שתף קטע נבחר

"האסון הגדול ביותר של עסקי המוזיקה"

השריפה שפרצה באולפני יוניברסל לפני כעשור כילתה את הארכיון המוזיקלי של החברה. לפי תחקיר ה"ניו יורק טיימס", הקלטות של האמנים המפורסמים ביותר של המאה ה-20 אבדו, בהם: לואי ארמסטרונג, אריתה פרנקלין, ריי צ'רלס, נירוונה ורבים אחרים

לפני 11 שנים פרצה שריפה גדולה באולפני יוניברסל שבהוליווד. בזמנו, החברה דיווחה כי חלקים בפארק השעשועים נהרסו וכן כספת וידאו שהכילה עותקים של עבודות ישנות. אלא שאתמול (ג'), מגזין "הניו יורק טיימס" פרסם כי השריפה כילתה ארכיון מוזיקלי גדול, וכינה את האירוע "האסון הגדול ביותר של עסקי המוזיקה".

 

לפי התחקיר של המגזין, השריפה שהחלה ב-1 ביוני ונמשכה יותר מיממה, הגיעה לבניין 6197, שכונה "כספת הווידאו". פרט לקלטות וידאו וסלילי סרטים, במקום שכנה ספרייה עצומה של הקלטות המאסטר של חברת המוזיקה של יוניברסל (Universal Music Group). כמעט כל הקלטות המאסטר שאוחסנו בכספת נהרסו בשריפה. בהם הקלטות של כמה מהמוזיקאים המפורסמים ביותר במאה ה-20. בדוח חסוי של החברה, יוניברסל העריכה את האובדן בכ-500 אלף שירים.

 

מתוך
אריתה פרנקלין - גם הקלטות שלה אבדו

מרבית ההקלטות היו של חברה בשם דקה וכללו יצירות של בילי הולידיי, לואי ארמסטרונג, דיוק אלינגטון, אלה פיצג'רלד וג'ודי גרלנד. גם הקלטות של צ'אק ברי, והקלטות ראשונות של אריתה פרנקלין נהרסו בשריפה, אבל זה לא נגמר שם: כמעט כל המאסטרים של באדי הולי, מרבית ההקלטות של ג'ון קולטריין ומאסטרים של להיטי ענק כמו Rock Around the Clock של ביל היילי והקומטס או At Last של אטה ג'יימס היו בכספת.

 

רשימת האמנים שנפגעו ארוכה מאוד וכוללת עשורים של מוזיקה פופולרית. הקלטות של ריי צ'רלס, ביבי קינג, ג'ון באאז, סוני ושר, ג'וני מיטשל, קאט סטיבנס, אל גרין, אלטון ג'ון, אריק קלפטון, האיגלס, ארוסמית', טום פטי, סטינג, REM, גאנס אנד רוזס, נירוונה, טופאק שאקור, אמינם ורבים אחרים - מתקופות שונות וממגוון ז'אנרים: בלוז, רוקנ'רול, היפ הופ ופופ.

 

חשיבות האובדן היא בשריפה של הקלטות המאסטר, שכן הקלטות אלו הן יחידות במינן. מדובר במקור שממנו נגזרות כל יתר ההקלטות, מתקליטי ויניל ועד דיסקים וקבצי MP3. בין ההקלטות שאבדו היו גם כאלו שמעולם לא פורסמו - הקלטות שלולא אבדו בשריפה ודאי היו יוצאות לציבור מאוחר יותר.

 

לטענת המגזין, יוניברסל ניסתה להשתיק או להפחית במימדי האסון כדי לצמצם את המבוכה הציבורית וגם כדי להימנע מחיכוכים עם האמנים שהנכסים שלהם אבדו. אולם בזמן שעבר מפרסום התחקיר, כמה מהאמנים הגיבו לאסון. חברי להקת REM לדוגמה, צייצו בטוויטר כי הם עדיין מנסים להבין מה קרה להקלטות שלהם ויעדכנו בהמשך. ואילו כריס נובוסליק מנירוונה, אמר כי לדעתו ההקלטות אבדו לנצח.

 

אולפני יוניברסל הגיבו על התחקיר וטענו כי הוא כולל "אינספור אי-דיוקים, סתירות וחוסר הבנה בסיסית של מימדי התאונה והנכסים שנפגעו ממנה".  לטענתם, השריפה לא תמנע מהחברה לפרסם הקלטות נוספות ברמת מאסטר שלטענת התחקיר אבדו וכי מדובר בהגזמה בגודל האובדן.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים