שתף קטע נבחר

ארה"ב על דברי השגריר: "עמדתנו על ההתנחלויות לא השתנתה"

לאחר ששגריר ארה"ב אמר שלישראל יש זכות לספח חלק מיהודה ושומרון, הבהיר בכיר אמריקני את עמדת ארה"ב: "לא הוצגה בפנינו שום תוכנית לסיפוח חד-צדדי ולא דנו בכך". השר ארדן: "צעד בכיוון הנכון שיקדם שלום". ח"כ זנדברג: "סיפוח הוא אסון"

בכיר אמריקני הבהיר אמש (שבת) בעקבות אמירתו של השגריר בישראל דייוויד פרידמן על כך שישראל יכולה לספח חלק מיהודה ושומרון, כי "עמדת הממשל בנוגע להתנחלויות לא השתנתה". הבכיר אמר כי "ישראל לא הציגה שום תוכנית לסיפוח חד-צדדי של שום חלק מהגדה המערבית וגם לא דנו בכך".

דייוויד פרידמן שגריר ארה
השגריר דייוויד פרידמן ומזכיר המדינה מייק פומפאו בשגרירות ארה"ב בירושלים(צילום: רויטרס)

 

 

פרידמן אמר בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי "בנסיבות מסוימות, אני סבור שלישראל יש זכות להחזיק חלק, אבל לא את כל הגדה המערבית". לדברי השגריר האמריקני, העובדה שישראל מחזיקה בשליטה ביטחונית של הגדה המערבית לא צריכה למנוע הסכם שלום. הוא הזכיר שחיילים אמריקנים מוצבים בגרמניה, ביפן ובדרום קוריאה: "מקומות שבהם היינו במלחמה לפני שהשארנו שם חיילים. העובדה שיש לנו חיילים שם (מגפיים על הקרקע, בלשונו) אינה מנוגדת לשלום".

 

השגריר האמריקני סירב לומר כיצד תגיב ארצות הברית למהלך סיפוח חד-צדדי מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי וושינגטון טרם גיבשה עמדה, "עד שנבין כמה (שטח), באילו תנאים, מדוע זה הגיוני, במה זה טוב לישראל ולאזור והאם המהלך לא יוצר יותר בעיות מכפי שהוא פותר. נצטרך להבין את כל הדברים הללו, בלי לשפוט מראש".

  

יצוין כי לפני שמונה לתפקיד השגריר, פרידמן שימש בהתנדבות כראש "אגודת הידידים של מוסדות בית אל בארה"ב", ארגון שתרם מדי שנה כשני מיליון דולר להתנחלות בית אל. בין היתר קיבל הארגון תרומה ממשפחתו של ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ.

השגריר שימש כראש אגודת הידידים של בית אל בארה"ב. ארכיון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
השגריר שימש כראש אגודת הידידים של בית אל בארה"ב. ארכיון(צילום: AFP)

 

שבחים מארדן, מתקפה מצד זנדברג

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן שיבח את דברי השגריר האמריקני: "תפישת העולם של ממשל טראמפ, שאותה ביטא השגריר פרידמן, היא היחידה שאולי תביא לשינוי ותגרום לפלסטינים להבין שחרם על ישראל ועל ארצות הברית ותמיכה בטרור ובהסתה לא יביאו אותם לשום הישג והם אלה שבעיקר יפסידו מסרבנות השלום. שנים מכרו לפלסטינים שהזמן פועל רק לטובתם ולכן (ומעוד סיבות) הם סירבו לכל הצעת פשרה".

 

לדברי השר ארדן, "בעידן אבו מאזן כבר לא יהיה משא ומתן מדיני. רק אם המנהיגות הבאה של הפלסטינים תפנים יחד עם הציבור ברשות, שישראל והעולם לא יחכו להם, אולי תצמח שם מנהיגות שמוכנה גם לוויתורים פלסטיניים. החלת החוק הישראלי על היישובים ביו"ש היא צעד בכיוון הנכון שיעביר את המסר הזה ויקדם שלום".

דייוויד פרידמן שגריר ארה
דייוויד פרידמן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והסנאטור לינדזי גרהאם(צילום: רויטרס)

תדרוך כתבים של השר גלעד ארדן בנושא מסקנות הוועדה הציבורית לצמצום תנאי כליאת המחבלים (צילום: שאול גולן)
"התפישה היחידה שאולי תוביל לשינוי". השר ארדן (צילום: שאול גולן)

יו
"סיפוח הוא אסון". תמר זנדברג תקפה(צילום: יאיר שגיא )
  

   

יו"ר מרצ תמר זנדברג התייחסה לדברי השגריר האמריקני דיוויד פרידמן אודות זכותה של ישראל לספח חלקים משטחי הגדה המערבית. "כל עוד פרידמן הוא שגריר ארה"ב לישראל ולא למדינת ההתנחלויות, עליו לדעת שסיפוח הוא אסון למדינה שלנו", אמרה, "שלום הוא האינטרס של הישראלים והפלסטינים שחיים כאן, גם אם הממשל האמריקני החליט לשרת את הימין הקיצוני בלבד".

 

ח"כ איימן עודה אמר: "הנה מסר לאיש הכתום בחדר הסגלגל: הפתרון היחיד שיבטיח ביטחון וכבוד לישראלים ופלסטינים הוא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל. סיפוח חד צדדי הוא פשע מלחמה".

 

דבריו של פרידמן בעניין האפשרות שישראל תספח חלק מיהודה ושומרון חוללו תגובות קשות בקרב הפלסטינים. מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת אמר כי "שגרירו של הנשיא טראמפ מספק די ביסוס לכולם לא להגיע לוועידה במנאמה שבבחריין. החזון שלהם הוא סיפוח שטחים כבושים, פשע מלחמה לפי החוק הבינלאומי".

 

בכיר פתח חוסין א-שייח אמר כי "הצהרותיו של דייוויד פרידמן חושפות את מטרתה האמיתית של עסקת המאה - לחסל את הסוגיה הפלסטינית ולהכיל את הכיבוש הישראלי על כל האדמות".

  

בכיר חמאס באסם נעים אמר כי דברי פרידמן "מבטאים את המחשבה ההרסנית של ההנהגה האמריקנית הקיצונית". בכיר הג'יהאד האיסלאמי דאוד שיהאב אמר כי דברי פרידמן "מעידים על אופיו האמיתי".


פורסם לראשונה 08/06/2019 21:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
דיוויד פרידמן בשגרירות בירושלים
צילום: רויטרס
מומלצים