שתף קטע נבחר

ההתייקרות נמשכת: מחירי הדירות עלו ב-0.5% במרץ-אפריל; מדד המחירים לצרכן זינק במאי ב-0.7%

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד מדובר בעלייה של 1% במחירי הדירות; מבדיקת מחירי הדירות החדשות עולה כי הם ירדו ב-2.4% לעומת השנה שעברה; מדד המחירים לצרכן עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-1.5%; מחיר הפלפלים זינק ב-21%, העגבניות ירדו ב-6%

מחירי הדירות עלו במרץ-אפריל 2019 ב-0.5% לעומת פברואר-מרץ 2019. כך עולה ממדד מחירי הדירות שפרסמה היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). לעומת התקופה המקבילה אשתקד (מרץ-אפריל 2018), עלו מחירי הדירות ב-1%. מדובר בהמשך של המגמה שנרשמה בחודש הקודם, בה דווח כי המדד חזר לעליית מחירים מתונה, זאת לאחר תקופה של כחצי שנה שבה נרשמו ירידות מחירים.

 

מחירי הדירות חוזרים לעלות: טיפסו בשנה האחרונה ב-0.5%  

ירידה של 10% במכירת דירות חדשות בפברואר-אפריל

תוכנית הקיצוצים של האוצר היא רק ההתחלה

הפלפלים בבקעת הירדן מתייבשים - והמחירים נוסקים

 

בחלוקה לפי מחוזות, העליות החדות ביותר במחירי הדירות נרשמו במרץ-אפריל במחוז הצפון (2.9%), בתל אביב נרשמה עלייה של 0.2% ובחיפה של 0.1%. מנגד נרשמו ירידות במחוז המרכז (0.1%), ובמחוז דרום (0.3%). מהשוואת העסקאות שבוצעו בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה אשתקד עולה כי עליות מחירים נרשמו בעיקר במחוזות צפון - 3.5%, דרום - 2.0% וחיפה - 1.7%. מאידך נרשמו ירידות מחירים במחוזות תל אביב - 0.6% ומרכז - 0.3%. 

 

   (צילום: דנה קופל)
דירות בבנייה(צילום: דנה קופל)

 

מדד מחירי הדירות הוא מדד ארצי הכולל דירות חדשות ויד שנייה, והוא אינו חלק ממדד המחירים לצרכן. המדד המפורסם מדי חודש, כולל גם תיקון של שלושת הנתונים שקדמו לו, בעקבות עסקאות המתווספות לאחר פרסום המדד. בתוך כך, המדד של פברואר-מרץ 2019 תוקן מעלייה של 0.1% ל-0.3%, ומדד מחירי ינואר-פברואר 2019 רשם עלייה של 0.7%. זאת לאחר שבחצי השנה שלפני כן, המדד רשם ירידות קלות מדי חודש. ניתן להסיק כי עיקר העלייה במדד זה מיוחסת למחירי הדירות מיד שנייה, שחיפו על הירידה בדירות החדשות.

 

עוד עולה מהנתונים, כי מחירי הדירות החדשות ירדו בחודשים מרץ-אפריל 2019 ב-0.9% לעומת פברואר-מרץ. לעומת התקופה המקבילה אשתקד נרשמה ירידה של 2.4%. מתוך כלל העסקאות שנסקרו, 42.8% היו עסקאות במעורבות ממשלתית ונרכשו במסגרת מחיר למשתכן או מחיר מטרה.

 

התחדשות מגמת העליות המתונה מגיעה, כששוק הדיור סובל מהיעדרה של יד מכוונת על רקע הבחירות החוזרות. זאת לאחר שמתחילת 2018 נרשמה מגמת ירידות מחירים, לראשונה מזה כעשור. בצד גורמים בשוק הסבורים כי מחירי הדירות הגיעו לרמות שיא, רבים מזהירים מפני התחדשות העליות. זאת בין השאר על רקע הירידה המתמשכת בהתחלות הבנייה וכפועל יוצא בהיצע הדירות, במקביל להערכות בדבר ביקושים כבושים בשל הקיפאון ברכישות.

 

לאלו מצטרף חוסר הוודאות השורר בקרב קבלנים ויזמים באשר למדיניות הדיור, על רקע ההערכות לפיהן הסמכויות בתחום, שרוכזו תחת שר האוצר, משה כחלון, באמצעות הכפפת רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון תחתיו, ישובו ויתפצלו בין מספר משרדי ממשלה.

 

"הרוכשים חוזרים לשוק מחשש שהמחירים יעלו"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי, ציין בהתייחס לנתונים, כי דחיית הבחירות היא בשורה רעה לשוק הנדל"ן. "בתקופות של חוסר ודאות", אמר, "יש נטייה של השוק לשבת על הגדר, אולם היום יש תחושה בציבור שלאור הגזירות הכלכליות שצפויות בשוק, וחוסר הוודאות לגבי הרכב הממשלה הבאה ועתידה של תוכנית מחיר למשתכן, מחירי הדירות יחזרו לעלות ביתר שאת, זאת בעיקר לנוכח הירידה בהתחלות הבנייה. לכן אנו רואים חזרה של הרוכשים לשוק, כשבאפריל הביקוש לדירות חדשות עמד על 3,784 דירות לעומת 3,398 דירות במרץ, ו-3,305 דירות בפברואר".

 

הוא הוסיף, כי "את התקופה הזו של חוסר הוודאות מנצלים גם ראשי רשויות, שבאין מבוגר אחראי עוצרים תוכניות של התחדשות עירונית ונלחמים בתוכניות ותמ"ל, מה שעלול לגרום לירידה נוספת בהתחלות הבנייה".

 

לדברי מנכ"ל חברת שיווק הנדל"ן דרא, דרור אוהב ציון, הנתון המעניין במדד מחירי הדירות החדשות הוא שיעור הדירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן. "בחודש מאי מדד מחירי הדירות החדשות ירד אמנם ב- 0.9% אולם זאת בגלל ששיעור העסקאות של מחיר למשתכן (המבטאות סבסוד של עשרות אחוזים ממחיר השוק) היה 42.8% מהעסקאות, שיא מאז תחילת המדידה של מחירי הדירות החדשות בלמ"ס", הסביר.

 

"המשמעות היא, כפי שאנחנו חשים גם באתרי המכירות, שדירות שנמכרות בשוק החופשי באזורי ביקוש הולכות ומתייקרות לאור הירידה במלאים. מספר הפרויקטים המציעים דירות בשוק החופשי הולך ומצטמצם והחשש הוא שהקיפאון בשיווק קרקעות מדינה עד לכינון הממשלה הבאה יביא לצמצום נוסף במלאים, ירידה בהתחלות הבנייה והמשך עליית מחירים".

 

המדד ממשיך לעלות

במקביל פרסמה היום הלמ"ס את מדד המחירים לצרכן, שרשם עלייה של 0.7% בחודש מאי 2019. ב-12 החודשים האחרונים (ממאי 2018 עד מאי 2019), עלה מדד המחירים לצרכן ב-1.5%, ומתחילת השנה (מינואר 2019) ב-1.5%.

 

זהו החודש הרביעי ברציפות שבו המדד עולה, לאחר עלייה של 0.1% בפברואר, 0.5% במרץ ו-0.3% באפריל. זאת לאחר שלושה חודשים רצופים של ירידות - של 0.3% בנובמבר, 0.3% בדצמבר ו-0.1% בינואר.

פלפלים שוק  (צילום: אורי דוידוביץ' )
מחיר הפלפלים עלה ב-21%(צילום: אורי דוידוביץ' )

עליות המחירים הבולטות נרשמו במיוחד בסעיפי פירות טריים – 10.2%, הלבשה והנעלה – 7.8%, ומזון, תחבורה ושונות – 0.6% כל אחד. מדד מחירי פירות וירקות עלה ב-3.8%, מדד מחירי ירקות טריים עלה ב-0.4% ומחירי ירקות קפואים, כבושים ומשומרים – ב-1.4%.

 

מבין הירקות מחירי פלפלים עלו ב-20.8%, מחירי העגבניות לעומת זאת רשמו ירידה של 6.3%. מבין הפירות הטריים התייקרו במיוחד ענבים – שמחירם זינק בכ-40% לעומת אוקטובר 2018, אבטיח שמחירו טיפס בכ-30% לעומת אוגוסט 2018, ומשמש שמחירו טיפס בכ-15% לעומת יוני 2018.

 

במחירי המזון התייקרו במיוחד אורז יבש (6.8%), תה (4.1%) וממתקים ושוקולד (3.4%). הוזלו במיוחד: בצק ומוצרי בצק קפואים (5.6%), קמח לבן (4.2%) וגבינות מותכות ואחרות (3.9%).

 

מדד שירותי הדיור, המהווה חלק ממדד המחירים לצרכן ומשקף את מחירי המגורים בשכירות – רשם עלייה של 0.1% בדמי השכירות החודשיים. 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
דירות בבת ים
צילום: ירון ברנר
מומלצים