את המסיבה - אך בית המשפט כאמור דחה את הבקשה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך עמוד הפייסבוק "DOOF Festival"
פסטיבל "דוף"
מתוך עמוד הפייסבוק "DOOF Festival"
מומלצים