שתף קטע נבחר

יומיים בפחות מדקה: תיעוד ספינת חיל הים החדשה - לראשונה במים

עם עיצוב חמקני, טיל ים-ים חדש וכיפת ברזל מובנית, תהיה הקורבטה אח"י מגן הספינה המתקדמת בתולדות חיל הים הישראלי. בתוך 48 שעות היא עברה תהליך הצפה מיוחד בנמל בגרמניה. "רק מלמעלה אפשר לראות כמה שזה מרגש ומרשים", סיפר ל-ynet ראש מספן הציוד היוצא

 

 

 

הקורבטה הישראלית החדשה בגרמניה - לראשונה במים: בנמל קיל שבצפון גרמניה הושלם בחודש האחרון תהליך נוסף במסגרת השקת קורבטת הטילים החדשה - אח"י מגן - שנבנתה בשנתיים האחרונות עבור חיל הים הישראלי. בתיעוד בן פחות מדקה (בפתח הכתבה) ניתן לצפות באחד השלבים האחרונים והמשמעותיים בבניית הספינה במשקל 2,000 הטונות: החדרת מים לראשונה למתקן הגדול שבו הוקמה הקורבטה, לצד בדיקות ראשונות שנערכות בזמן שהייתה במים.

 

אח"י מגן תגיע לחיפה בעוד מספר חודשים, אז צוותים טכניים של מספן הציוד בחיל הים יתקינו עליה את מערכות הלחימה הישראליות, בדרך להפיכתה למבצעית בשנה הבאה.

  

הספינות הבאות בתור, שבנייתן החלה בנמל הגרמני בצל חקירת פרשת כלי השיט על ידי המשטרה, הן שלוש הקורבטות הנוספות : אח"י עוז, אח"י ניצחון ואח"י עצמאות.

תהליך ההצפה של סטי
עיצוב חמקני, טיל ים-ים חדש וכיפת ברזל מובנית(צילום: דובר צה"ל)
 

תהליך ההצפה של סטי
תהליך ההצפה בספינת חיל הים החדשה בגרמניה(צילום: דובר צה"ל)
תהליך ההצפה של סטי
הספינה תשמש גם במשימות התקפיות ומודיעיניות (צילום: דובר צה"ל)

תא
תא"ל יוסי אשנכזי, ראש מספן הציוד היוצא בחיל הים(צילום: דובר צה"ל)

תהליך ההצפה של סטי
וגם: מכ"ם חדש ו"מרכז מידע צף"(צילום: דובר צה"ל)

 

"לראשונה ראינו את הספינה כשהיא צפה במים", סיפר ל-ynet ראש מספן ציוד היוצא של חיל הים, תת-אלוף יוסי אשכנזי, "הקורבטות נמצאות בחלל שנקרא 'גרייב יארד' מתחת לפני המים. באמצעות סכר, מכניסים לחלל את המים מתוך פיורד שיוצא לים הבלטי בצפון גרמניה.

 

"הספינה שנמצאת על עריסה לאט לאט צפה - וכך ראינו שהמצב תקין", המשיך תא"ל אשכנזי. "כשעומדים על שפת הספינה למעלה וורואים את הכול כל כך קטן למטה, אפשר להבין כמה שהתהליך הזה מרשים: המים נכנסים לאט ומשווים את גובה המים לגובה פני הים שבחוץ. לאחר מכן הגוררות נכנסות ומוציאות את הספינה לרציף שבו נמשכות העבודות".

 

תא"ל אשכנזי סיפר על ההתרגשות שאחזה בו ובצוותיו שליוו את תהליך בניית הספינה: "מבפנים אפשר כבר להרגיש את איכות הבנייה, רואים שזו ספינה שבה הותקנה מערכת בקרה ששולטת על כלל מערכות ההנעה. ראינו דבר מאוד מרגש כשהוציאו את המים מה'גרייב יארד' והוא התייבש לגמרי", המשיך. "הבאות בתור הן שתי ספינות נוספות שנמצאות בתחילת הקמתן - אח"י עוז ואח"י עצמאות. בהאנגר סמוך ראינו את הפלטות של אח"י ניצחון. אח"י עצמאות כעת היא חצי ספינה - מהירכתיים עד לאמצע שלה".

  

תהליך ההצפה של סטי
(צילום: דובר צה"ל)

תהליך ההצפה של סטי
(צילום: דובר צה"ל)

תהליך ההצפה של סטי
(צילום: דובר צה"ל)

 

אף שבהגדרתן מדובר בספינות מגן, ובחיל הים טרם גיבשו את תפיסות ההפעלה המבצעיות של ארבע הספינות החדשות, כעת כבר ברור שהן ייקחו חלק גם במשימות התקפיות ומודיעיניות - בשגרה ובמלחמה, בגלוי ובחשאי, בטווחים הקרובים לישראל וגם באלה הרחוקים יותר.

 

רוב המערכות שיותקנו בספינה החדשה יהיו מתוצרת ישראלית - מתעשיות גדולות כמו רפאל, אלביט והתעשייה האווירית - עם כמה חידושים ביחס לספינות הקיימות. אחד המרכזיים שבהם נוגע לגוף החיצוני של הספינה, שעוצב באופן שיקשה על מכ"מים של האויב לזהותה.

 

"המהנדסים שלנו שינו את קווי הגוף של הספינה באופן שיהפוך אותה לחמקנית יותר", הסביר הקצין הבכיר. "כבר בשלב התכנון פעלנו לפי תוכנית 'חיים בצוותא' שתבטיח שהמערכות השונות שקורנות מהאנייה, כמו הקשר והלוחמה האלקטרונית, לא יפריעו אחת לשנייה".

 

בספינה החדשה צפוי להיות מותקן טיל ים-ים חדש ומתקדם לטווחים רחוקים, שנמצא בשלבי פיתוח מתקדמים בתעשייה האווירית ואף עבר ניסויים מוצלחים. לספינה החדשה יהיה מכ"ם חדש וגדול מימדים, בעל ארבע קירות שאינו סובב כמ"כמים רגילים, עם יכולת גילוי למאות רבות של קילומטרים. יתרון המכ"ם החדש הוא ביכולת לפעול במקביל עבור גזרה ממוקדת או מטרה מסויימת כמו איתור מטוסים וטילי שיוט, או לסריקת אזור ספציפי.

 

"את כיפת ברזל הימית נתקין בקורבטות באופן אינטגרטיבי, ממש כחלק מהספינה, כך שדפנות המשגר יהיו למעשה דפנות הספינה - בניגוד לכיפת ברזל שהרכבנו על אח"י להב הקיימת", ציין תא"ל אשכנזי.

 

"לספינות החדשות תהיה מערכת לוחמה אלקטרונית חדישה, ואבני בזלת במצב פסיבי ואקטיבי לנטרול איום התקפה על הספינה, גם הרחק ממנה ובמספר מוקדים. כמו כן נתקין עליה את "קוביית הפלא" - מערכת מחשוב שתכלול נתונים שיכילו את רוב תוכנות הלחימה שלנו, ממש כמו מרכז מידע צף. באמצעות וירטואליזציה, עם שימוש מושכל יותר במשאבי השרתים, ניתן מענה טכנולוגי למערכות הלחימה בקופסה שחורה תוך כדי המשימה, ובאופן שיעלה את היתירות (כפילות): אם למשל הקצין בגשר יחווה תקלה, היא תטופל מיד מבלי שהוא אפילו ירגיש בה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
אח"י מגן באחד השלבים האחרונים לקראת ההשקה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים